نقد و بررسی تخصصی بازی کالاف دیوتی موبایل

نقد و بررسی تخصصی بازی کالاف دیوتی موبایل

استفاده از تحلیل، نقد و بررسی بازی COD موبایل قطعا می تواند کمک زیادی به بازیکنان در جهت پیشرفت و موفقیت آنها بکند. صنعت بازی های ویدیویی اگرچه قدمتی چند دهه ای دارد اما از شروع قرن 21 توانسته تغییرات بسیار زیادی داشته باشد و به یکی از موفق ترین، محبوب ترین، جذاب ترین و البته پولسازترین صنایع جهان تبدیل شود. امروزه صنعت گیم از صنایع مشهور و معروفی مانند موسیقی و سینما پیشی گرفته است سالانه میلیاردها دلار گردش مالی دارد. هرچند که پلتفرم های مختلفی برای بازی های ویدیوی در دسترس بازیکنان قرار دارد اما در دو دهه اخیر پلتفرم گوشی های موبایل به شدت مورد استقبال گیمرها قرار گرفته اند و همین باعث شده است که شرکت ها و استودیوهای بازی سازی توجه و تمرکز اصلی خود را بر روی تولید بازی های موبایلی قرار دهند.

یکی از معروف ترین شرکت های سازنده بازی های ویدیویی، کمپانی اکتیویژن است که معروف ترین محصول آن مجموعه بازی ندای وظیفه می باشد. باوجود آنکه بیش از 15 نسخه مختلف از این مجموعه در دسترس بازیکنان قرار گرفته است اما در سال 2019 نسخه موبایلی آن نیز منتشر شد که با استقبال بی نظیری از جانب گیمرها مواجه شد. کالاف دیوتی موبایل در دو سال گذشته به شدت در میان گیمرها محبوب بوده است و همواره مورد توجه رسانه ها، سایت ها، کارشناسان و متخصصان و همچنین منتقدان قرار داشته است. هرچند که نسخه های مختلف مجموعه ندای وظیفه موفقیت های مختلفی به دست آورده اند اما شاید بتوان بازی Call Of Duty Mobile را موفق ترین و پرفروش ترین نسخه این مجموعه دانست. در ادامه مطلب به نقد و بررسی تخصصی بازی کالاف دیوتی موبایل و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن پرداخته خواهد شد.

معرفی بازی کالاف دیوتی موبایل

همانطور که گفته شد شرکت اکتیویژن به عنوان سازنده اصلی مجموعه بازی های کالاف دیوتی از سال 2003 تاکنون نسخه های مختلفی از این بازی را در اختیار بازیکنان سراسر جهان قرار گرفت. از آنجایی که در سال های اخیر بازیکنان استقبال بیشتری از بازی های موبایل داشتند این شرکت نیز تصمیم گرفت اولین نسخه موبایلی بازی ندای وظیفه را برای گیمرها عرضه کند. اولین نسخه موبایلی کالاف دیوتی با نام Call Of Duty Heroes در حالی منتشر شد که عملکرد بسیار ضعیفی داشت و استقبال خوبی از آن به عمل نیامد و تقریبا یک پروژه شکست خورده برای اکتیویژن قلمداد می شود.

کمپانی اکتیویژن تصمیم گرفت که بازی Heroes را کنار گذاشته و با همکاری کمپانی Tencent Games شروع به ساخت و تولید نسخه جدید بازی یعنی Call Of Duty Mobile بکند و برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس منتشر کند. این بازی از همان ابتدای انتشار توانست رکورد پردانلودترین بازی های موبایلی جهان را به خود اختصاص دهد. کالاف دیوتی موبایل همانند سایر نسخه های این مجموعه در سبک اکشن و تیراندازی اول شخص ساخته شده است و بازیکنان می توانند در حالت های تم نفره و چند نفره با دشمنان خود به رقابت بپردازند. بازیکنان می توانند در این با خرید cp در کالاف دیوتی موبایل در این بازی از همه امکانات و آپشن های بازی بهره مند شده و سطح بازی خودشان را ارتقا دهند.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty Mobile

