افزایش دو برابری قیمت کارت‌های گرافیک تنها در یک ماه

افزایش دو برابری قیمت کارت‌های گرافیک تنها در یک ماه

افزایش دو برابری قیمت کارت‌های گرافیک تنها در یک ماه

بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه مانند Ethereum‌، Ripple و Litecoin به علت علاقه‌مندی طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران‌، طی سال گذشته از نظر ارزش افزایش زیادی یافته‌اند. با افزایش قیمت این ارزهای رمزپایه‌، قیمت خرید کارت  گرافیک نیز به لطف کمبود تولید، افزایش زیادی داشته است. طیف وسیعی از کارت‌های گرافیک میان رده یا پیشرفته از AMD یا Nvidia که کمبود موجودی دارند‌، بیشتر به دلیل ماینرهای ارزهای رمزنگاری شده است که آن‌ها را به صورت عمده برای ساخت ماشین‌آلات استخراج بیت کوین و ارزهای رمزپایه مشابه خریداری کرده‌اند.

به طور مثال قیمت Nvidia’s GeForce GTX 1070 باید در حدود 380 دلار باشد (بسته به مدل آن) ‌، اما به دلیل کمبود عرضه برخی از کارت‌ها اکنون بیش از 700 دلار فروخته می‌شوند و افزایش دو برابری قیمت کارت‌های گرافیک تنها در یک ماه دیده شده است. ماینرهای ارزهای رمزنگاری شده برای حل مشکلات ریاضی از انبوهی از کارت گرافیک برای تأیید اعتبار پرداخت‌ها در شبکه و ایجاد بیت کوین جدید استفاده می‌کنند. فقط تعداد محدودی بیت کوین در دسترس است و به دلیل نحوه طراحی شبکه‌، هر بیت‌کوین جدید انرژی بیشتری را برای استخراج خود می‌گیرد. این امر منجر به افزایش تقاضا برای کارت‌های گرافیک قوی‌تر برای مقابله با ارزهای رمزپایه متعدد شده است اما هنوز هم خرید کارت گرافیک در بعضی از فروشگاه‌ها مانند   مقرون به صرفه‌تر است.

تاثیرپذیری کارتهای گرافیک NVIDIA و AMD از ارزهای دیجیتال

قیمت کارت گرافیک در حال حاضر ساخت یک کامپیوتر گیمینگ را بسیار دشوارتر از قبل می‌کند‌، به خصوص که کمبود موجودی کارت‌های میان رده مانند GTX 1060 یا GTX 1070 نیز قیمت کارت‌های با توانایی بیشتری را افزایش می‌دهد. کارت‌های GTX 1060‌، GTX 1070‌، GTX 1080 و Radeon RX 570‌، ، Vega 56 و Vega 64 از کارت‌های انویدیا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. انویدیا به شرکای خرده فروشی خود توصیه می‌کند که گیمرها را نسبت به ماینرها در اولویت قرار دهند‌، اما خرده فروشان در حال حاضر به این موضوع توجه نداشته و ماینرها را اولویت گذاشته اند.

این مشکلی است که بر قیمت‌گذاری در سراسر جهان‌، تأثیرگذار است و به نظر می‌رسد که این مشکل به پایان نرسد مگر اینکه فروشندگان کارت گرافیک بتوانند بازار را تحت فشار قرار دهند تا عرضه را همپای تقاضا ادامه دهند. گیمرها مجبور شده‌اند قیمت بی ثبات RAM را در طول سال‌ها تحمل کنند و خرید رم با قیمت‌های متفاوت را انجام دهند و با توجه به اینکه بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه همچنان نوسانات قیمت‌ دارند مشخص است که کارت گرافیک مانع جدیدی در ساخت یک رایانه شخصی بی‌نقص خواهد بود.

عوامل جانبی افزایش قیمت کارت گرافیک

قیمت کارت گرافیک

  1. تقاضا در حال حاضر به شدت بالا است.

تقاضا برای سخت افزار بازی در طی همه‌گیر شدن ارزهای دیجیتال به طور انفجاری افزایش یافته است.

  1. کند بودن حمل و نقل بین المللی

عرضه و تقاضا تنها عواملی نیستند که سبب افزایش قیمت کارت گرافیک شده‌اند. حمل و نقل بین المللی بین آسیا و آمریکای شمالی به خصوص در زمان قرنطینه و کرونا کاملا نا بسامان بوده است و اکنون هزینه ورود محصولات به ایالات متحده به طور قابل توجهی بیشتر است.

