دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 52946
ترجمه فارسی عنوان مقاله

تعریف و دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت

عنوان انگلیسی
Definition and Classification of Power System Stability
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
52946 2004 15 صفحه PDF
منبع

Publisher : IEEE (آی تریپل ای)

Journal : IEEE Transactions on Power Systems, Page(s): 1387 - 1401 ISSN : 0885-8950 INSPEC Accession Number: 8052516

فهرست مطالب ترجمه فارسی

  1. مقدمه

  2. تعریف پایداری سیستم قدرت


ب. بحث و تشریح

ج. تطابق با تعاریف نظری سیستم

  1. دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت


الف. نیاز به دسته‌بندی

ب. دسته‌های پایداری

ب. 1 پایداری زاویۀ روتور

ب.2 پایداری ولتاژ:

ب.3  اساسی برای تمییز میان پایداری ولتاژ و پایداری زاویۀ روتور

ب.4 پایداری فرکانس:

ب.5 نکاتی در مورد دسته‌بندی
ترجمه کلمات کلیدی
ثبات فرکانس، پایداری لیاپانوف، ثبات نوسانی، قدرت ثبات سیستم، ثبات سیگنال کوچک، اصطلاحات و تعاریف، پایداری گذرا، پایداری ولتاژ،
کلمات کلیدی انگلیسی
Frequency stability, Lyapunov stability, oscillatory stability, power system stability, small-signal stability, terms and definitions, transient stability, voltage stability,
ترجمه چکیده
از سال 1920 میلادی پایداری سیستم قدرت به عنوان یکی از مسائل مهم عملکرد امن سیستم شناخته شده است [1]، [2]. بیشتر خاموشی‌های سراسری ناشی از ناپایداری سیستم قدرت اهمیت این موضوع را آشکار می‌کند [3]. از لحاظ تاریخی، ناپایداری گذرا به عنوان مشکل اصلی پایداری روی اغلب سیستم‌ها بوده است و نیز مرکز عمده توجه صنعت در رابطه با بحث پایداری سیستم تلقی شده است. از آنجا که سیستم‌های قدرت به دلیل رشد پیوستۀ اتصالات داخلی تکامل یافته‌اند، استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌های کنترلی جدید و افزایش عملکرد در شرایط با تنش بالا، انواع مختلف ناپایداری سیستم پدیده آمده است. برای نمونه، پایداری ولتاژ، پایداری فرکانس و نوسانات بین ناحیه‌ای نسبت به گذشته به معضلات بزرگتری بدل شده‌اند. این موضوع باعث شده است نیاز به مرور و بررسی تعریف و دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت شکل بگیرد. یک درک واضح از انواع مختلف ناپایداری و نحوۀ روابط بین آنها، برای طراحی و عملکرد رضایت‌بخش سیستم‌های قدرت ضروری به شمار می‌آید. همچنین، برای توسعۀ معیارهای طراحی و عملکرد سیستم، ابزارهای تحلیلی استاندارد و رویه‌های مطالعاتی نیاز به استفادۀ منسجم از یک سری اصطلاحات مربوطه است.
ترجمه مقدمه
موضوع تعریف و دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت یک بحث پیش‌پا افتاده و کهنه است، و گزارشات متنوعی در گذشته توسط توسط CIGRE و گروه IEEE انجام گرفته است [4]-[7]. با این حال، این گزارش‌ها به طور کامل نیازها، تجارب و مفاهیم کنونی صنعت را انعکاس نمی‌دهند. به خصوص، تعاریف بیان شده دقیقه نبوده و دسته‌بندی‌ها کلیۀ سناریوهای ناپایداری عملی را پوشش نمی‌دهند. این گزارش نتیجۀ بحث‌های طولانی‌مدت گروه‌های کمیتۀ مطالعاتی 38 CIGRE و کمیتۀ عملکرد دینامیکی سیستم قدرت IEEE است. اهداف ما عبارتند از: • تعریف دقیق‌تر پایداری سیستم قدرت، شامل همۀ موارد. • فراهم کردن یک پایۀ نظام‌مند برای دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت، شناسائی و تعریف دسته‌های مختلف و تامین یک تصویر جامع از پدیده. • بحث در مورد رابطۀ این موضوع با مسائل مربوطه مثل قابلیت اطمینان و امنیت سیستم قدرت. پایداری سیستم قدرت مشابه پایداری هر نوع سیستم دینامیکی است و دارای زیربناهای ریاضیات پایه است. تعاریف دقیق پایداری را می‌توان در نوشته‌هایی یافت که به نظریۀ ریاضیاتی سخت پایداری سیستم‌های دینامیک می‌پردازند. قصد ما در اینجا فراهم کردن یک تعریف از پایداری سیستم قدرت با انگیزه‌های فیزیکی است که مشابه تعاریف دقیق ریاضیاتی است. این گزارش به این ترتیب سازماند‌هی شده است. در بخش2 تعریف پایداری سیستم قدرت ارائه می‌شود. بحث کامل و تشریح تعریف نیز بیان می‌شود. عملکرد این تعریف با تعاریف نظری سیستم ایجاد می‌شود. بخش3 یک دسته بندی کامل از پایداری سیستم قدرت فراهم می‌کند. در بخش4 گزارش رابطۀ بین مفاهیم قابلیت اطمینان، امنیت و پایداری سیستم قدرت بحث می‌شود. توصیفی از نحوۀ تعریف و کاربرد این مفاهیم در عمل، نیز فراهم می‌شود. در نهایت، در بخش5، تعاریف و مفاهیم پایداری از منظر ریاضیات و نظریۀ کنترل مرور می‌شود تا اطلاعات پیش‌زمینه‌ای مربوط به پایداری سیستم‌های دینامیکی در کل و ایجاد ارتباطات نظری فراهم شود. تعاریف تحلیلی ارائه شده در بخش5 یک جنبۀ مهم از این گزارش را تشکیل می‌دهد. این تعاریف زیربناها و اساس ریاضی تعاریف بیان شده در بخش‌های قبل را فراهم می‌کنند. این‌ها همگی در انتهای گزارش بیان می‌شوند تا خوانندگان مشتاق نکات بهتری را بررسی کنند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  تعریف و دسته‌بندی پایداری سیستم قدرت

چکیده انگلیسی

The problem of defining and classifying power system stability has been addressed by several previous CIGRE and IEEE Task Force reports. These earlier efforts, however, do not completely reflect current industry needs, experiences and understanding. In particular, the definitions are not precise and the classifications do not encompass all practical instability scenarios. This report developed by a Task Force, set up jointly by the CIGRE Study Committee 38 and the IEEE Power System Dynamic Performance Committee, addresses the issue of stability definition and classification in power systems from a fundamental viewpoint and closely examines the practical ramifications. The report aims to define power system stability more precisely, provide a systematic basis for its classification, and discuss linkages to related issues such as power system reliability and security.