۱۰نکته‌ی مؤثر برای نوشتن رزومه

۱۰نکته‌ی مؤثر برای نوشتن رزومه

رزومه در واقع یک ابزار بازاریابی است که نقاط قوت و مهارت‌های منحصربه‌فرد فرد را نمایش می‌دهد.

در دنیای حرفه‌ای‌ها، رزومه اولین برداشت از ما را در ذهن افراد ایجاد می‌کند. یک باور قدیمی است که می‌گوید: «اولین برداشت آخرین برداشت است.» در دنیای امروز که دستیابی به مشاغل بسیار دشوار شده است، نوشتن یک رزومه‌ی بی‌عیب و نقص برای ایجاد اولین برداشت بسیار مهم است.

ساخت رزومه کاری با رزومه ساز کاربوم

بااین‌حال، با وجود میلیون‌ها رزومه‌ی آماده، نوشتن رزومه یک کار دلهره‌آور است. به نظر می‌رسد همه افراد یک یا دو نظر دارند و اکثر آن‌ها امیدوار‌کننده به نظر می‌رسند. بسیاری بر این باور هستند که کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای برای نوشتن رزومه مفید است، زیرا با انجام این کار می‌توان به امتیازهای بیشتری دست پیدا کرد.

در این مقاله نکاتی برای نوشتن رزومه ارائه می‌دهیم که به کمک آن‌ها می‌توانید پتانسیل‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را نمایش دهید:

۱. رزومه‌ی خود را بسیار عاقلانه سازمان‌دهی کنید

حتی بهترین رزومه‌ها نیز بار اول به صورت کامل ارزیابی نمی‌شوند. زمان استاندارد برای مشاهده‌ی رزومه ۲۵‌ثانیه است. اگر فرد در خواندن آن دچار مشکل شود، به دلیل بی‌نظمی رزومه یا طولانی بودن آن، بلافاصله علاقه‌ی خود به آن را از دست خواهد داد.

برای جلوگیری از این امر، باید این کارها را انجام دهید:

• استفاده از قالبی منسجم با حاشیه‌های استاندارد

• تایپ با‌دقت و بدون غلط با عناوین مجزا

• استفاده‌ی دقیق از فونت بولد و ایتالیک برای هدایت چشم خواننده

• افزوذن و درج نشانه‌گذاری برای برجسته کردن نکات حیاتی، مانند جوایز و سایر دستاوردها

به غیر از رشته‌های تبلیغات و طراحی که می‌توانند خلاقیت بیشتری در طراحی رزومه خود داشته باشند، سایر رشته‌ها تحت‌تأثیر طراحی رزومه قرار نمی‌گیرند. شرح صریح دستاوردها باید از نظر دستوری درست باشد و به نحوی باشد که تأثیر مطلوب را ایحاد کند.

مشاهده نمونه رزومه رشته‌های مختلف در وبسایت کاربوم

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید، رزومه‌های آماده‌ای که برای موقعیت شغلی مشابه نوشته شده‌اند را مرور کنید. سپس قالبی را انتخاب کنید که مهارت‌ها، نقاط قوت و موفقیت‌های شما را به بهترین نحو ممکن به تصویر بکشد.

یک روش بسیار خوب دیگر، استفاده از قالب اماده رزومه است. انجام این کار به عنوان یک رویکرد اولیه به شخصی‌سازی یک بستر از پیش طراحی شده کمک می‌کند. می‌توانید اطلاعات خود را به قالب اضافه کنید و برای تأکید بر مهارت‌ها و توانایی‌های خود، آن را اصلاح کنید.

امروزه پیش از اینکه فردی رزومه را مطالعه کند، رزومه‌ها توسط دستگاه بررسی و غربال می‌شوند. ایجاد برخی از اصلاحات و جابجایی‌ها تفاوت زیادی میان حذف شدن یا خوانده شدن ایجاد می‌کند.

۲. دستاوردهای خود را کمی‌کنید

کارفرمایان بیشتر به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند مشکلات را حل کنند یا نیازهای سازمان را برآورده کنند. برای انتخاب شدن، باید در رزومه‌ی خود بیان کنید که چگونه مشکلات موجود در سازمان‌هایی که قبلا در آن‌ها کار کرده‌اید را حل نموده‌اید.

نحوه‌ی انجام آن به این صورت است:

• آنچه در نقش شغلی قبلی خود انجام داده‌اید را برجسته کنید

• شرح شغل قبلی خود و موفقیت‌هایتان را بیان کنید

• اقدامات و دستاوردهایتان باید منحصر به شما باشد و دیگران دخالتی در آن نداشته باشند

• شرح متداول مشاغلی که درخواست کرده‌اید یا انجام داده‌اید را ننویسید

کمی‌سازی موفقیت‌ها و دستاوردهایی که به عنوان ابزاری بالقوه برای مذاکرات مربوط به حقوق و دستمزد عمل می‌کنند، تخصص حرفه‌ای شما را به وضوح نشان می‌دهد.

۳. رایج‌ترین اشتباده در نوشتن رزومه چیست؟

مطرح کردن ادعاهای فراوان و استفاده‌ی بیش از حد از اصطلاحات صنعتی، به هیچ کس کمک نمی‌کند تا به یک متقاضی بسیار برجسته تبدیل شود. تلفیق و تأکید بر موفقیت‌های خاص که تصویری گسترده از قابلیت‌های شما را به تصویر می‌کشد، امری حیاتی است.