همانطور که گفته شد مجموعه بازی های کالاف دیوتی از موفق ترین بازی های تاریخ صنعت گیم به شمار می رود که با داشتن ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد می تواند هیجان بالایی برای گیمرها داشته باشد و آنها را درگیر چالش های متفاوتی بکند. با انتشار هر کدام از نسخه های این بازی منتقدان و متخصصان حوزه گیمینگ از جنبه های مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. نسخه های مختلف کالاف دیوتی برای پلتفرم های مختلف عرضه شدند و شرکت های مختلفی مانند تری‌آرک (Treyarch) و اسلج‌ همر گیمز (Sledgehammer Games) در طراحی و تولید آنها نقش داشته اند.

کالاف دیوتی

بازی کالاف دیوتی موبایل در دو سال گذشته در فصل های مختلفی در دسترس بازیکنان قرار داشته است و در حال حاضر این بازی در فصل 14 خود در حال پیگیری است. در این بازی بازیکنان می توانند به حالت ها، نقشه ها، تجهیزات، کاراکترها، سلاح ها و مودهای مختلفی دسترسی داشته باشند و چالش های مختلفی را تجربه کنند. این بازی از جنبه های مختلفی توسط گیمرهای حرفه ای و منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که تقریبا توانسته از هر نظر نمرات مثبتی دریافت کند و به عنوان یکی از بهترین بازی های موبایل دنیای گیمینگ شناخته شود. از مهم ترین جنبه هایی که این بازی مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است می توان موارد زیر را عنوان نمود.

داستان بازی Call Of Duty Mobile

شاید بتوان گفت که بازی کالاف دیوتی موبایل با وجود ارائه چندین فصل مختل هنوز از یک داستان منسجم و قابل درک برخوردار نیست. البته کمپانی اکتیویژن در نسخه های مختلفی از بازی ندای وظیفه مانند Call Of Duty Black Ops 4 بخش داستانی را به صورت کلی حذف کرد و توانست جذابیت و هیجان بازی را همچنان حفظ کند. در بازی Call of Duty: Mobile نیز نمی توان شاهد یک داستان منسجم و هدفمند بود اما به خوبی می تواند با بازیکنان ارتباط برقرار کرده و آنها را با چالش های مختلفی مواجه کند. در این بازی مانند سایر بازی های آنلاین چند نفره همچون مدرن کامبت 5 بازیکنان می توانند با بسیاری از بازیکنان سراسر جهان به مبارزه و رقابت بپردازند و مراحل و ماموریت های متعددی را تجربه کنند.

هر کدام از شخصیت ها، سلاح و آیتم های موجود در این بازی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار هستند که می توانند جذابیت های بالایی برای گیمرها داشته باشند. بازیکنان در این بازی می توانند در حالت های مختلفی مانند PVP پنج نفره، حالت زامبی و … با سایر بازیکنان به رقابت بپردازند. به صورت کلی اگرچه بازی کالاف دیوتی موبایل مانند بازی هایی مانند فورتنایت، کلش آف کلنز و کلش رویال دارای یک داستان منسجم و هدفمند نیست اما می تواند هر بازیکنی را به وجد بیاورد و اور را با چالش های مختلفی مواجه کند.

گیم پلی بازی Call Of Duty Mobile

مجموعه بازی های کالاف دیوتی همواره از یک گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز برخوردار بوده اند و می توان گفت که گیم پلی خوب ویژگی بارز این بازی به شمار می رود. این بازی شامل بخش های مختلفی است که مهم ترین آنها بخش‌های چندنفره Team Deathmatch،Domination،Search & Destroy و Frontline هستند. هر کدام از این بخش ها دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند که می توانند جذابیت های بسیار زیادی برای بازیکنان داشته باشند. بازیکنان می توانند هر کدام از این بخش ها را در نقشه های مختلف به کار بگیرند و مهارت و توانایی های خودشان را به چالش بکشند. در این بازی نقشه های مختلفی وجود دارند که از بازی‌های Modern Warfare و Black Ops برگرفته شده اند که مهم ترین و معروف ترین آنه شامل نقشه‌های معروف Hijacked و Crash می‌شوند. در این بازی بازیکنان می توانند در تیم های چند نفره به رقابت بپردازند.

