اصول سئو در مقاله نویسی چیست؟ نکات SEO برای مقاله نویسی

اصول سئو در مقاله نویسی چیست؟ نکات SEO برای مقاله نویسی

امروزه با توجه به گسترش اینترنت و استفاده از موتورهای جستجو برای دستیابی به مطالب، نوشتن مقاله بر اساس اصول سئو به یک ضرورت تبدیل شده است؛ اما در عین حال رعایت اصول سئو در مقاله نویسی با چالش‌های زیادی نیز همراه است، چرا که از یک طرف محتوای شما باید بر اساس الگوریتم‌های همیشه در حال تغییر موتورهای جستجو تنظیم شود و از طرف دیگر برای خوانندگان نیز قابل درک باشد و از آن لذت ببرند. علاوه بر این، شما باید به وضوح بنویسید تا مخاطبان شما هم از وب سایت شما لذت ببرند و هم درک کنند. اگر چه مهارت افراد در نویسندگی متفاوت است اما همه می‌توانند با تمرین کردن در مقاله نویسی سئو بهتر شوند. از این رو در ادامه قصد داریم به معرفی اصول سئو در مقاله نویسی بپردازیم.

سئو چیست و چرا رعایت اصول سئو در مقاله نویسی مهم است؟

بهینه‌ سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) که به ‌اختصار سئو (SEO) نامی‌ده می‌شود، روندی برای بهتر دیده ‌شدن یک مقاله در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است. معمولا مقاله‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آورند و افراد بیشتری از آن‌ها بازدید می‌کند. بازدید کنندگان بیشتر به معنای فروش بیشتر یا فقط خوانندگان یا طرفداران بیشتر است. برای نوشتن چنین مقاله‌هایی باید با سئو آشنایی داشته باشید. رعایت اصول سئو در مقاله نویسی به شما کمک می‌کند تا بیشتر در موتورهای جستجوی دیده شوید.

نویسنده سئو به چه کسی گفته می‌شود؟

نویسنده سئو شخصی است که می‌تواند مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را جستجو کند، بفهمد شخصی که به دنبال آن عبارات است، به دنبال چیست و چه چیزی را می‌خواهد بداند و آن را به صورت واضح و مختصر بنویسد. همچنین یک نویسنده خوب سئو باید بتواند از کلمات کلیدی به طور موثر استفاده کند تا به خواننده کمک نماید محتوای خود را در موتورهای جستجو پیدا کند.

مراحل نوشتن مقاله بر اساس اصول سئو چیست؟

برای پیاده سازی اصول سئو در مقاله نویسی به شما پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آماده سازی
  • نوشتن
  • ویرایش

توجه داشته باشید که آماده سازی، نوشتن و ویرایش به ترتیب 40، 20 و 40 درصد زمان تهیه مقاله را باید به خود اختصاص دهند.

مرحله 1: آماده سازی

قبل از اینکه قلم خود را روی کاغذ (یا انگشتان روی صفحه کلید) قرار دهید، کمی وقت بگذارید و به آنچه می‌خواهید بنویسید، فکر کنید. اکنون موضوعی در ذهن شما وجود دارد اما قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید برای پرسش‌های زیر نیز پاسخ واضح داشته باشید.

  • هدف مقاله شما چیست؟ چرا می‌نویسید؟ شما می‌خواهید به چه جیزی برسید؟
  • پیام اصلی مقاله شما چیست؟ سوال اصلی که می‌خواهید پاسخ دهید چیست؟
  • مخاطب شما کیست؟ آن‌ها به دنبال چه می‌گردند؟
  • برای نوشتن متن خود به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟
  • اطلاعات خود را به چه ترتیب ارائه می‌دهید؟ ساختار مقاله شما چگونه خواهد بود؟

مرحله 2: نوشتن مقاله

اکنون می‌توانید نوشتن را شروع کنید. مهمترین نکته برای این مرحله از مقاله نویسی، فقط نوشتن است. بیشتر مردم در بیان جمله اول (یا پاراگراف اول مربوط به آن موضوع) مشکل دارند. اما در این مرحله می‌توانید از نوشتن پاراگراف اول صرف نظر کنید. فقط در خصوص موضوعی که باید در پاراگراف اول مقاله باشد، اشاره کنید و نوشتن پاراگراف دوم را شروع نمایید. هنگامی که بدنه اصلی مقاله شما ایجاد شود، نوشتن شروع و پایان آن راحت‌تر است.

اگر فکر می‌کنید یک جمله از نظر دستوری درست نیست یا نامناسب است، فقط ادامه دهید و در این مرحله نگران آن نباشید. می‌توانید این موارد را در مرحله بعدی، یعنی ویرایش، اصلاح کنید. در مرحله نوشتن، مهم است که در جریان نوشتن باقی بمانید.

مرحله 3: ویرایش مقاله

پس از اینکه مرحله نوشتن به پایان رسید، اولین پیش نویس مقاله شما در دسترس است. اکنون می‌توانید ویرایش متن خود را آغاز کنید. از حذف برخی از قسمت‌ها نترسید و هر آنچه را فکر می‌کنید لازم است، تغییر دهید. شما باید متن خود را بخوانید و دوباره بخوانید و دوباره بخوانید و جملات ناجور، عبارات نامشخص و بخش‌های نامناسب را تصحیح کنید.