کمی‌سازی موفقیت‌ها، موفقیت شما را تضمین می‌کند و کارفرما را ترغیب می‌کند تا رزومه‌ی شما را به طور کامل مطالعه کند. وقت بگذارید و دستاوردهای خود را برشمارید.

۴. خلاصه‌ی شغلی را جایگزین اهداف کنید

خلاصه‌ی شغلی، خلاصه‌ای مختصر از هویت و مشخصات حرفه‌ای شما را ارائه می‌دهد. اهداف اغلب بسیار کلیشه‌ای به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، جمله‌ی «به دنبال شغلی چالش‌برانگیز هستم که از مهارت‌ها و دانش خود برای رسیدن به هدف مطلوب استفاده کنم» خیلی تاثیرگذار نیست.

هدف این است که از همان ابتدا توجه کارفرما را به خود جلب کنید. تنها ۲۵‌ثانیه برای انجام این کار فرصت دارید. باید در تهیه‌ی خلاصه‌ای که بلافاصله مورد‌توجه قرار می‌گیرد، دقیق باشید. باید به نحوی بنویسید که شما را به عنوان پاسخ بالقوه برای مشکلات موجود سازمان توصیف کند.

۵. از بهترین قالب رزومه استفاده کنید

برخی از قالب‌های رزومه برای مشاغل خاص مناسب است. براساس وضعیت شخصی و شغلی خود، یک قالب مناسب را انتخاب کنید. قالبی انتخاب کنید که تجربه‌ی کاری، سابقه‌ی تحصیلی و مجموعه مهارت‌های شما را به‌خوبی به تصویر بکشد. در شخصی‌سازی رزومه خود سخت‌گیر باشید، تا تقلیدی از رزومه دیگران نباشد.

۶. از یک فونت پایه استفاده کنید

باید از یک فونت پایه استفاده شود که به‌راحتی خوانده می‌شود، چه برای کارفرما، چه برای سیستم‌های مدیریت متقاضیان. کارشناسان منابع انسانی رزومه‌های ساده را بر پیچیده ترجیح می‌دهند. فونتی را انتخاب کنید که ضمن حفظ سبک رزومه، آن را بدون ابهام سازد و خواندن رزومه را آسان‌تر کند.

۷. اطلاعات تماس خود را به طور کامل و صحیح ذکر کنید

ذکر اطلاعات تماس به کارفرما کمک می‌کند تا بتواند به‌راحتی با شما تماس بگیرد. نام و نام خانوادگی، استان، شهر، خیابان، کد پستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را بنویسید. امروزه نوشتن پروفایل شبکه‌های اجتماعی نیز ضروری است. پروفایل لینکدین (LinkedIn) ، فیسبوک (Facebook) ، توییتر (Twitter) و آدرس وب‌سایت حرفه‌ای خود را بنویسید.

۸. مهم‌ترین و مرتبط‌ترین دستاوردها را در اولویت قرار دهید

در ابتدا مهم‌ترین و مناسب‌ترین تجربیات خود را ذکر کنید. دستاوردهای اصلی خود در هر جایگاه شغلی را به تصویر بکشید و آن‌ها را به‌درستی کمی‌کنید.

۹. از کلمات کلیدی استفاده کنید

رزومه‌ی شما باید دارای همان کلمات کلیدی باشد که در شرح وظایف ذکر شده است. این امر، شانس پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مناسب و انتخاب شدن برای مصاحبه را افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که کلمات کلیدی را در معرفی‌نامه نیز ذکر کنید، زیرا آن نیز مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. کلمات کلیدی روز‌به‌روز در حال تغییر هستند، باید به‌روز باشید و درباره صنعت خود مطالعه کنید.

۱۰. رزومه‌ها را به طور مناسب و صحیح ارسال کنید

نوشتن رزومه بسیار مهم است، اما ارسال صحیح آن چیز دیگری است. یک رزومه‌ی عالی که به اشتباه ارسال شده است، هیچ تاثیری نخواهد داشت. از این رو باید هنگام ارسال رزومه، برخی از موارد را به خاطر بسپارید. دستورالعمل‌های کارفرما درمورد ارسال رزومه را به‌درستی دنبال کنید. شاید کارفرما از شما بخواهد تا رزومه را به عنوان ضمیمه به ایمیل و در یک فرمت مشخص ارسال کنید، به عنوان مثال فرمت ورد، پی‌دی‌اف یا جِی‌پی‌ای‌جی. هرگز از مشخصات درج شده در آگهی استخدام چشم‌پوشی نکنید.

رزومه به خوبی اطلاعاتی است که با خود حمل می‌کند. اطمینان حاصل کنید که همه استعدادها و مهارت‌های خود را به طور مؤثر در آن نوشته‌اید. جزئیات را به‌خوبی جمع‌آوری کنید تا رزومه‌ای قدرتمند تهیه کنید که داستان شما را به طور مؤثر بازگو کند و به شما در نشان دادن توانایی‌ها و مهارت‌هایتان و رسیدن به شغل رؤیاییتان کمک کند.

مطالب خواندنی