ترجمه فارسی عنوان مقاله
آیا فداکاری فایدهگرا اخلاقا جایزتر میشود؟
عنوان انگلیسی
Is utilitarian sacrifice becoming more morally permissible?
کد مقاله | سال انتشار | تعداد صفحات مقاله انگلیسی |
---|---|---|
119858 | 2018 | 7 صفحه PDF |
منبع
Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)
Journal : Cognition, Volume 170, January 2018, Pages 95-101
فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده
کلمات کلیدی
1.مقدمه
2. روشهای کلی
2.1. شركتكنندگان
2.2. روش
2.3 تجزیه و تحلیل قدرت
3. مطالعه 1: اختلاف سنی مقطعی
3.1 نتایج
شکل 1. منحنی سن قضاوت اخلاقی (A) و نگرانی همدلی (B) با هموار سازی محلی (لس). محور x ثانویه سالهای تولد مربوطه را نشان می دهد.
4- مطالعه 2: تحلیل های طولی
شکل 2. نمودار و چگالی تغییر طولی در داوری اخلاقی. یک خط خراب میانگین سطح تغییر را نشان می دهد.
5. مطالعه 3: تجزیه و تحلیل زمان تاخیر
5.1. نتایج
6. بحث عمومی
شکل 3. قضاوت اخلاقی بر اساس سال تولد و موج ، با یکدست شدن محلی
کلمات کلیدی
1.مقدمه
2. روشهای کلی
2.1. شركتكنندگان
2.2. روش
2.3 تجزیه و تحلیل قدرت
3. مطالعه 1: اختلاف سنی مقطعی
3.1 نتایج
شکل 1. منحنی سن قضاوت اخلاقی (A) و نگرانی همدلی (B) با هموار سازی محلی (لس). محور x ثانویه سالهای تولد مربوطه را نشان می دهد.
4- مطالعه 2: تحلیل های طولی
شکل 2. نمودار و چگالی تغییر طولی در داوری اخلاقی. یک خط خراب میانگین سطح تغییر را نشان می دهد.
5. مطالعه 3: تجزیه و تحلیل زمان تاخیر
5.1. نتایج
6. بحث عمومی
شکل 3. قضاوت اخلاقی بر اساس سال تولد و موج ، با یکدست شدن محلی
ترجمه کلمات کلیدی
معضلات اخلاقی، اثر کوهورت، سالخورده، سودآور بودن،
کلمات کلیدی انگلیسی
Moral dilemmas; Cohort effect; Aging; Utilitarianism;
ترجمه چکیده
مبنای اصلی روانشناسی اخلاقی معاصر این است که انسانها عموما اُشکال فعال فداکاری فایدهگرا را رد میکنند. با این حال، شواهد مربوط به مادیت و کاهش دغدغهی همدلی در دهههای اخیر، احتمال تغییر سیستماتیک در این نگرش را نشان میدهد. در پژوهش حاضر، ما معضلات فرضی را برای بررسی این مسئله بهکار میگیریم که آیا قضاوتهای مربوط به فداکاری فایدهگرا، در طول زمان جایزتر شده است یا خیر. در یک طراحی مقطعی، سن به شکلی منفی قضاوت اخلاقی فایدهگرا را پیشبینی میکند (پژوهش 1). برای بررسی این مسئله که آیا این الگو فرآیندهای بلوغ را منعکس میکند یا خیر، ما از پانلی خواستیم که چندین معضل اخلاقی را پس از بازهای هشت ساله مجددا ارزیابی کند، در این مدت هیچ تغییر کلی مشاهده نشده است (پژوهش 2). در مقابل، نمونهای متاخرتر و دارای سن مشابه، فداکاری فایدهگرا در طراحی تاخیر زمانی را با تایید بیشتری نشان داد (پژوهش 3). این نتایج روی هم رفته نشان میدهند که گروههای جوانتر امروزی به شکل فزایندهای از مقاصد فایدهگرای معضلات اخلاقی فداکارانه حمایت میکنند.
ترجمه مقدمه
در سال 1967، فیلسوف انگلیسی فیلیپا فوت مقالهای در مورد یک اصل اخلاقی مبهم، یعنی دکترین اثر دوگانه منتشر کرد. مقاله او مواردی را دربرمیگیرد که امروزه شناختهشده هستند، مواردی همچون مسئلهی تراموا که به منظور تبلور اختیارات رقیب وظیفهشناسی (عدم استفاده از افراد برای رسیدن به هدفی خاص) در مقابل فایدهگرایی (برای شناساندن خیر و مصلحت تعداد بسیاری انسان) معرفی کرده است. در مرحله بعد، او استدلال میکند كه احكام اخلاقی در مورد سقط جنین و بهمرگی (خاتمه دادن به زندگی کسی که به بیماری علاجناپذیری مبتلاست) نشاندهنده این تنش مبرهن است.
