جدیدترین مقاله درباره سيستم تهويه مطبوع ساختمان

جدیدترین مقاله درباره سيستم تهويه مطبوع ساختمان

تهویه مطبوع یک مبحث تخصصی در حوزه رشته مکانیک و سیالات میباشد، همانطور که میدانید این روزها شرایط محیط زیست و کره زمین طوری شده که تاثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، وضعیت فیزیکی، نحوه‌ انجام کار و بطور کلی تمام بخش های زندگی انسان ها دور و اطراف ما دارد، از این رو ما چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف قصد داریم در قالب یک مقاله پر بار و کاربردی، ساز و کار تهویه مطبوع و اهمیت آن را در زندگی روزمره همه مردم دنیا را با همکاری شرکت تهویه آسا تهویه سپند توضیح دهیم.

همانطور که از زندگی های امروزی و مشاهده کردن آنها متوجه میشویم، بخش بسیار زیاد و طولانی از زندگی بشر امروزی در داخل ساختمان ها و آپارتمان ها می گذرد، ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان خواه محل کار باشد یا منزل و یا سایر مراکز تجاری و اداری، اهمیت بسیاری بالایی دارد و موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد، در این شرایط مهمترین بخش تامین تهیه‌ هوای مطبوع برای ساکنین ساختمان با توجه به نوع فعالیت آنهاست.

این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که زیباترین و گران بهاترین سازه های بشری در صورتی که فاقد سیستم تهویه مطبوع مناسب باشند قابل استفاده و سکونت نخواهند بود.

وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از:

  • کنترل دما
  • کنترل رطوبت و سرعت هوا
  • ‌زدودن گرد و غبار
  • کنترل و پاک کردن تعفن و سایر آلودگی های هوا

سیستم ها و کاربرد های تهویه مطبوع

انتخاب درست و بهینه مدل و نوع سیستم تهویه مطبوع برای یک سازه بشری یا ساختمان و آپارتمان، تصمیم بسیار حساسی است که معمولا توسط مهندسین طراح سیستم اخذ می شود، در این انتخاب علاوه بر دانش مهندس مکانیک و طراح صنعتی، نظر کارفرما و یا ساکنین و امکانات و شرایط ساختمان نیز دخالت دارند . عوامل زیادی باید مورد تجزیه و تحلیل و قضاوت قرار گیرند که از از جمله مهمترین آنها میتوان به ایده های شخص یا سازمان سرمایه گذار و جنبه های اقتصادی طرح اشاره کرد.

اما طبق تحقیقات گسترده و میدانی ما بیشترین مواردی را که باید هنگام طراحی این سیستم ها و کاربردهایشان مد نظر قرار گرفت به ترتیب لیست زیر هستند که برای شما عزیزان آورده ایم:

  • امکانات و بودجه مالی شخص یا سازمان سرمایه گذار که برای این طرح در نظر گرفته شده
  • سازه و فضا یا ساختمان مورد نظر از لحاظ موقعیت مکانی
  • جنبه های فیزیکی فضا یا ساختمان از نظر تطبیق با سیستم تهویه مطبوع، تجهیزات و تنظیم عملکرد سیستم تحت بار حرارتی جزئی
  • تغییرات بار حرارتی داخل ساختمان و هم افراد ساکن آن مانند: چراغ ها، سایر مولّد های حرارت
  • قابلیت ساختمان در ذخیره کردن حرارت هایی که میتواند در خود و در شرایط سرما و سخت حفظ کند
  • لزوم و ظرفیت پیش سرمایش جهت کاستن از اندازه‌ دستگاه های تهویه مطبوع و یا سرمایش جزئی ساختمان
  • انتظارات و ایده های شخص کارفرما در مورد کیفیت هوای محیط منطقه مورد نظر
  • مشخصات و شرایط خارج ساختمان ها مانند دما، ‌رطوبت، باد،  تابش آفتاب، ‌سایه

فضای مورد نیاز جهت نصب تجهیزات سیستم تهویه مطبوع کجاست؟

به طور کلی ابزار و تجهیزات یک سیستم تهویه مطبوع احتیاج به فضای کافی برای نصب ایمن و مطمئن خود دارند،  این مهم باید به طور مستقیم مورد توجه مهندس طراح سیستم قرار گرفته شود و قبل از طرح سیستم امکانات ساختمان را در تخصیص فضای مناسب برای تجهیزات سیستم تهویه مطبوع بررسی کامل و دقیقی شده باشد.

