هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست یا به عبارت صحیح تر Web Hosting به معنی میزبانی وب است و هر مجموعه یا شرکتی که در حوزه میزبانی وب فعالیت می کند وب هاستینگ نام دارد. شرکت های هاستینگ فضایی اختصاصی را عرضه می کنند که اطلاعات و فایل های وب سایت ها در آن فضا قرار گرفته و محتوای وبسایت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

مرحله اول: در اولین مرحله، شرکت هاستینگ اقدام به تهیه سرورهای مخصوص میزبانی وب نموده و آنرا در یک بستر مناسب که از آن به عنوان دیتاسنتر (مرکز داده) یاد می شود قرار می دهند. با توجه به اینکه دیتاسنتر دارای تهویه، برق پایدار و اینترنت بسیار سریع و پایدار است معمولا همه شرکت های هاستینگ به اینصورت اقدام می کنند یا در غیر اینصورت حتما فضایی را تدارک می بینند که در سطح دیتاسنتر باشد تا مشکلی در عملکرد سرورها ایجاد نشود.

مرحله دوم: پس از قرارگیری سرور در موقعیت فیزیکی مناسب، یک آی پی اختصاصی به آن داده می شود تا برای ارائه خدمات در بستر وب آماده شود. پس از اینکار اقدام به نصب سیستم عامل، کنترل پنل و سرویس های مورد نیاز می شود که برای مرحله نهایی آماده شود.

مرحله سوم: در این مرحله، سرور به سیستم اتوماسیون فروش متصل شده و کاربران به محض سفارش بصورت خودکار اطلاعات سرویس هاست خود را دریافت می کنند. اطلاعاتی شامل مشخصات ورود به هاست و مقادیر DNS

تشریح هاست به لحاظ ساختاری

هاست فضایی است که از هارد دیسک سرور گرفته شده و با میزان مشخصی از امکانات و منابع در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای وب سایت های معمولی که به فضا و منابع محدودی نیاز دارند یک سرور می تواند پاسخگوی نیاز چند صد وبسایت باشد اما برای سایت های پربازدید یک سرور بصورت کامل به آن اختصاص داده شود و در برخی موارد نیز بازدید آنقدر بالاست که چندین سرور بصورت مشارکتی وظیفع میزبانی یک سایت را بر عهده می گیرند. هاست ها برای اینکه کارایی مطلوبی داشته باشند معمولا به کنترل پنل مجهز می شوند که کاربر عادی بتواند بدون درگیر شدن با دستورات پیچیده با آن ابزارها کار کند. در این کنترل پنل ها مجموعه امکاناتی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • مدیریت فایل و فضای هاست
  • مدیریت دامنه های متصل شده به هاست
  • مدیریت دیتابیس ها
  • مدیریت ایمیل ها و سرویس های مرتبط با ایمیل
  • ابزارهای بهینه سازی و امنیتی و ...

که با وجود آنها می توان تنظیمات و ساختار سفارشی خودمان را بر روی هاست اعمال نماییم.

انواع هاست

هاست ها معمولا به دو صورت هاست لینوکس و هاست ویندوز ارائه می شوند. هاست لینوکس به دلیل اینکه سادگی و هزینه پایین تر راه اندازی سایت غالبا محبوب تر از هاست ویندوز است. برای راه اندازی سایت در هاست لینوکس، سایت سازهای قدرتمند و متعددی وجود دارد که می توانیم از آنها بصورت رایگان استفاده نماییم اما برای راه اندازی سایت در هاست ویندوز می بایست اقدام به خرید سایت سازهای گران قیمت و یا برنامه نویسی آن نماییم. لازم به ذکر است برای کار با هاست لینوکس هیچ نیازی به اینکه سیستم عامل کامپیوتر شما نیز لینوکس باشد نیست و در واقع این سیستم عامل سرور است که با لینوکس راه اندازی شده است.

دامنه چیست و چه ارتباطی با هاست دارد؟

دامنه همان آدرس سایت است و برای اینکه بتوانیم به یک وبسایت مراجعه نماییم می بایست آدرس اینترنتی آنرا داشته باشیم. برای داشتن یک دامنه می بایست نسبت به ثبت آن اقدام کنیم که ثبت آن می بایست تحت شرایط و قواعد زیر باشد:

  • تنها دامنه هایی را می توان ثبت کرد که برای ثبت، آزاد باشند و قبلا توسط شخص یا مجموعه دیگری ثبت نشده باشد.
  • دامنه ها دارای پسوندهای مختلفی مانند com , net , ir و ... هستند که هر کدام بسته به نیاز ما می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • در هنگام ثبت دامنه می بایست منافع اشخاص، شرکت ها و ... را در نظر گرفت و در واقع از نام و برند آنها سوء استفاده نکرد.
  • ثبت برخی از دامنه ها برای افراد عادی مقدور نیست و برای ثبت آن می بایست شرایط مناسب با آن را در اختیار داشت.
  • برای ثبت دامنه های ملی ir می بایست حتما شناسه ایرنیک داشته باشیم.

پس از ثبت دامنه می بایست آنرا به هاست متصل نماییم. اینکار توسط مقادیر DNS انجام می شود که در هنگام خرید هاست برای ما ارسال می شود. با وارد کردن مقادیر DNS در پنل دامنه، هاست و دامنه با یکدیگر ست شده و با وارد کردن آدرس دامنه ای که ثبت کرده ایم محتوای هاست برای ما نمایش داده می شود. با توجه به اینکه در مرحله اول هیچ اطلاعات و محتوایی در هاست وجود ندارد، نمی توانیم محتوایی را نیز مشاهده نماییم و برای اینکار می بایست اقدام به نصب سایت ساز بر روی هاست خود نماییم. به مجموعه این اقدامات راه اندازی سایت گفته می شود که شامل ثبت دامنه، خرید هاست و نصب سایت ساز است.

بهترین شرکت هاستینگ برای خرید هاست و ثبت دامنه

میزبان فا

شرکت های هاستینگ متعددی در ایران فعالیت دارند که در میان آنها شرکت میزبان فا جزو بهترین ها بوده و در جمع 5 شرکت هاستینگ برتر ایران قرار دارد. شما می توانید با ثبت دامنه و خرید هاست از میزبان فا، قدمی بزرگ در راه اندازی سایت تان بردارید و با آموزش ساده ای که در ادامه در اختیار شما قرار داده می شود می توانید به سادگی اقدام به راه اندازی سایت نمایید.

آموزش راه اندازی سایت

ما در مطلبی اختصاصی و کامل بصورت کاملا تصویری، نحوه راه اندازی سایت را به شما آموزش می دهیم. کافیست بر روی لینک زیر کلیک کرده و آموزش را مشاهده نمایید:

آموزش راه اندازی سایت بصورت قدم به قدم

مطالب خواندنی