کالاف دیوتی موبایل

در هر کدام از بخش های بازی بازیکنان می توانند از سلاح های مختلفی بهره ببرند و مطابق سلیقه خود از آنها استفاده کنند. در این بازی مسابقات و رویدادهای مختلفی به صورت هفتگی برگزار می شود که بازیکنان می توانند با استفاده از آنها جوایز و پاداش های مختلفی را دریافت کنند. در بخش Multiplayer سرورهایی پر از بازیکن دارد و بازیکنان قادر هستند که بدون مشکل وارد مراحل بازی ‌شوند. البته می توان گفت که ایراد و مشکل بخش گیم پلی بازی وجود روبات ها در برخی از نقاط بازی به جای بازیکنان می باشد. به دلیل کمبود بازیکن در بخش هایی از بازی از روبات ها برای تکمیل تیم ها استفاده شده است. البته وجود روبات ها هیچ اختلالی در بازی ایجاد نکرده است و بازیکنان می توانند به اندازه دلخواه از بازی لذت و هیجان دریافت کنند.

گان پلی و سیستم مبارزات بازی کالاف دیوتی موبایل

سیستم مبارزات و بخش گان پلی بازی Call Of Duty Mobile از جمله نکات جذاب و قابل توجه بازی است که در فصل های مختلف تغییرات مختلفی داشته است. در بخش گان پلی بازیکنان می توانند از انواع سلاح های سبک و سنگین استفاده کنند و در مبارزات خود به کار بگیرند. سازندگان بازی تلاش کرده اند که در این بازی تنوع بالایی در بخش سلاح ها داشته باشند و هیجان و جذابیت بازی را برای بازیکنان بالا ببرند. در هر کدام از بخش های بازی بازیکنان می توانند مطابق میل خود از سلاح های مختلفی استفاده کنند و آنها را مطابق میل خودشان شخصی سازی کنند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های بازی که خرید سی پی در کالاف دیوتی موبایل می تواند تاثیر و فواید زیادی داشته باشد بخش گان پلی است. بازیکنان می توانند با خرید CP از سایت های معتبر به تمامی سلاح های موجود در این بازی دسترسی داشته باشند و هر کدام را که می خواهند مطابق میل خودشان شخصی سازی و سفارشی کنند.

گرافیک بازی Call Of Duty Mobile

می توان گفت کمپانی اکتیویژن برای تولید این بازی تلاش بسیاری کرده است و تقریبا می توان ادعا کرد که یکی از بهترین بازی های موبایلی چند سال اخیر از نظر گرافیک می باشد. گرافیک بازی موبایل Call of Duty: Mobile به صورت سه ‌بعدی و کاملا واقع‌گرایانه طراحی و ساخته شده است و بازیکن می تواند از آن لذت بسیار زیادی را تجربه کند. محیط‌ ها، سلاح‌ ها و شخصیت‌ ها، تجهیزات و آیتم های مختلف بازی به بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده اند. انیمیشن اپراتورها در این بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار است اما ایرادی که به این بخش وارد شده است این است که در بعضی از اوقات دیده می شود که اپراتور بعد از کشته شدن، ناپدید می‌شود. البته این ایراد نمی تواند خللی در بازی گیمرها وارد کند.

