بررسی مشاوره کنکور در مقالات تخصصی ایران و جهان

بررسی مشاوره کنکور در مقالات تخصصی ایران و جهان

کنکور به یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر انسانی که می خواهد مسیر درس خواندن را پیش بگیرد تبدیل شده است.

البته شاید بتوانیم کلمه ی «مهم» را گاها «ترسناک» نیز معنی کنیم. تقریبا هر دانش آموزی بخصوص در دوره ی دبیرستان حداقل یکبار کابوس قبول نشدن در کنکور در رشته ی دلخواهش را دیده است و با خود گفته است:

اگه قبول نشم چی؟!

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند گاها حتی نام کنکور هم لرزه به اندام خیلی از دانش آموزان بیندازد. فشار خانواده، چشم و هم چشمی فامیل و ترس از مقایسه شدن، ترس از نداشتن آینده ای روشن، سربازی و هزاران دلیل دیگر باعث می شود که دانش آموزان یک غول بی شاخ و دم از کنکور در ذهنشان بسازند!

در این مقاله، مدیکال استوز که یکی از مورد اعتماد ترین و حرفه ای ترین تیم های مشاوره کنکور است، قصد دارد مهم ترین نکاتی که شما دانش آموزان عزیز باید برای کنکور بدانید را با شما در میان بگذارد.

اول از همه، مشاوره کنکور به درد میخورد یا نه؟

مسئله ی مهمی که مطرح است این است که نمی توان بطور مطلق بیان کرد که مشاوره ی تحصیلی یا مشاوره کنکور چیز خوب و مفید یا بد و بی فایده ای است. اساسا استفاده از جلسات حضوری یا مشاوره تلفنی کنکور و اثر بخش بودن آن تا حد زیادی بستگی به مرکز مشاوره ای دارد که به آن مراجعه می کنید.

امروزه متاسفانه می بینیم که به دلیل داغ بودن بازار کار مشاوره ی تحصیلی، مراکز مشاوره ی بسیار زیادی که درباره روانشناسی جوانان و نوجوانان، شرایط زندگی آنها، مشکلاتی که سر راهشان است و خیلی از نکات مهم دیگر حتی از دانش ابتدایی برخوردار نیسند و فقط می گویند که اگر می خواهی موفق شوی باید روزی 60 ساعت درس بخوانی!

قطعا این فرمول برای همه ی افراد کارساز نیست، حتی بسیاری از افراد برای درس خواندن 7، 8 یا 10 ساعت در روز وقت کافی ندارند.

متاسفانه در چند سال اخیر تعداد بسیاری از افراد و دانش آموزان عزیزی را دیده ایم که به دلیل ترس از موفق نشدن در کنکور یا به دلیل اینکه نتیجه ی دلخواه خود را بدست نیاوردند دچار افسردگی شدید یا حتی خودکشی شدند!

تمام این آسیب ها می تواند ناشی از این راهکار های غیر عقلانی، وعده های دروغین و ایجاد انتظارات غیر واقعی باشند.

از طرف دیگر مراکز حرفه ای وجود دارند که با درک شرایط ویژه ی دانش آموزان و بخصوص دانش آموزان کنکوری می توانند مشاوره هایی ارائه کنند که نه تنها بهترین نتیجه را ارائه می دهند، بلکه تا حد بسیار زیادی متناسب با شرایط زندگی و روحی روانی دانش آموزان سازگار هستند.

چنین مراکز مشاوره ای که مدیکال استوز نیز یکی از آنهاست، می تواند نقش یک نقشه ی راه را برای شما داشته باشند، و همانطور که می دانید گاها استفاده از یک نقشه برای راهی که می خواهید بروید ضروری خواهد بود.

برای مثال اگر شما سوار بر یک خودرو عازم سفر باشید و سوخت، خوراکی و همه ی چیز های مورد نیاز را داشته باشید اما راه را نشناسید، آیا به مقصد می رسید؟

چطور یک مشاور خوب پیدا کنیم؟

یکی از سوالات مهمی که بسیاری از دانش آموزان و والدین با آن سر و کله می زنند این است که چطور می توانند یک مشاور خوب و درجه یک را از مشاوری که دانش کافی ندارد شناسایی کنند.