  1. تعرفه‌های جدید قطعات PC

همه چیزهایی که ما تاکنون در مورد آن‌ها صحبت کردیم در حال حاضر برای افزایش سرسام آور قیمت کارت گرافیک کافی است‌، اما با ورود به سال 2021‌، اوضاع بسیار بدتر شد. در ژانویه‌، تعرفه‌های جدید قابل توجهی برای محصولات چینی برای بسیاری از قطعات رایانه شخصی به اجرا درآمد‌. ایسوس از اوایل ژانویه به طرفداران خود از افزایش قیمت قریب الوقوع اطلاع ‌داد و قیمت کارت‌های گرافیک ایسوس بلافاصله با 150 دلار افزایش به 200 دلار برای هر GPU رسید.

  1. ارزهای دیجیتال

اوضاع همیشه برای گیمرهای رایانه شخصی غیرقابل تحمل بود‌ه است، اما پس از آن سوداگران Cryptocoin همه چیز را بدتر کردند. هر زمان که قیمت ارزهای رمزپایه رونق می‌گیرد‌، کارت گرافیک کمیاب می‌شود‌، همانطور که قبلاً در سال 2013 و 2017 شاهد بودیم. برای استخراج بیت کوین‌، معروف ترین ارز رمزنگاری شده‌، نمی‌توانید از کارت‌های گرافیک مصرف کننده استفاده کنید‌، اما برای استخراج Ethereum باید از GPU‌ های استاندارد استفاده کنید. سپس می‌توانید Ethereum خود را با بیت کوین یا پول نقد در صرافی‌های ارز رمزنگاری کنید. قیمت Bitcoin از اکتبر 2020 زیاد شد و در ژانویه‌، قیمت Ethereum به دنبال آن افزایش یافت. در اکتبر‌، هنگامی‌که افزایش بیت کوین شروع شد‌، Ethereum به 350 دلار به ازای هر سکه رسید. این میزان در ابتدای ژانویه 2021 سه برابر شد و تقریباً به 1000 دلار رسید‌، و در اواسط فوریه به قله 1،958 دلار رسید و در حال حاضر نیز با قیمتی نزدیک به 1700 دلار ادامه دارد.

وقتی قیمت Ethereum روز به روز بالاتر می‌رود، تقریباً هر کارت گرافیکی با بیش از 4 گیگابایت حافظه می‌تواند سودآور باشد. در نتیجه‌، کمبود GPU که قبلاً ظالمانه بود‌، حتی با استفاده از کارت‌های گرافیک قدیمی ‌دو یا سه نسل قدیمی‌، بیش از هزینه‌های سال‌های گذشته به فروش رسید‌، بارزتر شد. اوضاع به قدری بد است که انویدیا RTX 2060 و GTX 1050 Ti چهار ساله خود را احیا کرد تا در تهیه آن کمک کند.

افزایش قیمت ‌هارد دیسک برای خرید ارزدیجیتال

قیمت کارت گرافیک

افزایش شدید قیمت کارت گرافیک در چند ماه اخیر ادامه داشته است و قیمت کارت‌های گرافیک به دلیل ترکیبی از ظرفیت تولید پایین و تقاضای زیاد‌، در بازار ثانویه سرسختانه از انبار خارج می‌شوند. اکنون‌، نوبت به ‌هارد دیسک رسیده است که موجود نیست.  قیمت ‌هارد دیسکی که از دهان فروشنده ‌هارد دیسک می شنوید، چندین بار در روز تغییر می‌کند، همچنین قیمت خرید ‌هارد ssd هر ساعت متفاوت است‌، هر نقل قول دارای اعتبار نهایت تا یک ساعت است. کاربران در فضای مجازی ابراز تاسف کردند که هارد دیسک دیگر مقرون به صرفه نیست. کسانی که کارت گرافیک فروخته بودند در کنار آن شروع به فروش ‌هارد دیسک‌ها کردند. برخی می‌گویند دلیل اصلی افزایش قیمت ‌هارد دیسک یک پروژه جدید ارز رمزنگاری شده به نام "چیا" ست‌، فقط به یک دلیل: Chia برای استخراج به هارد دیسک احتیاج دارد.

میزان جستجوی کلمات کلیدی Chia از آوریل به شدت افزایش یافته است. افرادی که در حلقه فضای مجازی و به عنوان اینفلوئنسر این حوزه هستند شروع به صحبت در مورد تشکیل گروه‌هایی برای ماینینگ چیا کرده‌اند. حتی ‌هایک ویژن‌، شرکت سهامی‌ خاصی با سرمایه بازار 500 میلیارد دلار‌، بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید‌ هارددیسک‌های مانیتورینگ آن برای استخراج مناسب نیستند. اما این فقط عرضه و تقاضا نیست که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. در پشت افزایش قیمت ‌هارد دیسک‌، در بازار ثانویه‌، پیش‌بینی اضطراب در دوران گمانه زنی‌های بزرگ وجود دارد و افراد به علت این که تصور می‌کنند قرار است قیمت ها افزایش یابد، به سمت بازار هجوم برده و باعث تنش و افزایش قیمت می‌شود.

مطالب خواندنی