تمام جزئیات محیط نقشه های بازی به خوبی نمایش داده شده است و بازیکنان می توانند از پیرامون خود به شکلی طبیعی و واقعی یلذت ببرند. در قسمت نورپردازی نیز گرافیک بازی به خوبی قدرت خود را به رخ می کشد چرا که فیزیک اشیا و نورپردازی ها به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. در قسمت هایی از بازی می توان شاهد باگ های مختلفی بود ولی بازی جذابیت های بسیار زیادی دارد که می تواند این باگ ها را پوشش دهد. با به روز رسانی بازی می توان بسیاری از این باگ ها را برطرف کرد. یکی از مهم‌ ترین و بزرگ ترین ایرادات و اشکالات بازی موبایل Call of Duty: Mobile، منوهای شلوغ و گیج ‌کننده آن است که می تواند باعث سردرگمی بازیکنان خصوصا زمانی که برای اولین بار وارد محیط آن می شوند بشود. تنوع و تعدد بخش ها و کوچک بودن دکمه های کنترلر می تواند بازیکن را دچار سردرگمی های مختلف کند. این مشکل خصوصا زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بازیکنان به دنبال مراحل مختلف در بخش Multiplayer باشند. با وجود تمامی این ایرادات می توان گفت گرافیک بازی نمره بسیار خوبی از گیمرها و منتقدان دریافت می کند.

موسیقی و صداگذاری بازی کالاف دیوتی

یکی از نقاط قوت و ویژگی های بارز بازی کالاف دیوتی موبایل بخش موسیقی و صداگذاری آن است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. سازنده های بازی تلاش کرده اند که برای بخش صدا و موسیقی بازی از گروه های موسیقیایی حرفه ای استفاده کنند و توانسته نمرات بسیار خوبی از منتقدان دریافت کند. موسیقی و صداگذاری این بازی در بخش های مختلف به خوبی طراحی شده است و به صداهای واقعی آیتم ها نزدیکی بسیار زیادی دارد. صدای کاراکترها، صدای تیراندازی، صدای انفجارها و صدای تجهیزات و وسایل در این بازی به بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده اند و می توانند هیجان و لذت بازی را برای بازیکنان دو چندان کنند.

 

 

 

حضور بازیکن در نقشه ‌های معروف مجموعه Call of Duty

همانطور که گفته شد در این بازی نقشه های متعددی وجود دارند که از نسخه های مختلف بازی گرفته شده اند و ویژگی ها و قابلیت های متعددی دارند. بخش بتل رویال این بازی دارای 7 سطح مختلف برای بازیکنان است که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. این بخش را می تواند ترکیبی از بازی محبوب پابجی موبایل و بخش Blackout بازی Call of Duty: Black Ops 4 دانست. این ترکیب به گونه ای است که گیمرها حالت های کوتاه شده بخش Blackout مانند حضور زامبی ‌ها در جزیره را با گیم پلی بازی پابجی موبایل تجربه می کنند. زاویه دوربین در این بخش به دو شیوه اول شخص و سوم شخص می باشد و بازیکنان قادر هستند که هیجان و لذت بالایی را تجربه کنند. تمامی آیتم های این بازی به خوبی پیاده سازی شده و می توانند تجربه بی نظیری به گیمرها انتقال دهند. البته نمی توان بخش بتل رویال این بازی را با یک بازی مانند پابجی موبایل مقایسه کرد چرا که قطعا ایرادات و مشکلات مختلفی خواهد داشت ولی تیم سازنده بازی قطعا در آیند این نواقص و ایرادات را برطرف خواهند کرد.

سیستم کنترل بازی COD Mobile

می توان گفت یکی از امتیازت ویژه بازی کالاف دیوتی موبایل سیستم کنترل آن است چرا که به شدت کاربردی بوده و روان اجرا می شود. سیستم کنترل این بازی دارای دو حالت اصلی Simple و Advanced است که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های متعددی هستند. حالت Simple دارای یک مکانیسم ساده و راحت است و زمانی که بازیکن نشانه سلاح خود را بر روی دشمن قرار می دهد سلاح به صورت خودکار شلیک می کند. این حالت می تواند گزینه بسیار خوبی برای بازیکنان مبتدی و تازه وارد باشد و بازیکنان می توانند به سادگی از هیجان و چالش های بازی لذت ببرند. حالت Advanced برای بازیکنان حرفه ای و با تجربه تعبیه شده است و امکانات و تجهیزات متعددی در دسترس آنها قرار گرفته و این امکان وجود دارد که بازیکن آیتم های بازی را مطابق میل خود شخصی سازی نماید. گیمرها می توانند با خرید cp برای کالاف دیوتی موبایل این سفارشی سازی و شخصی سازی را انجام دهند. بازیکنان می توانند از هر نوع سلاحی در بهره ببرند و سطح بازی و مهارت های خودشان را ارتقا بدهند.

