چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم | روش نوشتن مقاله برای کنفرانس

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم | روش نوشتن مقاله برای کنفرانس

آیا قصد دارید یک مقاله کنفرانسی بنویسید؟ یا اینکه در حال نوشتن یک مقاله برای کنفرانس هستید و می‌خواهید روش نوشتن مقاله کنفرانسی را بدانید.

نکته این است؛ چگونه یک مقاله کنفرانسی بنویسیم که جذاب و تأثیرگذار باشد؟

از آنجایی که نوشتن یک مقالۀ تحقیقی کار دشواری است، بیشتر محققان و پژوهشگرانی که در طول تحقیقات خود کارهای بزرگی انجام می‌دهند، اما وقتی صحبت از نوشتن یک مقاله تحقیقی به میان می‌آید تا در کنفرانسی ارائه شود، در این کار موفق نمی‌شوند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که اطلاعات کافی از روش و روند انجام این کار ندارند و از راهنمایی مناسب بهره نمی‌برند.

چگونگی نوشتن یک مقاله کنفرانس و دانستن نحوۀ نوشتن آن مقاله، نیاز به دریافت و فهم هدف و قالب مقاله دارد. اکثر کنفرانس‌های دانشگاهی، یا خلاصۀ مقالات ارائه شده یا نسخۀ کامل آن‌ها را منتشر و گاهاً چاپ می‌کنند. اگر بدانیم که چگونه مقاله را نوشته و به رشته تحریر درآوریم، این امکان را خواهیم یافت تا با ارائه مقاله با دیگر افراد و گروه‌های مرتبط با رشته و تخصص خود ارتباط برقرار کرده، ایده‌های جدید و کارهای دانشگاهی خود را مستند و معرفی بسازیم و در نهایت مخاطبان گسترده‌تری بیابیم.

بنابراین در مقاله و مجال سعی بر این است تا نکات مهم و کلیدی مربوط به نحوۀ نوشتن یک مقاله کنفرانسی را با یکدیگر بررسی کنیم تا بدانیم چگونه برای یک کنفرانس، مقاله بنویسیم.

مقاله کنفرانسی چیست و چه ویژگی خاصی دارد؟

مقاله کنفرانس اغلب هم یک سند مکتوب است و هم یک سخنرانی شفاهی. ممکن است قبل از حضور در کنفرانس، از شما خواسته شود که یک نسخه از مقالۀ خود را به یک فرد متخصص و مفسر ارائه دهید. بنابراین، مقاله شما باید از کنوانسیون مقالات دانشگاهی و ارائه شفاهی پیروی کند.

به طور خلاصه مقالۀ کنفرانس سندی مکتوب است که ارائه شفاهی شما در یک کنفرانس را بیان می‌کند. این مقالات شامل جزئیات سخنرانی‌های شرکت‌کنندگان برای مرور در شرایطی است که شرکت کننده قادر به شنیدن سخنرانی شفاهی نبوده باشد. اما در مواردی که مقالات پس از کنفرانس تولید می‌شوند، سؤالات ایجاد شده در حین ارائه در مورد نکاتی که در کنفرانس مورد توجه بوده‌اند و احتمالاً بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرند، می‌توانند جهت مشخصی به مقاله بدهند.

مقالات کنفرانس می‌توانند روشی مؤثر برای بیان و امتحان ایده‌های جدید، معرفی کار شما به همکاران و اصلاح سؤالات تحقیق باشند. ارائه در یک کنفرانس یک فرصت عالی برای به دست آوردن بازخورد ارزشمند از یک جامعه دانش‌پژوه و افزایش رشد حرفه‌ای در زمینه تخصص شماست.

قبل از نوشتن مقاله کنفرانس چه کنیم؟

اگر قصد نوشتن مقاله دارید و می‌خواهید بدانید چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم، باید آمادگی این کار را پیدا کرده و در این زمینه به قدر کافی اطلاعات کسب کنید.

  1. مطالعه هر چه بیشتر در مورد مقالات مشابه و روش نوشتاری به کار رفته در آن‌ها. با این کار می‌توانید از نحوه ارائه حقایق و یافته‌ها در مقالات مشابه، ایده واضح و روشنی کسب کنید.
  2. از طریق اینترنت، مقالات مربوط به موضوع مورد نظر خود را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها برای ذکر نقل قول و منابع استفاده نمایید.
  3. تمامی آمار و ارقام، تصاویر، آزمایشات و تحلیل‌ها و داده‌های حاصل از آن‌ها را به همراه منابع در جایی مشخص ثبت و ضبط کنید.
  4. قالب مشخص مقاله و فرمت آن را طبق آنچه خواسته شده و باید باشد از اینترنت یا از وب‌سایت یا بروشور کنفرانس دانلود کرده و طبق آن، مقاله را بنویسید. عموماً کنفرانس‌ها قالب مشخص دارند و فرمت مقاله مورد نظر خود یا نمونۀ مقالۀ مد نظر خود را اعلام می‌کنند.
  5. قوانین و مقررات مربوط به پذیرش و انتشار مقاله و همچنین نحوه نگارش آن را با دقت بررسی نمایید.