در ادامه، تیم مشاوره درسی حرفه ای مدیکال استوز چندین مورد از مهم ترین ویژگی های یک مشاور حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. اگر به دنبال یک مشاور یا مرکز مشاوره ی درجه یک هستید، حواستان به این نکات باشد:

همه چیز تجربه نیست!

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفا قدمتی که یک مرکز مشاوره در امور مشاوره تحصیلی و کنکور دارد، نمی تواند ضامن موفقیت شما در دوران تحصیل و بخصوص کنکور باشد.

درست است که تجربه نقش مهم در این امر ایفا می کند، اما باید بدانید که هر روز متخصصان و کارشناسان بین المللی درحال پیدا کردن روش های جایگزین و جدید برای تحصیل هرچه آسان تری که در عین سادگی نتیجه ی بهتری می دهند هستند.

بنابراین اگر یک مرکز مشاوره به شما بگوید که ما مثلا 50 سال سابقه ی مشاوره به دانش آموزان کنکوری را داریم، به این معنا نیست که شما باید حتما به آن مرکز اعتماد کنید و وقت با ارزش خودتان را در اختیارش قرار بدهید.

بهترین کار این است که با یک سرچ ساده در گوگل، سعی کنید ابتدا خودتان یک دانش اولیه و ابتدایی درباره بروز ترین روش های یادگیری و مشاوره پیدا کرده، و بعد مرکزی را پیدا کنید که مطمئن هستید از این روش های نوین استفاده می کند.

مدیکال استوز یکی از مراکز مشاوره ای است که با داشتن تجربه ای کمتر نسبت به رقبای کاری خود توانسته است در همین چند سال کاری خود نتایج بسیار درخشانی را از خود بجای بگذارد که همین امر نشان دهنده ی دانش بالای مدیران این مجموعه و مشاوران مدیکال استوز است.

مشاور باید در دسترس باشد

دیگر نکته ی مهمی که باید برای انتخاب مراکز مشاوره به آن توجه داشته باشید این است که شما در هر زمانی ممکن است سوال یا ابهامی برایتان به وجود بیاید که باید این مشکل برطرف شود.

متاسفانه برخی از مشاوران تحصیلی بعد از جلسه ی مشاوره، تا جلسه ی بعدی به قدری کمرنگ می شوند که ستاره ی سهیل روسفید می شود!

بنابراین خیلی مهم است که شما بتوانید مرکز مشاوره ای پیدا کنید که علاوه بر جلسات حضوری، مشاوره کنکور تلفنی نیز ارائه کند و این امکان برای شما وجود داشته باشد که بتوانید ارتباط خود را با مشاوری که وظیفه اش راهنمایی شما در این مسیر است حفظ کنید.

البته توجه داشته باشید که اگر چه یک مشاور وظیفه اش راهنمایی شماست، اما این به آن معنا نیست که دانش آموزان  باید در هر ساعت از شبانه روز و مثلا 14 مرتبه در هفته با مشاوران تماس بگیرند، و به نوعی باید این سازگاری بین دو طرف، یعنی مشاور و دانش آموز وجود داشته باشد.

مشاوره ی شخصی خیلی مهم است

مشاور تحصیلی مثل یک دکتر می ماند، و قطعا یک دکتر نمی تواند و نباید برای تمام مریض های خود یک نسخه را تجویز کند.

همانطور که گفتیم هر دانش آموزی شرایط زندگی، استعداد ها و نقاط ضعف و قوت مخصوص به خودش را دارد و به هیچ عنوان نمی توان از یک راهکار مشاوره ای برای همه ی دانش آموزان استفاده کرد.

یک مشاور حرفه ای، مشاوری است که با توجه به نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز برنامه ریزی مشخص و خاص او را ارائه کند و تا حد امکان این ویژگی ها را مدنظر قرار بدهد. همچنین خلق و خو و استعداد های دانش آموزان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که استعداد ها و توانایی های فرد عامل اصلی عمل کردن او به برنامه ی ارائه شده است.

متاسفانه امروزه مراکز و مشاور های بسیاری را مشاهده می کنیم که با نام مشاوره ی خصوص اقدام به کار در این زمینه می کنند، اما برای تمام یا دست کم اکثر مراجعان خود از یک نوع برنامه ریزی استفاده می کنند که اگر این جلسات مشاوره واقعا بصورت خصوصی برگذار شود، این کار دقیقا کلاهبرداری به حساب می آید!