در دهههای بعد، نگرش عمومی نسبت به بهمرگی و خصوصا سقط جنین به طرز قابل توجهی مجازکنندهتر شده است (اینگلهارت ، 1997؛ نوریس و اینگلهارت، 2011). آیا این تحولات ممکن است منعکسکننده تغییری عمیقتر و منظمتر در تعادل نسبی نگرانیهای وظیفهگرایانه در مقابل نگرانیهای فایدهگرا باشد؟ برای پاسخ به این سؤال، ما شواهدی را در مورد تغییری تاریخی در شیوهای که مردم انواع معضلات اخلاقی مطرحشده توسط فوت را در پنجاه سال پیش برطرف میکردند، ارزیابی میکنیم.
دو خط شواهد این پیشبینی را مطرح میکنند که ارزشهای اخلاقی فایدهگرا در حال افزایش هستند. اولین مورد مربوط به تغییرات گروهی در همدلی صفت و پیامدهای پیشبینی شده آنها برای روانشناسی اخلاقی است. در مطالعات مقطعی بزرگ (کل N> 70،000) شاخص واکنش بینفردی (دیویس ، 1983) - سنجشی چندبُعدی از تاثیر خودگزارشی – شرکتکنندگان جوانتر نمرات پایینتری را در خردهمقیاس دغدغهی همدلی، نسبت به میانسالان یا سالمندان گزارش میدهند (اوبراین ، کنراد ، گرون و هاگن ). در همین حال، یک متاآنالیز متقاطع از 72 مدیر IRI در بین دانشجویان کالج ایالات متحده، از کاهش عمومی همدلی خودگزارشی بین سالهای 1979 و 2009 پرده برداشت (اوبراین و کنراد 2011).
این روند نسلی، منع تضعیفکننده فداکاری فایدهگرا را پیشبینی میکند، زیرا همدلی الزامی - همانگونه که در IRI گزارش شده است - با واکنشهای وظیفهگرایانه به مسئله تراموا مرتبط است.
دوم، بسیاری از فرهنگهای غربی روند سکولاریزاسیون را طی کردهاند (اینگلهارت و نوریس، 2011) ، که با ناوابستگی مذهبی مشخص شده و حضوریابی در کلیساها کاهش مییابد (شوادل ، 2010). به نوبه خود ، مطالعات در روانشناسی اخلاقی نشان میدهد که معتقدین مذهبی بیشتر با فداکاری فایدهگرا مخالفت میکنند (کانوی و گاورونسکی 2013) - الگویی که ممکن است از سبک شناختی شهودیتر آنها ناشی شود (شنوا ، رند و گرین 2012) و یک اولویت متناظر برای ارزیابی ذاتی اخلاقی اعمال (هانیکاینن ، میلر ، و کوشمن ، 2017) است. این نتایج با هم، زمینههای دیگری برای گمان این که اخلاق فایدهگرا ممکن است در حال تکثیر باشد، حداقل در جوامع سکولار فراهم میکند.
با انگیزه این شواهد موجود ، این فرضیه را بررسی میکنیم که ارزشهای اخلاقی فایدهگرا به مرور زمان گسترش مییابد. روشهای ما مبتنی بر سه طرح مکمل است: در مطالعه 1، ما رابطه بین سن و قضاوت اخلاقی را در یک طرح متقاطع ارزیابی میکنیم، یعنی مقایسه قضاوت اخلاقی گروههای سنی مختلف در یک نقطه زمانی مشخص. در مرحله بعد ، در مطالعه 2 ، ما در یک صفحه ثابت با استفاده از یک طرح طولی ، تغییراتی را در قضاوت اخلاقی بررسی میکنیم. سرانجام، در مطالعه 3 ، ما با مقایسه قضاوت اخلاقی گروههای سنی مشابه در دورههای مختلف، از یک رویکرد زمان تاخیر استفاده میکنیم.
اثرات مداوم در طرحهای طولی و مقطعی (به عنوان مثال ، محکوم کردن بیشتر فداکاری فایدهگرا در سنین بالاتر) را میتوان نشانهای از اثر بلوغ دانست. اگر تجزیه و تحلیل زمان و تاخیر مقطعی یافتههای مداوم را نشان دهد، ممکن است یک اثر غالب کوهورت حضور داشته باشد (مانند تأیید بیشتر قربانی فایدهگرا در بین نسلهای اخیر).
سرانجام ، تأثیرات همگرا در مطالعات طولی و تأخیری در زمان (به عنوان مثال ، قضاوت فایدهگراتر در حالتهای آزمایشی اخیر) تأثیر غالب تأثیر دوره را نشان می دهد- تغییرات ناشی از گذشت زمان که بر همه تأثیر می گذارد.