چگونه برای نوشتن مقاله کنفرانس آماده شویم؟

حالا می‌خواهیم بدانیم چگونه برای کنفرانس مقاله بنویسیم. در هنگام شروع به نوشتن مقاله کنفرانس باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت.

  • تعیین ساختار و سبک

چگونه ارائه خود را شکل می‌دهید و نحوۀ ارائه شما چگونه است؟ این یک سؤال بسیار مهم است، زیرا نحوۀ ارائه شما، قالب نوشتاری شما را شکل می‌دهد. امکاناتی که می‌توانید به کار بگیرید این موارد هستند:

  • استفاده از ارائه بصری و استفاده از پاورپوینت (PowerPoint) یا نرم‌افزار پرزی (Prezi)
  • استفاده از متنی که برای مراجعه و یادآوری مطلب استفاده کرده و با صدای بلند می‌خوانید.
  • جلسه میزگرد که در آن بحث می‌کنید.

ارائه شما می‌تواند ترکیبی از موارد بالا باشد و در بخشی با استفاده از نرم‌افزار ارائه دهید، در بخشی با صدای بلند بخوانید و یا در بخشی در یک جلسه بحث و گفتگو با مخاطبان و یا حضار شرکت کنید.

  • قوانین و مقررات هر کنفرانس

آیا تا به حال در کنفرانسی شرکت داشته‌اید؟ آیا مقاله‌ای برای شرکت در کنفرانس داشته‌اید؟ باید قوانین و مقررات ارائه مقاله در کنفرانس را بدانید و آن‌ها را در زمان نوشتن و ارائه رعایت کنید. اگر در پنل شرکت کرده و با دیگر پژوهشگران حضور پیدا می‌کنید، می‌بایست از برنامه و انتظارات پنل آگاهی داشته و آمادگی شرکت در کنار دیگر محققان و ارائه به موقع را داشته باشید؛ به عنوان مثال زمانی که نوبت به شما می‌رسد و باید در جای مناسب بحث را به دست بگیرید.

  • شناخت از مخاطبان و حضار و دغدغه‌های کنفرانس

اگر ارائه شما حضوری است و با مخاطبان در ارتباط هستید، باید از نیازهای آن‌ها مطلع بوده و سؤالات یا نیازهایشان را به تحقیق و مقاله خود پیوند دهید. اما در بحث غیر حضوری این کار را باید در هنگام نوشتن انجام دهید. توجه به نیاز مخاطب و قدم گذاشتن در حیطۀ بسط و گسترش درست مطالب خود، به شما در کسب موفقیت کمک می‌کند. همچنین با رجوع به فراخوان و تقاضای ارسال چکیده یا اصل مقاله، این امکان را خواهید یافت که از فضای کنفرانس و موضوعات کلیدی و اهداف آن به‌درستی آگاه شوید. چه موضوعات و ترکیبات کلیدی تکرار می‌شوند؟ مقاله شما چه ارتباطی با موضوع بزرگتر و سرفصل کنفرانس خواهد داشت؟

مقاله کنفرانس اغلب هم یک سند مکتوب است و هم یک سخنرانی شفاهی

این موارد را به خاطر بسپارید

  • اگر موضوع کنفرانس مرتبط با رشته شماست، اشراف به موضوع می‌تواند کارساز باشد و یا اگر کنفرانس بینارشته‌ای است و لازم است تا از موضوعات بیشتری اطلاعات کسب کنید، حتماً این کار را انجام داده و نشریات مرتبط با آن موضوع دیگر را خوانده و یا مقالات شرکت‌کنندگان برجستۀ آن کنفرانس را بخوانید.
  • با کسانی که در کنفرانس شرکت داشته‌اند، صحبت کنید.
  • به سؤالات تحقیق، فرضیه و روش تحقیق خود و سؤالات برخاسته از پیشینۀ تحقیق دقت کنید. بررسی کنید تا بدانید، با چه متون پایه‌ای در حوزه تحقیق می‌بایست آشنا باشید؟
  • تمرین نوشتن آزاد در مورد موضوع تحقیق را انجام داده و تصور کنید که پروژه و تحقیق خود را برای کسی که آشنایی با موضوع و تحقیق شما ندارد، توضیح می‌دهید. چه تصوری از ذهنیت و درک او از موضوع دارید؟ فرض را بر این قرار می‌دهید که او از قبل چه چیز را می‌دانسته و چگونه موضوع را برای او توضیح می‌دهید؟

با در نظر گرفتن این موارد، حیطۀ تحقیق را محدود می‌کنید و راحت‌تر و دقیق‌تر خواهید نوشت. از طرف دیگر با مخاطبان خود نیز ارتباط بهتر و نزدیک‌تری خواهید داشت.

