موارد مهمی که در پروپوزال نویسی باید به آنها توجه کنیم!

موارد مهمی که در پروپوزال نویسی باید به آنها توجه کنیم!

پروپوزال نویسی و نوشتن پروپوزال از مواردی هستند که تمامی افراد در تحصیلات عالیه به آن نیاز دارند و با اینکار می توانند توان تحقیقاتی خود را نشان دهند. به همین دلیل توجه به اصول پروپوزال نویسی یکی از مواردی است که افراد در ترم های نخستین دانشگاه باید با آن آشنا شوند. نوشتن پروپوزال موفق به موارد مهمی بستگی دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می کنیم.

ایده باید ناب باشد!

وقتی می خواهید کار نوشتن پروپوزال را شروع کنید، به شما پیشنهاد می شود که پایان نامه های دیگر را بخوانید و یا به کارهای تحقیقاتی دیگر رجوع کنید. این کار می تواند بسیار مفید باشد. زیرا می تواند به ذهن شما چهار چوب دهد که چگونه کار خود را شروع کنید. اما در اینجا باید هوشیار باشید که کار شما نمونه برداری از کار دیگران نباشد. به طور مثال برخی از افراد همان سوالی را که در پایان نامه ای به آن برخورد می کنند انتخاب می نمایند و تنها یک متغییر را تغییر می دهند تا موضوع آنها تکراری نباشد. این کار اشتباه است! شما می توانید به قسمت سوالات پیشنهادی تحقیقات و پایان نامه ها مراجعه کنید و با توجه به مطالعات خود ایده ناب خود را انتخاب کنید.

قبل از انتخاب موضوع، باید مطالعه کافی داشته باشید!

مطالعه کافی یکی از رموز اصلی موفقیت در نوشتن پروپوزال به شمار می رود. در واقع؛ اساتید حتما از شما می خواهند قبل از آنکه پروپوزال نویسی را آغاز کنید، به اندازه کافی مطالعه کنید. به همین دلیل، توصیه می شود به محض شروع دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری که نتیجه کار شما با پایان نامه ای که ارائه می دهید مشخص می گردد، به مطالعه و تحقیق در حوزه های مختلف بپردازید.

موضوع به روزی را انتخاب کنید!

یکی از مسائلی که تمامی دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب موضوع به روز است. به همین دلیل قبل از نوشتن پروپوزال به پلت فرم های مختلف علمی سر بزنید و با موضوعات روز آشنا شوید. همچنین، شما می توانید به وب سایت دانشگاه های معتبر در رشته خود مراجعه کنید و ببینید اساتید آنجا بر روی چه موضوعاتی کار می کنند. در نتیجه، می توانید با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید موضوع به روزی را انتخاب کنید و کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید.

پروپوزال نویسی نوشتن پروپوزال نیازیتو

کار خود را به موقع شروع کنید!

بسیاری از دانشجویانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد می شوند بر این عقیده هستند که فرصت کافی برای نوشتن پروپوزال دارند و دائما کار پروپوزال نویسی خود را به عقب می اندازند. باید بدانید که پروپوزال نویسی زمان مشخصی دارد که از سوی دانشگاه اعلام می شود. اما اگر شما بخواهید کار تحقیقات حرفه ای ارائه دهید، باید نوشتن پروپوزال را از همان ترم اول آغاز کنید و در این مسیر از منابع مختلف مشاوره بگیرید تا بتوانید در پایان کاری حرفه ای را به اساتید خود تحویل دهید.

پروپوزال نویسی دشوار نیست!

بسیاری از دانشجویان وقتی اسم پروپوزال را می شنوند، ترس و وحشت زیادی را احساس می کنند و فکر می کنند هرگز نمی توانند از پس این کار بربیایند. در اینجا به شما می گوییم که این احساس کاملا اشتباه است و دلیل اصلی آن عدم آشنایی شما با این زمینه است. اگر اطلاعات خود را در مورد پروپوزال و نحوه نوشتن آن بالا ببرید، این کار یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. در نتیجه هرگز استرس و نگرانی را به خود راه ندهید و مطمئن باشید می توانید از این کار لذت ببرید.

از افراد متخصص مشورت بگیرید!

شاید بتوان گفت یکی از بهترین کارهایی که شما می توانید برای پروپوزال نویسی انجام دهید تا بتوانید کار تحقیقاتی حرفه را تحویل دهید، مشورت با افراد متخصص است. اساتید همواره به شما پیشنهاد می دهند با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید. به طور مثال می توانید با دانشجویانی که در سال های بالای شما هستند مشورت کنید و اطلاعات جامعی را در این زمینه بدست آورید. اما گاهی مشغله این افراد سبب می شود که نتوانید اطلاعاتی را که به آنها نیاز دارید بدست آورید.

امروزه، افراد متخصص زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند. شما می توانید به وب سایت های معتبر پروپوزال نویسی مراجعه کنید و از این افراد وقت مشاوره بگیرید. آنها به شما کمک می کنند تا بهترین موضوع را برای پروپوزال خود انتخاب کنید و کار تحقیقاتی خوبی را ارائه دهید.

بزرگ ترین دایرکتوری کسب و کارها

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش پروپوزال نویسی آشنا کنیم. همانطور که متوجه شده اید شما برای نوشتن پروپوزال باید به موارد متعددی از جمله یافتن ایده ناب، مطالعه پایان نامه های دیگر و انتخاب موضوعات به روز توجه داشته باشید. همچنین، می توانید برای ارتقا کار خود از افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند مشورت بگیرید. برای پیدا کردن افراد متخصص در این زمینه می توانید به سایت نیازیتو (niazito.com) مراجعه کنید. این سایت به شما کمک می کند تا افرادی را که متخصص هستند پیدا کنید و با مشاوره آنها پروپوزال خود را به بهترین شکل تنظیم کنید.

مطالب خواندنی