چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟

چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟

آلمان، یکی از کشور های پیشرفته و مدرن قاره اروپا می باشد. این کشور به علت شرایط مناسبی که برای تحصیل دانشجویان فراهم کرده، نظر متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است. وجود دانشگاه های معتبر در کشور آلمان و تحصیل رایگان، این کشور را به یکی از محبوب ترین کشور های اروپا تبدیل کرده است. علاوه بر این بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه های خودرو سازی و لوازم برقی در کشور آلمان قرار گرفته است.

متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان، دیگر نگرانی از باب پرداخت شهریه دانشگاه ندارند و می توانند تنها با تامین هزینه های زندگی در کشور آلمان تحصیل نمایند. وجود بهترین دانشگاه های جهان در آلمان موجب شده است متقاضیان مهاجرت به این کشور افزایش یابد. متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، باید بدانند که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و نزدیک به 5 درصد می باشد. این نرخ بیکاری نشان دهنده وجود فرصت های شغلی زیاد در این کشور است و دانشجویان به راحتی می توانند کار پاره وقتی را برای تامین هزینه های زندگی پیدا کنند.

متقاضیانی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارند، باید آگاهی خود را از شرایط مهاجرت به آلمان، هزینه های زندگی در این کشور، شرایط مهاجرت از طریق تحصیل، راه های مهاجرت و اقامت در آلمان، نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان و... را افزایش دهند. علاوه بر آن، باید با افرادی که تجربه مهاجرت و زندگی در این کشور را دارند، مشورت نمایند.

تحصیل در آلمان

راه های مهاجرت به آلمان را می توان به 6 دسته کلی تقسیم کرد که عبارت است از، مهاجرت تحصیلی به آلمان، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق پناهندگی و مهاجرت از طریق تولد.

همان طور که گفتیم، یکی از راه های مهاجرت و اخذ اقامت آلمان، از طریق تحصیل است. دانشجویانی که از دانشگاه های آلمان فارغ التحصیل شده اند، می توانند با جستجوی کار در آلمان، کار مناسبی را پیدا کنند و از این طریق ویزا تحصیلی خود را به ویزا کاری تبدیل نمایند و پس از گذشت چند سال کار در این کشور، اقامت دائم آلمان را اخذ کنند. تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان، نیازمند دریافت نامه پذیرش از دانشگاه های این کشور است. متقاضیان از طریق موسسات معتبر مهاجرتی می توانند رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه های این کشور ارسال نمایند.

در صورت تایید رزومه تحصیلی، متقاضی می تواند پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کند و با ارائه آن به سفارت، ویزا تحصیلی دریافت نماید. تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان نزدیک به 4 سال به طول می انجامد که متقاضیان در این مقطع اجازه کار پاره وقت تا 40 ساعت در هفته را دارا هستند. شرایطی که متقاضیان باید مد نظر قرار دهند این است که نباید از مدرک دیپلم شان 4 الی 5 سال گذشته باشد. همچنین باید مدرک زبان آلمانی در سطح b1 را دارا باشند.

لازم به ذکر است که بگوییم، تحصیل رایگان در آلمان تنها مختص به دانشگاه های دولتی آن می باشد. دانشجویانی که از دانشگاه های خصوصی پذیرش گرفته اند، باید سالانه حداقل 12000 تا 20000 هزار یورو شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز 1 الی 2 سال به طول می انجامد و دانشجویان می توانند در حین تحصیل کار پاره وقتی نیز برای تامین هزینه های زندگی دارا باشند. متقاضیان باید بدانند که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، نباید بیشتر از 4 الی 5 سال از اخذ مدرک کارشناسی شان گذشته باشد. علاوه بر این، مدرک زبان آلمانی در این مقطع به نوع رشته متقاضیان بستگی دارد.

متقاضیان خارجی می توانند در مقطع دکترا در آلمان تحصیل نمایند. اخذ پذیرش در مقطع دکترا نسبت به دیگر مقاطع کمی سخت تر می باشد. متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا برای اخذ پذیرش تحصیلی باید رزومه تحصیلی قوی دارا باشند. علاوه بر آن باید به دارای استاد راهنما باشند و با چند جلسه مصاحبه و بررسی رزومه تحصیلی، در صورت مورد تایید بودن، دانشجو را تایید نماید. پس از تایید استاد راهنما، متقاضی پذیرش تحصیلی خود را دریافت می نماید.

رزومه تحصیلی قوی شامل، مقالات ISI، میزان سابقه کار تحقیقاتی، معدل بالای مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی، مدرک زبان آلمانی در سطح بالا، ارائه توصیه نامه و ارائه انگیزه نامه می باشد. تحصیل در این مقطع نزدیک به 4 سال به طول می انجامد و متقاضیان در حین تحصیل اجازه کار پاره وقت را نیز دارا هستند. همچنین دانشجویان اگر از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند می توانند بورسیه تحصیلی آلمان 2021 را دریافت نمایند. بورسیه تحصیلی به دانشجویان نخبه که شرایط دریافت بورسیه را دارند تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی، بدون در نظر گرفتن ملیت، میزان درآمد شخص و یا میزان درآمد والدین وی به دانشجویان تعلق می گیرد. توجه داشته باشید که بورسیه های تحصیلی، تنها به دانشجویان نخبه، خاص و با استعداد تعلق می گیرد. به طور کلی، اخذ بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان کمی سخت می باشد؛ اما دریافت آن در مقطع دکترا با ارائه رزومه قوی تحصیلی کار را برای دانشجویان آسان کرده است.

روش های اخذ اقامت آلمان

برترین و بهترین دانشگاه های آلمان

متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارند، باید از بهترین و برترین دانشگاه های این کشور آگاهی داشته باشند.

نام دانشگاه

رتبه جهانی

دانشگاه فنی مونیخ

رتبه 50

دانشگاه روپرشت کارلز

رتبه 64

دانشگاه آزاد برلین

رتبه 130

دانشگاه فنی برلین

رتبه 148

دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن

رتبه 175

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان

رتبه 63

دانشگاه هومبولت برلین

رتبه 117

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی

متقاضیان برای اخذ پذیرش و اخذ ویزا تحصیلی آلمان باید مدارکی را به سفارت این کشور ارائه دهند. به طور کلی، مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی عبارت است از:

  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ارائه عدم سو پیشینه
  • پرداخت مبلغ بررسی پرونده توسط سفارت
  • سند ازدواج در صورت متاهل بودن
  • تکمیل فرم های درخواست ویزا
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • ارائه بیمه دانشجویی
  • ارائه انگیزه نامه

لازم به ذکر است که بگوییم، متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، باید با وکیل مهاجرتی معتبر و با تجربه در این رابطه مشورت نمایند. توجه کنید که وکیل مهاجرتی آلمان موسسه مهاجرتی آوام، یکی از مجرب ترین و ماهر ترین افراد برای مشاوره تخصصی در رابطه با مهاجرت است. این وکیل مهاجرتی با تمامی قوانین و مقررات کشور مبدا و مقصد آشنایی دارد و با بررسی شرایط شما می تواند بهترین روش برای مهاجرت و اخذ اقامت را به شما عزیزان پیشنهاد دهد.

علاوه بر آن باید بگوییم، مشورت با افرادی که تجربه کافی را در این زمنیه دارند، موجب می شود که کار های حقوقی شما به سرعت پیش برود. همچنین وکیل مهاجرتی تا پایان پروسه اخذ ویزا و اخذ اقامت شما را همراهی می کند و در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم را جهت رفع آن انجام می دهد.

مطالب خواندنی