صفحه اول مقاله چگونه باید باشد | طرز نوشتن صفحه اول مقاله

صفحه اول مقاله چگونه باید باشد | طرز نوشتن صفحه اول مقاله

مقاله نویسی یکی از مهارت‌هایی محسوب می‌شود که هر دانشجو و یا بهتر است بگوییم هر فرد محصل به خصوص در مقاطع بالاتر، باید آن را در دوران تحصیل خود کسب کند. نوشتن مقاله یعنی ارائه مجموعه‌ای از پژوهش‌ها و یافته‌های شما به اساتید و یا مخاطبانتان در قالب یک متن با چارچوبی مشخص و استاندارد. حال که بحث از استاندارد شد، پس قطعاً نوشتن مقاله، قواعد و قوانینی دارد که برای تهیه یک مقاله معتبر و خوب باید تمامی آن‌ها قدم به قدم رعایت شوند. آنچه که بیش از همه در نوشتن یک مقاله مهم است، عنوان و صفحه اول مقاله شما خواهد بود. اینکه طرز نوشتن صفحه اول مقاله چگونه باید باشد، تقریباً یک سؤال تکراری از جانب دانشجویان و محصلان در مقاطع مختلف است. از همین رو تصمیم داریم در این نوشتار، آموزشی بر صفحه اول مقاله نویسی داشته باشیم. یادتان باشد که صفحه اول، اولین قسمتی از مقاله شما است که چشم مخاطب بر آن می‌افتد، پس اگر در همین اولین قدم استاندارها و قواعد رعایت نشوند، شاید میلی بر ادامه دادن خواندن مقاله برای مخاطب شما نباشد. پس اگر این دغدغه را دارید که در صفحه اول مقاله چه بنویسیم، در ادامه با ما باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

طرز نوشتن صفحه اول مقاله

صفحه اول، اولین قسمتی از نوشته شما خواهد بود که چشم مخاطب بر آن می‌افتد. این صفحه گویا شناسنامه‌ای بر نوشته شما است. اگر اطلاعات کافی و جامع بر پایه قواعد و استاندارهای موجود، در این صفحه قرار نگیرد، تأثیراتی منفی بر کل بدنه مقاله شما خواهد داشت. شما در ابتدای مقاله نویسی باید حتماً با اصولی که طرز نوشتن صفحه اول مقاله دارد، کاملاً آشنا باشید تا بتوانید در همان ابتدای کار مقاله‌ای معتبر و علمی تهیه و تنظیم کنید. در ادامه بخش‌هایی که باید در صفحه اول قرا بگیرند را با هم بررسی خواهیم کرد.

عنوان مقاله

هر مقاله‌ای که شما در حال نوشتن آن هستید، قطعاً عنوان یا title خواهد داشت. این عنوان ویژگی‌های دارد که باید در رعایت آن‌ها کوشا باشید. عنوان مقاله بهتر است که کوتاه باشد ولی قاعدتاً نه آنقدر کوتاه که مخاطب متوجه نشود مقاله در رابطه با چیست. از آن جایی که عنوان مقاله اولین کلماتی از مقاله است که خواننده با آن مواجه می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که سؤال اصلی و هدف اصلی مقاله را برای او روشن کند. برای نوشتن عنوان مقاله بهتر است که از نوار بالا در نرم افزار ورد، تب Home، قسمت Style را انتخاب کنید. در نوشتن عنوان مقاله از کلمات و لغات کلی که نیازی به وجود آن‌ها نیست خودداری نمایید. طرز نوشتن صفحه اول مقاله، اول از همه به انتخاب یک عنوان مناسب و درخور برمی‌گردد. برای نوشتن عنوان باید قسمت وسط چین را انتخاب کنید تا عنوان در وسط صفحه، به صورت Bold و در اندازه 14در بالای صفحه قرار گیرد.

مشخصات نویسنده و یا نویسندگان مقاله

حال که عنوان مقاله را نوشتید، نوبت به معرفی نویسنده و یا نوسندگان مقاله می‌رسد. این قسمت نیز باید در همین صفحه اول ذکر گردد تا خواننده در همان ابتدای امر متوجه شود که نوشته چه کسانی را قرار است مطالعه کند. مواردی که در این قسمت باید ذکر کنید عبارتند از: نام و نام خانوادگی نویسنده اول، رتبه دانشگاهی نویسنده (مانند دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، دکترا، استادیار، دانشیار و.....) ، اطلاعاتی در مورد دانشگاه از جمله محل دانشگاه، شهر وکشور محل آن، شماره تماس دانشگاه، شماره فکس، آدرس ایمیل.

یادتان باشد که در راستای رعایت اصول لازم برای طرز نوشتن صفحه اول مقاله، این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است. این که مشخصات مربوط به نویسنده یا نویسندگان به درستی ذکر شود، نکته‌ای است که باید دقت کافی را در آن به عمل آورید. این قسمت نیز بخش مهمی از شناسنامه نوشتار شما خواهد بود. البته ذکر این نکته خالی از اهمیت نیست که تمامی مشخصاتی که در رابطه با نویسندگان و دانشگاه مربوطه می‌نویسید در نهایت بستگی به سایت و یا مخاطبانی دارد که قرار است مقاله شما برای آن‌ها به نمایش گذاشته شود. به بیان دیگر اینکه صفحه اول مقاله چگونه باشد تا حدودی به مخاطبین و دریافت کنندگان مقاله نیز بستگی خواهد داشت.