روش نوشتن مقاله کنفرانسی

روش نوشتن مقاله کنفرانسی

من یک مقاله عالی در مورد موضوع خودم دارم، آیا می‌توانم صرفاً کپی و پیست کنم؟ البته که خیر! باید مطالب در هر زمانی تازه و به‌روز بوده و متناسب با نیاز ایجاد شده تولید شود.

نکات مهمی در شیوۀ نگارش مقاله و روش نوشتن مقاله کنفرانسی وجود دارد که با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

در هر مقاله تحقیقاتی 6 آیتم پایه قرار دارند که عبارتند از:

  1. چکیده
  2. مقدمه / بیان مسئله
  3. پیشینۀ پژوهش
  4. روش پیشنهادی
  5. تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج تجربی
  6. نتیجه‌گیری و منابع

چکیده

چکیده مقاله بخش مهمی از مقاله است که توصیفی از مقاله، هدف تحقیق و مدل پیشنهادی، روش‌ها و یافته‌ها و نتایج به‌دست آمده را ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید که انگیزۀ کار را در چکیدۀ مقاله خود بگنجانید. مسئله مورد بررسی و رویکردی را که طی کار تحقیق از آن استفاده شده است را تعریف کنید. سپس، گزارش نتایج را ارائه نموده و نتیجه‌گیری خود را در ادامه بیاورید.

مقدمه/ بیان مسئله

مقدمه‌ای بنویسید که علاقۀ خواننده را به خود جلب کند، خصوصاً اگر آن‌ها به سخنرانی شما گوش نداده‌اند. در بند اول مقدمه، به خواننده بگویید قصد اشتراک یا اثبات چه چیزی را دارید. ضروری است که از قبل در این مورد صریح باشید. در این بخش باید مسئله‌ای که در تحقیق به آن پرداخته می‌شود بیان گردد، اما از توضیح جزئیات در این قسمت خوددداری کنید.

نکات مهمی در شیوۀ نگارش مقاله و روش نوشتن مقاله کنفرانسی وجود دارد

پیشینۀ تحقیق

در این قسمت شما می‌بایست ایده‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی موجود و بیان شده در منابع معتبر مانند نشریات، مقالات، مطبوعات و کتب منتشر شده را ذکر کرده و به آن‌ها ارجاع دهید. البته گاهی اوقات این بخش ممکن است حذف شده یا در بخش بیان مسئله و مقدمه ادغام شود.

روش پیشنهادی

این بخش مهم‌ترین قسمت کار شماست که در آن می‌باید فرضیات و روش پیشنهادی خود برای حل مسئله و مشکل را بیاورید. حقایق و ارقام تحقیق باید در این بخش آورده شود تا تحقیق را برای خواننده یا مخاطب تأثیرگذارتر جلوه دهد. سعی کنید از زمان نوشتن پیش‌نویس مقاله، همانطور که می‌نویسید، شرح مفصلی از کارهای واقعی انجام شده را درج کنید. این جزئیات باید در گزارش نتایج به طور کامل شرح داده شوند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج تجربی

حالا تجزیه و تحلیل روش پیشنهادی خود و حقایق به‌دست آمده و یافته‌های خود را ارائه داده و حتی می‌توانید با دیگر یافته‌ها مقایسه کنید؛ یک تجزیه و تحلیل روشن و واضح و تمام عیار. شما باید ادعاهای خود را با داده‌های موجود در مقاله کنفرانس خود پشتیبانی کنید. این جزئیات به استدلال شما افزوده و خواننده را درگیر می‌کند.

نتیجه‌گیری و منابع

اکنون نوبت به ارائه نتیجه‌گیری می‌رسد و بیان اینکه آیا روش پیشنهادی شما از طریق یافته‌های کلیدی‌تان، قادر به حل مسئله یا موضوع است. دامنه تحقیقات آیندۀ مقاله نیز در این بخش مطرح می‌شود. در نهایت منابعی که برای نوشتن مقاله به آن‌ها مراجعه کرده‌اید را ذکر می‌کنید. هر چه منابع شما کامل‌تر باشد، نشان از اشراف و بررسی دقیق شما بر موضوع دارد.

در مجموع سعی کنید مقاله خود را بعد از نوشتن چندین بار در فواصل زمانی، با صدای بلند بخوانید تا ایرادات و اشکالات موجود را متوجه شده و برطرف کنید.

مطالب خواندنی