بنابراین هر مشاور خصوصی باید زمان و توانایی لازم برای هر یک از مراجعان خود داشته باشد تا بتواند برنامه ریزی اختصاصی کنکور یا مشاوره ی تحصیلی جداگانه ای به هر فرد ارائه کند.

تنها درس خواندن کافی نیست!

یک مشاور خوب، مشاوری است که نه تنها توانایی بالایی در زمینه ی ارائه مشاوره و راهکار های علمی و عملی در رابطه با درس (برای مثال روش های مختلف تست زنی، مطالعه ی مفید تر، بهتر مدیریت کردن زمان و ....) دارد، بلکه می تواند در رابطه با مسائل روحی و روانی و انگیزشی دانش آموزان نیز به آنها کمک کند تا بتوانند روحیه ی خود را در هر شرایطی حفظ کنند.

ما هم مثل شما می دانیم که هر چقدر هم که برنامه های درجه یک و بی نقصی برای شما طراحی شود، و شما با بهترین روش های درس خواندن و تست زدن در دنیا هم آشنایی داشته باشید، تا زمانی که انگیزه و روحیه ی کافی برای درس خواندن نداشته باشید نمی توانید نتیجه ی دلخواه خود را بدست بیاورید.

این بدست نیاوردن نتیجه که خود در اثر نداشتن روحیه حاصل شده است، عامل مهمی است که می تواند بر بی حوصلگی و بی انگیزگی دانش آموزان اضافه کند و آنها را بیش تر در چاه فرو ببرد!

به همین دلیل خیلی مهم است که مشاوران و مراکز مشاوره ای که پیدا می کنید از روحیات، مشکلات و شرایط خاصی که شما به عنوان یک دانش آموز، بخصوص یک دانش آموز کنکوری با آن دست و پنجه نرم می کنید آگاهی داشته باشد.

والدین را کنار نگذارید

دانش آموزان کنکوری به دلیل شرایط ویژه ای که دارند ممکن است کمتر زمان کافی برای حفظ ارتباطات همیشگی با والدین خود داشته باشند، که این مسئله می تواند گاها برای والدین غم انگیز و ناراحت کننده باشد.

مشاوران برتر کنکور افرادی هستند که ارتباط خود را نه تنها با شما، بلکه با خانواده و بخصوص پدر و مادر شما حفظ می کنند تا آنها را در جریان روند کار و پیشرفت شما قرار بدهند، و همچنین آنها را نیز در خصوص شرایط ویژه ای که شما در آن هستید و نیاز هایی که دارید راهنمایی کنند.

آگاهی کافی از شرایط و قوانین دانشگاه

قطعا هرکسی که کنکور می دهد دوست دارد به بهترین دانشگاه های کشور راه پیدا کند، و از مهم ترین ویژگی هایی که یک مشاور حرفه ای باید داشته باشد این است که از شرایط و قوانینی که بر دانشگاه های آزاد و دولتی کشور حاکم است آگاهی داشته باشد.

این آگاهی بخصوص بعد از برگذاری کنکور و در زمان انتخاب رشته اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند و در این زمان حضور مشاوران تقریبا به اندازه ی دوران کنکور اهمیت خواهد داشت!

دانش آموزان باید بتوانند با تکیه بر دانش مشاور خود اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه خود کنند، و اینجاست که مدیکال استوز یکی از مهم ترین نقاط قوت خود را به نمایش می گذارد!

مدیریت مرکز مشاوره ی تخصصی کنکور مدیکال استوز بر عهده ی دو دانشجوی برتر پزشکی دانشگاه دولتی تبریز است، و این مسئله که مدیران این مرکز خود از شرایط دانشگاه ها و دانشجویی آگاهی دارند باعث می شود که شما بتوانید کاملا به دانش آنها در زمینه قوانین و شرایط دانشگاه های کشور اطمینان کنید.

هزینه ی مقرون به صرفه ضمن کیفیت بالا

یکی از مهم ترین مشکلاتی که باعث می شود بسیاری از افراد به سراغ مشاوره کنکور نروند هزینه های بسیار بالا و هنگفتی است که برخی از موسسات و مراکز برنامه ریزی کنکور از مراجعان دریافت می کنند که گاها در برخی موارد به بالای 30 میلیون تومان می رسد!

