دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 52973
ترجمه فارسی عنوان مقاله

راهبرد پویا و بهینه برای کنترل جبرانسازی توان راکتیو در مزارع بادی DFIG

عنوان انگلیسی
Dynamic Optimal Reactive Power Compensation Control Strategy in Wind Farms of DFIG
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
52973 2013 5 صفحه PDF
منبع

Publisher : IEEE (آی تریپل ای)

Journal : Power and Energy Society General Meeting (PES), Date of Conference: 21-25 July 2013 Page(s): 1 - 5 ISSN : 1944-9925

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

عبارات شاخص

مقدمه

مدل اصلی ریاضیاتی در مزرعۀ بادی

مدل سرعت باد

مدل DFIG 

معادلۀ گشتاور

معادلۀ شار پراکندگی

معادلۀ ولتاژ

معادلۀ حرکت

جبرانسازی و بهینه‌سازی توان راکتیو 

مقایسۀ جبرانساز راکتیو مرسوم به کار رفته

فرایند سلسله مراتبی تحلیل پیشرفته (IAHP)

شکل1. مدل سلسله مراتبی ارزیابی جبرانسازی توان راکتیو 

. تعیین بردار وزنی در IAHP

نتایج شبیه‌سازی

شبیه‌سازی مزرعۀ بادی

شکل2. مدل باد شدید

شکل3. مدل باد تصادفی

شکل4. رابطۀ بین سرعت باد و توان

. ساخت تابع بهینه و نتایج

جدول1. مقدار تابع TSC

جدول2. مقدار تابع SVC

جدول3. مقدار تابع STATCOM 

 نتیجه‌گیری
ترجمه کلمات کلیدی
DFIG، بهینه‌سازی، جبرانسازی توان راکتیو، مزرعۀ بادی -
کلمات کلیدی انگلیسی
DFIG, IAHP, Optimization, Reactive power compensation, Wind farm
ترجمه چکیده
با رشد سریع مزارع بادی توجه زیادی به جبرانسازی معقول و منطقی توان راکتیو مبذول داشته شده است. این پژوهش قصد ارائۀ یک راهبرد بهینۀ کنترل جبرانسازی برای مزارع بادی مبتنی بر ژنراتور القائی با تغذیۀ دوگانه (DFIG) را دارد که در آن توان خروجی به تبع سرعت‌های مختلف باد تغییر می‌کند. ابتدا، مدل‌های شبیه‌سازی سرعت باد و DFIG در متلب ایجاد می‌شوند تا رابطۀ بین سرعت باد و توان بدست آید. سپس فرایند سلسله مراتبی تحلیلی پیشرفته (IAHP) به کار گرفته می‌شود تا وزن‌ هر ضریب (عامل) بدست آید و تابعی معرفی می‌شود تا موقع در نظر گرفتن عوامل قیدسازی چون اقتصاد و کارائی، مقدار نهایی ارزیابی محاسبه شود. راهبرد بهینۀ جبرانسازی بدست می‌آید تا تجهیز مناسب با حداقل مقدار تابع در یک سرعت مشخص باد، انتخاب شود. نتایج محاسبه شده نشان داده‌اند که راهبرد ارائه شده قادر است به خوبی از پسِ تقاضای توان راکتیو پویا در مزارع بادی برآید، که ارزش قابل توجهی به عنوان راهنمای طرزکار مهندسی دارد.
ترجمه مقدمه
در سال‌های اخیر، توجه هر چه بیشتری به توسعه و بهره‌برداری معقول و منطقی از منابع تجدیدپذیر شده است، که از میان آنها توان بادی برجسته‌تر است [1-2]. در نتیجه، توسعۀ توان بادی به یک معیار مهم برای بهبود ساختار سیستم قدرت تبدیل شده است. با افزایش پیوستۀ ظرفیت نصب شدۀ توان بادی، مزارع بادی با اتصال مستقیم به شبکۀ قدرت نیز به شدت افزایش یافته‌اند. با این حال، از آنجا که توان بادی یک منبع انرژی بیانبین است، توان خروجی آن حالت تصادفی دارد. علاوه بر این، وقتی مزرعۀ بادی به شبکۀ قدرت متصل می‌شود مقداری توان راکتیو مصرف خواهد کرد [3-4]. در این صورت، چنابچه به خوبی به این موضوع پرداخته نشود، روی کیفیت کل سیستم قدرت تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، بررسی جبران توان راکتیو توان بادی بسیار حائز اهمیت است. ژنراتور القائی با تغذیۀ دوگانه (DFIG) نوعی ژنراتور بادی سرعت متغیر و فرکانس ثابت است که وقتی در حالت ضریب توان ثابت کار نکند می‌تواند توان راکتیو تولید کند و به عنوان یک منبع توان راکتیو برای مزرعۀ بادی به کار می‌رود [5]. تاکنون، بیشتر مقالات مربوط به جبرانسازی به صورت ایستا در رابطه با عملکرد پرداختته‌اند، و یا در مورد نحوۀ به کارگیری و بهره‌برداری از هر جبرانساز موجود در مزارع بادی به صورت منفرد، متمرکز بوده‌اند [6-7]. اما پژوهش در مورد انتخاب تجهیز بهینه نادر است. با این حال، چون سرعت باد تصادفی است، لاز است کل روند را به صورت پویا و مطابق با داده‌های زمان واقعی در نظر بگیریم. و تجهیزات اقتصادی و عملی باید نقش قابل توجه‌تری را ایفا کنند. در این مقاله، با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و کارائی، یک راهبرد جامع کنترلی در رابطه با جبرانسازی بهینۀ توان راکتیو ارائه می‌شود. ابتدا، مدلی برای شبیه‌سازی مزارع بادی واقعی مبتنی بر DFIG در محیط متلب/سیمولینک ساخته می‌شود که شامل انواع مدل‌های سرعت باد، مدل DFIG و مدل جبرانساز است. سپس، رابطۀ بین سرعت باد و توان توسط نتایج شبیه‌سازی نشان داده می‌شود. برای محاسبۀ مقدار هر اندازه‌گیری تحت این شرایط محدود شده از طریق وزن‌های بدست آمده از IAHP، یک تابع ارزیابی تعریف می‌شود. در نهایت، روند بهینه با حداقل مقدار، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  راهبرد پویا و بهینه برای کنترل جبرانسازی توان راکتیو در مزارع بادی DFIG

چکیده انگلیسی

More concerns are given to the reasonable reactive power compensation with the rapid development of wind farms. This study aims to propose an optimal compensation control strategy for Doubly Fed Induction Generator (DFIG)-based wind farms, where the power output varies along with the different wind speed. Firstly, simulation models of wind speed and DFIG are constructed in MATLAB to find the relationship between wind speed and power. Then the Improved Analytic Hierarchy Process (IAHP) is applied to obtain the weights of each factor and a function is presented to calculate the final evaluation value, when considering constrained factors like economy and effectiveness. The optimal compensation strategy is obtained to select appropriate device with minimum function value at the particular wind speed. Calculated results have shown that the proposed strategy can better meet the demand of dynamic reactive power in wind farms, which has a great significance of guiding engineering practice.