وسعت فضای مورد نیاز وسیله‌ تهویه‌ مطبوع ممکن است آنقدر کم باشد که بتوان آنرا حتی در داخل فضای مورد مورد تهویه نصب نمود، مانند فن کویل های داخلی و توکار یا واحد تهویه کننده‌ هوا که معمولا در فضاهای داخلی نصب میشوند.

سیستم ها و کاربرد های تهویه مطبوع

دسته ای از سیستم های تهویه مطبوع به صورت انفرادی نصب و استفاده میشوند، ولی تجهیزات یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی که هوای مطبوع مورد نیاز چندین اتاق یا فضای ساختمان را تامین می کند، احتیاج به فضای گسترده و باز تری برای نصب و عملکرد بهینه خود دارند؛ همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که امکانات ساختمان از نظر نصب وسایلی از قبیل برج خنک کن نیز باید به طور کامل هنگام طراحی در نظر گرفته شود.

انواع سیکل های تهویه مطبوع

  • حلقه هوا
  • حلقه آب سرد
  • حلقه سرمایش یا انبساط مستقیم
  • حلقه دفع گرما
  • حلقه کنترل

انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهیویه مطبوع به طور کلی به چت دسته و مدل مختلف تقسیم میشوند که در ادامه هر یک را به همراه توضیح مختصری به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود؛ پس با ما همراه باشید:

سیستم انبساط مستقیم

این سیستم شامل یک واحد تهویه کننده‌ کاملا مستقل میباشد که می تواند در داخل فضای مورد تهویه یا در مجاورت آن نصب شو، همچنین در این سیستم مایع مبرد نیز مستقیماً  در داخل فن کویل های این واحد تبخیر گردیده و در نهایت باعث میشود که هوای عبوری از روی کویل ها و فضای اتاق خنک شود؛ گرمایش فضای مورد تهویه میتواند توسط همین واحد و یا بطور جداگانه صورت پذیرد.

سیستم تمام هوا

در این سیستم دستگاه تهیه کننده‌ هوای مطبوع در محلی بسیار دور تر از فضای مورد تهویه قرار می گیرد، سیال ناقل حرارت (آب سرد ، آب گرم یا بخار) به داخل کویل های دستگاه تهویه مطبوع مرکزی (هواساز) ارسال میشود و سپس هوایی را که توسط بادزن با سرعت به نسبت بالا از روی این کویل ها عبور داده می شود سرد یا گرم می کند، این هوا پس از انجام یک سلسله تحولات دیگر (از قبیل رطوبت زنی و غیره) از طریق سیستم کانال به فضای مورد تهویه فرستاده می شود.

سیستم تمام هوا

سیستم تمام آب

مدل دیگر سیستم تهویه مطبوع، سیستمی است که در آن دسیال ناقل حرارت (آب سرد یا گرم) در محل  جداگانه ای تهیه شده به داخل کویل های مبدل حرارتی اتاق (مثلاً فن کویل) ارسال می گردد و در آنجا هوایی را که توسط بادزن با سرعت از روی کویل عبور می کند، سرد یا گرم می نماید. بیشتر فن کویل ها و سیستم های تهویه مطبوعی که در بازار کشور ما وجود داره و معمولا در ساختمان ها و آپارتمان ها مورد استفاده قرار میگیرند، از این مدل هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره طرز کار و استفاده سیستم های تهویه مطبوع به وبسایت مرجع این مقاله مراجعه کنید.

مطالب خواندنی