مهم ترین موارد در رابطه با فیلترهای تصفیه آب صنعتی

مهم ترین موارد در رابطه با فیلترهای تصفیه آب صنعتی

فیلترهای تصفیه آب صنعتی را در یک تقسیم بندی می توان به دو دسته تحت فشار و ثقلی دسته بندی کرد. در فیلترهای تحت فشار، هنگام عبور آب، افت فشار ایجاد می شود. علت این افت فشار، ارتفاع زیاد بستر مواد فیلتراسیون داخل فیلتر، ریز بودن دانه بندی مواد و یا بالا بودن سرعت آب می باشد. فشار کاری استاندارد برای فیلترهای تحت فشار معمولا بین 2 تا 4 بار و برای فیلترهای ثقلی حدود 5 متر آب است.

در فیلترهای تحت فشار، معمولا جریان آب از قیمت بالای فیلتر به سمت انتهای پایینی آن باعث تکمیل فرایند تصفیه آب می شود. نحوه عملکرد این نوع از فیلترهای تصفیه آب صنعتی به این صورت می باشد، که آب خام از بالا وارد مخزن فیلتر شده و در عبور از بین لایه های مواد فیلتراسیون داخل مخزن، آلاینده های آن در بین روزنه های ایجاد شده بین مواد به دام افتاده و از آب حذف می شوند. در نهایت آب تصفیه شده از طریق نازل های آب جمع کن انتهای فیلتر خارج می شود، تا برای مصارف مورد نظر استفاده شود.

در فیلترهای تحت فشار، باید ارتفاع بستر مواد داخل مخزن در حد استانداردی باشد. زیاد بودن ارتفاع بستر، می تواند تاثیر معکوسی بر فرایند تصفیه آب داشته باشد.ارتفاع بستر مواد فیلتراسیون در فیلتر بین 15 تا 30 اینچ یا بیش تر در نظر گرفته می شود.

برای فیلترهای شنی، بهترین حالت، ارتفاع حداقل 8.8 متر مناسب می باشد. در داخل فیلتر نیز بسته به نوع استفاده و هدف تصفیه آب، می توان از مواد مختلفی مانند سیلیس و آنتراسیت استفاده کرد. در برخی از موارد نیز، از بسترهای ترکیبی در فیلترهای تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. برای مثال از سیلیس و آنتراسیت در یک مخزن استفاده می شود، که باعث جذب بیش تر ذرات معلق موجود در آب شده و فاصله بین عملیات بک واش فیلتر شنی نیز افزایش می یابد؛ ولی در عین حال راندمان فیلتراسیون نیز تا حدی کاهش می یابد.

بیشتر: محصولات فیلتر ممبران 

شستشوی معکوس فیلترهای تصفیه آب صنعتی

بعد از مدتی استفاده از فیلترهای تصفیه آب صنعتی، به دلیل جذب آلاینده های موجود در آب، بستر مواد فیلتراسیون اشباع شده و عملکرد خود در فرایند تصفیه آب را از دست می دهد. در این صورت استفاده از عملیات بک واش یا همان شستشوی معکوس برای برگرداندن فیلتر و بستر مواد داخل آن به حالت عادی، ضروری می باشد.

در عملیات بک واش (Backwash) بر خلاف حالت عادی ورود آب به مخزن، آب در چعت عکس و از پایین مخزن فیلتر وارد می شود. در حرکت آب از پایین به سمت بالای مخزن، بستر مواد فیلتراسیون به هم ریخته و آلاینده هایی که در آن به دام افتاده اند آزاد می شوند و به سمت فاضلاب حرکت می کنند.

شاید برای شنا میز این سوال مطرح شده باشد، که زمان مناسب عملیات بک واش فیلترهای تصفیه آب صنعتی چه موقعی می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، زمانی که اختلاف فشار در ورودی و خروجی فیلتر، برای فیلترهای تحت فشار بین 4 تا 9 psi و برای فیلترهای ثقلی 1.4 متر آب باشد، باید از عملیات بک واش برای شستشوی بستر مواد فیلتراسیون داخل مخزن استفاده کرد. بنابر این برای ان کار نیازی به در نظر گرفتن فواصل زمانی منظم نیست.

چنان چه برای خرید انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی و یا اطلاع از شرایط بهره برداری و نگهداری از این فیلترها نیازمند مشاوره هستید، می توانید از طریق تماس با کارشناسان وب سایت آبین از امکان مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید. پیشنهاد می شود برای مشاهده دستگاه های تصفیه آب صنعتی، خانگی و نیمه صنعتی و دیگر محصولات مرتبط با حوزه تصفیه آب به وب سایت abin.ir مراجعه کنید.

جهت مشاهده محصولات آب شیرین کن صنعتی آبین کلیک کنید

دبی جریان مطلوب برای فیلترهای تصفیه آب صنعتی چقدر است؟

فیلترهای تحت فشار صنعتی، معمولا به شکل استوانه ای و در جنس های FRP، استیل و فلزی در بازار موجود می باشند. دبی جریان مناسب برای فیلترهای تصفیه آب صنعتی، به ازای هر فوت مربع از سطح فیلتر، بین 3 تا 5 گالن بر دقیقه می باشد.

در فیلترهای تحت فشار، دبی 3 گالن بر دقیقه به ازای هر فوت مربع از سطح فیلتر، باعث بهترین کارایی فیلتر می شود. در فیلترهای دو یا چند بستره، بهترین کارایی فیلتر در دبی 6 تا 8 گالن در دقیقه به ازای هر فوت مربع از سطح فیلتر ایجاد می شود.

مورد مهم دیگر برای فیلترهای تصفیه آب صنعتی، دبی بک واش آنها می باشد. دبی بک واش فیلتر تصفیه آب صنعتی، باید 2 تا 3 برابر دبی فیلتر در حالت عملکرد عادی می باشد. در صورت استفاده از آنتراسیت در داخل مخزن فیلتر، در دمای عادی محیط دبی بین 6 تا 8 و در صورت استفاده از شن یا سلیس دبی بین 13 تا 15 گالن در دقیقه برای هر فوت مربع از سطح فیلتر، به عنوان دبی زمان بک واش در نظر گرفته می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید، که در صورتی که دمای آب بالاتر باشد، به دلیل کاهش چگالی آب، دبی جریان بک واش باید کمی از مقادیر ذکر شده بالاتر باشد.

مطالب خواندنی