آشنایی با اصول سئو در مقاله نویسی

مهمترین نکات SEO برای مقاله نویسی

در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین اصول سئو در مقاله نویسی را بررسی نماییم.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، درباره کلمات کلیدی تحقیق نمایید

پیش از آنکه چیزی بنویسید، همیشه با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید. برای این منظور در ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد دارید در مورد چه چیزی بنویسید و درباره کدام موضوعات مطلب تهیه کنید. کلمات کلیدی عباراتی هستند که افراد هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت تایپ می‌کنند و تحقیق کلمات کلیدی به معنی فهرست کردن کلمات یا عبارات کلیدی است که می‌خواهید مقاله شما بر اساس آن در موتورهای جستجو رتبه بندی شود. بنابراین نخستین گام سئو در مقاله نویسی، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.

از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی پرهیز کنید

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن، ارزش محتوای شما به شدت پایین می‌آورد و آن را در رتبه پایینی قرار می‌دهد. به میزان تکرار کلمه کلیدی در متن، چگالی کلمه کلیدی نیز گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین اصول سئو در مقاله نویسی است. بهترین حالت برای تکرار کلمه کلیدی در متن، حدود 1.5 تا 2 درصد از کل متن است و نباید از 2.5 درصد کل متن بیشتر شود. علاوه بر این استفاده از تعداد زیادی کلمه کلیدی مختلف در متن، رتبه مقاله شما در موتورهای جستجو را پایین می‌آورد.

یک عنوان جذاب برای مقاله خود انتخاب کنید

اولین چیزی که کاربران در صفحه نتایج جستجو مشاهده می‌کنند، عنوان مقاله است. از این رو، انتخاب یک عنوان مناسب می‌تواند تا میزان زیادی آن‌ها را ترغیب کند که به مطالعه مقاله ادامه دهند. بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد که عناوین مقاله‌های خود را به روش اصولی انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از کلمات پرسشی مانند چگونه و چیست می‌تواند به جذابیت عنوان مقاله شما کمک کند.

حداقل طول محتوا یا تعداد کلمات متن را رعایت کنید

یکی از معیارهای ارزیابی موتورهای جستجو، تعداد کلمات متن است و به مقالات طولانی‌تر امتیاز بیشتری می‌دهند. پس سعی کنید مقاله تان حداقل دارای 600 کلمه باشد؛ اما بهتر است از 1000 واژه بیشتر باشد.

بررسی‌های انجام شده نشان داده است موتورهای جستجو به مقالات جامعی که حداقل 2000 واژه دارند، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. از طرف دیگر هر چه محتوای شما طولانی‌تر باشد، بیانگر آن است که ارزش بیشتری برای خوانندگان خود قائل شده‌اید و برای نوشتن مقاله خود وقت گذاشته‌اید.

به خوانایی مقاله خود اهمیت بدهید

یکی دیگر از اصول سئو در مقاله نویسی، میزان خوانایی محتواست. برای اینکه مقاله شما بتواند رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کند از نوشتن متن‌های طولانی و خسته کننده اجتناب کنید و تا جایی که می‌توانید ساده و روان بنویسید. از جملات کوتاه و قابل فهم استفاده نمایید و تا جایی که می‌توانید از جملات پیچیده در مقاله خود استفاده نکنید یا آن‌ها را محدود سازید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از آنکه نوشتن را آغاز نمایید، در مورد ساختار مورد نظر خود فکر کنید. به عنوان مثال در ابتدا باید برای خود شما مشخص باشد که قرار است به مخاطب چه چیزی گفته شود؟ مطالب به چه ترتیبی بیان شود؟ از چه نوع مثال و استدلالی استفاده شود؟ و در کل می‌خواهید چه پیامی به خوانندگان مقاله خود بدهید؟

توجه به نکات فنی سئو در مقاله نویسی مهم است

مقاله خود را پیش از انتشار، ویرایش کنید

تفاوت اصلی بین نویسندگان حرفه‌ای سئو و افراد عادی، توجه به ویرایش است. برای انجام این کار می‌توانید از امکانات مایکروسافت ورد و یا دیگر نرم افزارهای مخصوص ویرایش زبان فارسی بهره ببرید. همچنین از پاراگراف‌ها و جملات بسیار طولانی اجتناب کنید.

اگر برایتان امکان‌پذیر است، می‌توانید پیش از انتشار مقاله خود از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بررسی کند. توجه داشته باشید که لازم نیست این فرد نویسنده و یا ویرایشگر حرفه‌ای باشد، چرا که یک فرد عادی نیز ممکن است به اشتباهات بسیار ساده‌ای پی ببرد که از چشم شما دور مانده است.

به نکات فنی سئو در مقاله نویسی توجه داشته باشید

در فهرست زیر به برخی از نکات فنی اشاره شده است که هنگام مقاله نویسی باید به آن‌ها توجه کنید:

  • از ابزارهای مناسب برای بررسی وضعیت مقاله خود در موتورهای جستجو برای هر یک از کلمات کلیدی مورد نظر استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی را در همه بخش‌های متن به صورت یکنواخت توزیع نمایید.
  • سعی کنید از کلمه کلیدی در عنوان مقاله استفاده کنید.
  • از لینک‌های خارجی و داخلی در مقاله استفاده نمایید.
  • تگ‌ها را به درستی در متن خود به کار ببرید.
  • از تصاویر و ویدیو مناسب در مقاله خود بهره بگیرید.
  • و...

توجه داشته باشید که تسلط بر اصول سئو در مقاله نویسی، زمان‌بر است

در پایان لازم است بدانید، مقاله نویسی بر اساس اصول سئو یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری یک شبه به دست نمی‌آید. برای اینکه بتوانید به اصول سئو در مقاله نویسی مسلط شوید باید به صورت مداوم نوشته‌های خود را تجزیه و تحلیل و ویرایش نمایید، در این زمینه آموزش ببینید و از متخصصان سئو مشاوره بگیرید.

مطالب خواندنی