بازرسی در فرودگاه ها و مراکز امنیتی با استفاده از گیت فلزیاب و راکت بازرسی چگونه است

بازرسی در فرودگاه ها و مراکز امنیتی با استفاده از گیت فلزیاب و راکت بازرسی چگونه است

بازرسی افراد و کالاها در فرودگاه‌ها به دلیل مسائل امنیتی همچون پیشگیری از بمب گذاری و یا هواپیما ربایی به واسطه ورود کالاهای ممنوعه مثل سلاح‌های سرد و گرم بسیار حائز اهمیت است. اما این بازرسی‌ها چگونه صورت می پذیرد؟

علاوه بر فرودگاه‌ها بسیاری از اماکن حساس نظامی، اداری و صنعتی هم نیازمند بازرسی افراد و کالا هستند.

به صورت کلی بازرسی به دو دسته تقسیم می‌شود :

  1. بازرسی کالا

بازرسی کالا شامل بررسی اقلام همراه افراد همچون کیف، چمدان و … جهت جلوگیری از ورود و خروج اشیاء غیر مجاز می‌باشد. این دسته از بازرسی عمدتا به شیوه دستی و یا با استفاده از دستگاه‌های ایکس ری (X-Ray) صورت می پذیرد.

  1. بازرسی افراد

بازرسی افراد به منظور پیشگیری از ورود و یا خروج اشیاء، ابزار و تجهیزات ممنوعه توسط فرد صورت می پذیرد. این بازرسی به روش سنتی به صورت دستی انجام می گیرد. در حال حاضر علاوه بر بازرسی دستی با توجه به اینکه عمده اقلام غیر مجاز همچون سلاح گرم و سرد، موبایل و … دارای قطعات فلزی می‌باشند از تجهیزات فلزیاب برای یافتن این اقلام استفاده می‌گردد.

تجهیزات فلزیاب

تجهیزات فلزیاب شامل گیت بازرسی (گیت فلزیاب) و راکت فلزیاب (راکت بازرسی) هستند که در این مطلب به بررسی گیت بازرسی (گیت فلزیاب) پرداخته شده است.

گیت بازرسی (گیت فلزیاب) چیست؟

گیت بازرسی (گیت فلزیاب) دستگاهی دروازه‌ای شکل دارای حسگر‌های تشخیص فلز می‌باشد. گیت بازرسی (گیت فلزیاب) به منظور بازرسی و تشخیص اشیائی که در آن فلز به کار رفته در اماکنی همچون فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیوه عملکرد گیت فلزیاب (گیت بازرسی) چگونه است؟

شناسایی فلزات در گیت‌های فلزیاب از طریق ایجاد میدان‌های مغناطیسی کوچک صورت می پذیرد. تفاوت انعکاس امواج بازگشتی از فلزات و آلیاژها سبب شناسایی فلزات می‌گردد.

C:\Users\Amin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\U9XO4JVPHp.jpg

انواع گیت فلزیاب بازرسی

فارغ از تفاوت در برند و مشخصات ظاهری و فرعی، گیت‌های بازرسی بر اساس تعداد میدان مغناطیسی که در دروازه خود ایجاد می نماید دسته می شوند. گیت‌های بازرسی در گروه‌های 18 زون، 33 زون، 45 زون، 60 زون و ... دسته بندی می‌گردند.

همچنین تشخیص محل قرارگیری چند فلز (قابلیت Multi Zone) یکی دیگر از پارامترهای تمایز گیت بازرسی بدنی می‌باشد.

واکنش در مواجه با فلز چگونه است؟

در صورتی که فرد عبور کننده از گیت حامل شیء فلزی باشد، این گیت‌ها از طریق آلارم صوتی و نوری نگهبان را متوجه این موضوع می نماید. همچنین چراغ‌های تعبیه شده در دیواره‌های گیت محل تقریبی قرار گرفتن فلز را نمایش می‌دهد. در صورتی پشتیبانی گیت فلزیاب از قابلیت Multi Zone، نشانگرهای نوری نقاط متعدد وجود اشیاء را نمایش می‌دهند.