خلاصه مقاله یا Abstract

یکی دیگر از اصولی که در صفحه اول مقاله نویسی در اینجا به شما خواهیم گفت، نوشتن خلاصه مقاله است. این خلاصه که با حدود دو خط فاصله از مشخصات نویسندگان نوشته می‌شود، باید دارای تعداد مشخص و محدودی از کلمات باشد. معمولاً دپارتمان و یا مجله‌ای که ما مقاله را برای آن‌ها می‌نویسیم این تعداد کلمه را برای ما مشخص خواهد کرد. خلاصه یا چکیده به طور کلی عصاره مقاله خواهد بود که به صورت خیلی کوتاه و در یک پاراگراف، کل مقاله را تشریح خواهد کرد. با خواندن خلاصه مقاله، خواننده باید بتواند هدف از تهیه مقاله، پرسش‌های بررسی شده، روش‌های استفاده شده در آزمایشات و نتایج حاصله را درک کند. به طور کلی می‌توان گفت که موضوعات اصلی در قسمت چکیده، تشریح خواهند شد. یادتان باشد از نظر دستور زبانی، این متن باید به صورت ماضی باشد. اشاره این متن باید به سوم شخص مفرد بوده و از زبان خود محقق و نویسنده مقاله باشد. در این قسمت به هیچ وجه نباید از نقل قول‌ها استفاده شود.

موضوعات اصلی در قسمت چکیده، تشریح خواهند شد

کلید واژه‌ها Keywords

کلمات کلیدی و یا کلید واژه‌ها در واقع کلمات و موضوعات اصلی مقاله هستند که یکی از اصول مهم صفحه اول مقاله نویسی نیز خواهند بود. این کلمات کلیدی هستند که به خواننده کمک می‌کنند تا مفاهیم و موضوعات اصلی مقاله را درک کند. در قسمت کلید واژه، کلیه کلماتی که هر یک از موضوعات اصلی تشکیل دهنده مقاله شما است، مشخص می‌شود. در این قسمت کلمات مجزا نشان دهنده موضوعات اصلی مقاله شما خواهند بود. نکته قابل توجه این است که همین کلید واژه‌ها می‌توانند خواننده را به درک عمیقی از نوشته شما برسانند. البته علاوه بر این جستجوی مقاله شما در رسانه‌های مختلف نیز از طریق همین کلمات کلیدی می‌تواند به راحتی انجام گیرد؛ پس نوشتن دقیق آن‌ها اهمیت بالایی دارد. تا به اینجا با مطالعه صفحه اول مقاله، خواننده یک بینش مفید و مختصر نسبت به مقاله شما به دست خواهد آورد و ادامه مقاله شما، او را بیش‌تر و به طور جزئی‌تر با موضوع آشنا خواهد نمود.

نوشتن دقیق کلمات کلیدی، اهمیت بالایی دارد

آنچه در بالا به مطالعه آن پرداختید در واقع پاسخی به سؤال «صفحه اول مقاله چگونه باید باشد»، بود. اصولی را به شما آموختیم که باید در راستای طرز نوشتن صفحه اول مقاله به صورتی درست و استاندارد، رعایت کنید. حال در انتها نکاتی را به شما خاطر نشان می‌کنیم که در مقاله نویسی اهمیت بالایی دارند.

  1. برای تایپ اعداد در مقاله (که در صفحه اول مقاله هم ممکن است لازم باشد اعدادی را تایپ کنید) ، باید اعداد به زبانی باشند که تایپ کل مقاله را با آن انجام می‌شود. یعنی برای نوشتن مقالات فارسی، اعداد نیز باید حتماً به زبان فارسی باشند. اگر این تطابق وجود ندارد شما می‌توانید به تب File وارد شده و بعد به قسمت Options رفته و گزینه Advanced را انتخاب کنید. سپس از قسمت Show document content گزینه Numeral را بر روی Context تنظیم کنید. با این کار اعداد به همان زبانی که تایپ می‌کنید، نمایش داده خواهند شد.
  2. برای شروع تایپ مقاله در ورد از نوار بالای صفحه، وارد تب HOME شوید و تنظیمات لازم را انجام دهید. فرمت نوشتن برای مقالات فارسی حتماً روی راست به چپ تنظیم شود و متن را در وضعیت Justify قرار دهید. بعد از آن می‌توانید سایز و فونت دلخواهتان را انتخاب کنید. معمولاً مجله و یا وبسایتی که ما قرار است مقاله را برای آن‌ها بفرستیم، این مشخصات را به ما خواهند گفت و ما باید بر اساس آن عمل کنیم.
  3. در مقالات انگلیسی باید به بزرگ و کوچک بودن حروف دقت کنید. اگر بدون اینکه متوجه شوید قسمت زیادی از متن را با حروف برگ تایپ کرده‌اید، اصلاً لازم نیست نگران شوید. فقط کافیست پس از انتخاب متن مورد نظر به سربرگ خانه (Home) رفته و روی آیکون (Change Case (Aa کلیک کنید. هم ‌اکنون شما می‌توانید یکی از گزینه‌های مورد نظر خود را از لیست ظاهر شده انتخاب نمایید.

در مقالات انگلیسی باید به بزرگ و کوچک بودن حروف دقت کنید

جمع بندی و نتیجه گیری

آنچه در اینجا بدان پرداختیم، بررسی این موضوع بود که صفحه اول مقاله چگونه باید باشد. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم این صفحه از آنجایی که اولین صفحه‌ای است که مخاطب در ابتدای مطالعه مقاله شما با آن مواجه می‌شود، رعایت اصول و استاندارهای مربوط به آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. مواردی که در این صفحه باید از آن‌ها نام ببرید را ذکر کردیم و در انتها نیز چندین نکته در رابطه با نوشتن مقاله در نرم افزار ورد را برای شما یادآوری کردیم.

مطالب خواندنی