عدم موفقیت دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی جزء خط قرمز های مدیکال استوز است! این مرکز مشاوران حرفه ای، گزینش شده و آموزش دیده ی خود را با بهترین قیمت در اختیار دانش آموزان قرار می دهد، چرا که معتقد است همه ی دانش آموزان می توانند نخبه باشند و صرفا «پول» نباید جلوی رشد هیچ انسانی را بگیرد.

همچنین مدیکال استوز خدمات بورسیه و کمک رسانی آموزشی به مناطق کم امکانات و دور افتاده را نیز در جهت همین باور خود ارائه می کند، به امید اینکه استعداد هیچ دانش آموز ایرانی به دلیل مشکلات مالی ضایع نشود.

هزینه ی مقرون به صرفه ضمن کیفیت بالا

پس دانش آموزان چکار کنند؟

خوب، قبل از اینکه به ادامه ی مقاله بپردازیم، تیم مدیکال استوز از تو دوست عزیزی که تا اینجای مقاله ما رو همراهی کردی متشکر است و امیدواریم که اطلاعات مفیدی تا اینجای کار بدست آورده باشی.

تا اینجا گفتیم که مشاوران کنکوری باید چه ویژگی هایی داشته باشند و چه کاری انجام بدهند تا دانش آموزان بتوانند بهترین نتیجه را از کنکور خود دریافت کنند.

اما همه چیز پای مشاوران نیست و خود دانش آموزان هم اگر می خواهند در دانشگاه دلخواه خود صاحب صندلی شوند باید کار های مهمی را انجام بدهند.

ما در مدیکال استوز معتقدیم که 70 درصد از نتیجه ای که قرار است در برگه نتیجه کنکور شما قرار بگیرد حاصل تلاش خود شماست و تا خودتان نخواهید، آسمان هم به زمین بیاید شما روی صندلی دانشگاه های برتر نخواهید نشست!

یکسری از کار های مهمی که باید برای آمادگی در زمان کنکور انجام بدهید شامل مواردی هستند که در ادامه خواهید خواند:

هدفگذاری کنید

مهم ترین نکته قبل از برنامه ریزی کنکور این است که بدانید می خواهید در چه رشته ای قبول شوید و در چه مسیری می خواهید قدم بگذارید. به عنوان مثال، قبولی در رشته هایی مثل دامپزشکی نیازمند این است که شما وقت زیادی را روی درس زیست بگذارید، درحالی که اگر می خواهید وارد رشته داروسازی شوید باید شیمی را فول شوید!

بنا بر این اولین قدم این است که بدانید می خواهید چکار کنید، و جمله ی «هرچه در دانشگاه قبول شدم» را ببوسید و کنار بگذارید.

رژیم غذایی کنکوری بگیرید

رژیم غذایی یکی از مهم ترین مسائل مربوط به سلامتی است که ثابت شده می تواند تاثیر بسیار زیادی در نحوه زندگی ما داشته باشد. دانش آموزان کنکوری نیز باید دقت داشته باشند که رژیم غذایی آنها می تواند عملکرد حافظه و یادگیری آنها را به شکل مستقیم تحت تاثیر قرار بدهد.

در این دوران، شما باید عملکرد حافظه و یادگیری خود را تا جایی که می توانید بالا ببرید و سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که می تواند ویتامین ها، پروتئین ها و دیگر مواد مغذی بدن شما را بصورت کامل تامین کند.

همچنین می توانید این رژیم های غذایی را با مشاوران خود نیز در میان بگذارید تا از راهنمایی های آنها نیز در این زمینه کمک بگیرید.

بیخوابی ممنوع!

بزرگ ترین ظلمی که می توانید در حق خودتان کنید این است که تا پاسی از شب بیدار بمانید و درس بخوانید.

شکی در اینکه خواب کافی روی عملکرد بدن تاثیر می گذارد نیست و متخصصان بار ها و بار ها روی این قضیه تاکید داشته اند.

بنا بر این فراموش نکنید که بیدار ماندن در شب و تلاش برای یادگیری بیش تر نه تنها به شما کمکی نمی کند، بلکه می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد و باعث شود آنچه در طول روز خواندید هم از ذهن شما پاک شود.