کاراکترهای بازی کالاف دیوتی

یکی از مهم ترین جنبه های بازی های اکشن و تیراندازی کاراکترها و شخصیت های آن می باشد. در بازی Call Of Duty Mobile شخصیت های مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های متعددی دارند و بازیکنان می توانند با استفاده از آنها مراحل و ماموریت های مختلفی را پشت سر بگذارند. از مهم ترین کاراکترهای موجود در این بازی می توان به کاراکترهای Alex Mason، David Mason، Thomas Merrick، Simon Riley یا Ghost، Captain John Mactavish معروف به Soap، Captain John Price و ... اشاره کرد. همه این کاراکترها از محبوبیت بسیار بالایی در میان بازیکنان برخودار هستند و کمپانی اکتیویژین توانسته از نظر شخصیت سازی برای این بازی نمرات بسیار خوبی از منتقدان و گیمرهای حرفه ای دریافت کنند. گیمرها همانند آیتم های مختلف موجود در بازی می توانند از CP کالاف دیوتی موبایل استفاده کرده و کاراکترهای مورد نظر خودشان را سفارشی و شخصی سازی کنند.

خرید سی پی کالاف دیوتی موبایل

همانطور که عنوان شد ارز رایج بازی کالاف دیوتی موبایل که با نام CP شناخته می شود که نقش و اهمیت بسیار ویژه ای در موفقیت و ارتقای سطح مهارت ها و توانایی های بازیکنان دارد. بازیکنان می توانند به روش های متعددی اقدام به کسب سی پی رایگان کالاف دیوتی کنند اما مقدار این سی پی ناچیز بوده و قطعا برای گیمرها حرفه ای نمی تواند کافی باشد. بازیکنان حرفه ای می توانند از سایت های معتبر اقدام به خرید سی پی مورد نیاز خود بکنند. از آنجایی که گیمرهای ایرانی به دلیل وجود تحریم ها نمی توانند به راحتی و به شکل مستقیم سی پی مورد نیاز خودشان را خریداری کنند سایت های متعددی در این زمینه فعالیت دارد. سایت ایران موجو می تواند به عنوان یکی از معتبرترین و با سابقه ترین سایت های ایرانی انواع ارز بازی ها را با مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن در اختیار گیمرها قرار بدهد. قیمت سی پی کالاف دیوتی موبایل می تواند به فاکتورهای مختلفی مانند حجم بسته، اعتبار سایت فروشنده و ... بستگی داشته باشد.

سخن آخر

 

بازی Call Of Duty Mobile به عنوان یکی از محبوب ترن بازی های موبایلی دنیای گیمینگ شناخته می شود که می تواند بازیکنان را با چالش های مختلفی مواجه کند. بازیکنان در این بازی می توانند ماموریت ها و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته و از مودها، نقشه ها، سلاح ها، تجهیزات و آیتم های مختلفی استفاده کنند. کالاف دیوتی از جنبه های مختلفی همچون گرافیک، گیم پلی، گان پلی، موسیقی، سیستم کنترل، صداگذاری و ... از طرف منتقدان و گیمرهای حرفه ای مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و با وجود ایرادات و نواقص جزئی توانسته نمرات بسیار خوبی دریافت کرده است. بازیکنان می توانند با خرید سی پی از سایت های معتبری مانند ایران موجو از همه آیتم های موجود در بازی استفاده کرده و آیتم های مختلف را مطابق میل خود شخصی و سفارشی کنند.

 

 

مطالب خواندنی