مزایای استفاده از گیت فلزیاب

به صورت کلی گیت بازرسی (گیت فلزیاب) سبب تسریع در بازرسی افراد و جلوگیری از ایجاد صف می‌گردد. همچنین با بهره گیری از گیت بازرسی (گیت فلزیاب) ریسک عبور اشیای ممنوعه به شدت کاهش می یابد. از دیگر مزایای بکارگیری گیت بازرسی (گیت فلزیاب) کاهش نیروی انسانی مورد نیاز جهت بازرسی افراد می‌باشد.

ریسک‌های استفاده از گیت بازرسی (گیت فلزیاب)

برخی از کالاهای ممنوعه فاقد قطعات فلزی می‌باشند و توسط تجهیزات بازرسی فلزیاب از جمله گیت بازرسی و راکت فلزیاب قابل تشخیص نمی‌باشند.. بنابراین صرف استفاده از دستگاه‌های فلزیاب جهت بازرسی افراد کافی نبوده و بازرسی دستی در اماکن حساس ضروری می‌باشد.

میزان حساسیت گیت فلزیاب نیز از جمله موارد حائز اهمیت در بررسی میزان ریسک استفاده از این تجهیزات می‌باشد. به عنوان مثال قویترین گیت بازرسی (گیت فلزیاب) نیز برای استفاده در طلا سازی‌ها (حداقل به تنهایی) توصیه نمی‌شود زیرا در تشخیص اشیاء فلزی زیر یک گرم نویز محیط بسیار تاثیر گذار است.

محل‌های مورد استفاده از گیت فلزیاب

  • فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافربری
  • امکان نظامی از جمله پادگان ها، پایگاه ها، انبارهای مهمات
  • نیروگاه ها
  • کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی بزرگ و متوسط
  • ورودی اماکن گردشگری و مجتمع‌های تجاری
  • زندان‌ها و دادگاه ها
  • کلانتری‌ها و پاسگاه‌های پلیس
  • اماکن اخذ رای
  • وزارتخانه‌ها و ادارات

راکت بازرسی بدنی

در بسیاری از موارد همچون فرودگاه‌ها و کارگاه‌های طلاسازی با توجه به اینکه فلزات مد نظر جهت تشخیص دارای ابعاد بسیار کوچکی می‌باشند، فرد پس عبور از گیت بازرسی بوسیله راکت فلزیاب نیز مورد بازرس قرار می گیرد. با توجه به اینکه راکت بازرسی از فاصله نزدیک به بدن فرد مورد استفاده قرار میگیرد لذا یافتن اشیاء فلزی کوچک (در حد زیر یک گرم) نیز میسر خواهد بود. بنابراین استفاده از راکت‌های بازرسی به عنوان دستگاه مکمل در اماکن حساس اکیدا توصیه می‌گردد.

سایر قابلیت‌های گیت بازرسی (گیت فلزیاب)

یکی از قابلیت‌های کاربری در گیت فلزیاب، وجود شمارنده تردد افراد در این دستگاه‌ها می‌باشد. در خیلی از اماکن و مجتمع ها، آگاهی از تعداد افراد وارد شده به مجموعه ضروری است.

آیا استفاده از گیت فلزیاب سلامتی را تهدید می‌کند؟

با توجه به مکانیزم عملکرد گیت بازرسی (گیت فلزیاب) که بر پایه ایجاد میدان مغناطیسی می‌باشد، این دستگاه‌ها فاقد تشعشعات مضر بوده و حتی برای افراد باردار نیز خطری ایجاد نمی‌کند. نهاد‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ایجاد خطرات احتمالی توصیه می‌کند که افرادی که از قلب مصنوعی و باتری استفاده می نمایند از گیت‌های فلزیاب عبور نکنند.

قیمت گیت فلزیاب

با توجه به برند، میزان حساسیت و تعداد Zone، پارامترهای همچون قابلیت Multi Zone و ابعاد نمایشگر دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشند.

مطالب خواندنی