طبق مطالعاتی که روی بدن افراد انجام شده است، خوابیدن روزی 8 ساعت می تواند تاثیر بسزایی روی افزایش عملکرد مغز و تمرکز شما داشته باشد و کمک کند تا مطالب درسی را بهتر یاد بگیرید و آنها را عمیق تر درک کنید.

کرونا بهترین فرصت برای شماست!

درست است که پیدا شدن سر و کله ی ویروس منحوس کرونا باعث شده تا مشکلات زیادی در زمینه آموزش برای دانش آموزان به وجود بیاید، اما بیایید نیمه ی پر لیوان را ببینیم.

بطور معمول قبل از این داستان ها شما تقریبا 7 الی 10 ساعت از روز خود را در مدرسه می گذراندید که یعنی یک سوم از روز شما در مدرسه سپری میشد.

اما الآن تقریبا یک سال است که بیش تر وقت خود را در خانه سپری می کنید که این مسئله دست مشاوران را در هنگام برنامه ریزی کنکور تا حد زیادی باز می گذارد چرا که زمان آزاد شما خیلی بیش تر از قبل شده است.

به این ترتیب مشاوران می توانند در هنگام مشاوره تلفنی کنکور، برنامه انعطاف پذیر تری برای شما طراحی کنند.

تست زدن را فراموش نکنید

مهارت تست زدن یکی از کلیدی ترین توانایی هایی است که شما باید بتوانید به خوبی آن را فرا بگیرید تا در کمترین زمان ممکن، بیش ترین تست را بزنید.

مشاوران معمولا روش های مختلفی در زمینه تست زنی برای هر درس ارائه می کنند که می توانید با تمرین آنها به مرور مهارت تست زنی خود را افزایش بدهید.

تفریح فراموش نشه!

کی گفته اگر می خواهیم در کنکور موفق شویم باید تارک دنیا باشیم؟ مصاحبه های زیادی از نفرات برتر کنکور وجود دارد که می گویند همیشه زمانی را برای تفریح خود در نظر می گرفتند.

ورزش کردن، قدم زدن و انجام کار هایی مثل رفتن به استخر از جمله تفریحات سالمی است که نه تنها ضرر های دنیای مجازی و تلفن های همراه را به دنبال ندارد، بلکه می تواند تا حد زیادی باعث بهبود روحیه و در رفتن خستگی شما شود.

البته فراموش نکنید که تلفن های همراه و شبکه های مجازی بجای خود می توانند بهترین ابزار برای یادگیری باشند، چرا که منابع اطلاعات و آموزشی بسیار زیادی در این اینترنت دیده می شود که می توانید از آنها نتایج بسیار مفیدی دریافت کنید، پس لازم نیست که حتما تلفن همراه خود را کنار بگذارید، بلکه باید از آن درست استفاده کنید.

از مدیکال استوز استفاده کنید

مدیکال استوز یکی از حرفه ای ترین و قابل اعتماد ترین مراکز مشاوره کنکور است که توانسته در طی فعالیت هرچند کوتاه خود نتایج بسیار درخشانی را با استفاده از روش ها و متد های بروز مشاوره به دست بیاورد.

این مرکز امروز به یک خانواده ی بزرگ 200 نفری از مشاوران برتر و آموزش دیده تبدیل شده است که آموزش های خود را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیار تمام دانش آموزان کشورمان در اکثر شهر ها قرار می دهد.

همچنین پیج اینستاگرام، تلگرام و وب سایت مدیکال استوز نکات مهم و بدرد بخوری را در زمینه درس خواندن در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید، آن هم بصورت رایگان!

شما همراهان عزیز نیز می توانید در صورتی که مایلید از خدمات مدیکال استوز، این مرکز مشاوره ی حرفه ای کنکور استفاده کنید، همین حالا به وب سایت ما مراجعه کرده و یا با استفاده از شماره تلفن های این مرکز با مشاوران ما در تماس باشید تا شما را پله پله تا رسیدن به قله های موفقیت همراهی کنند.

در نهایت ضمن داشتن بهترین آرزو ها برای شما دوستان عزیز، امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار بدهیم.

مطالب خواندنی