ترجمه فارسی عنوان مقاله
بحران پیامدها – مدل های اخلاقی ملی بر یادگیری اخلاق تجاری در دانشگاه های رومانیایی
عنوان انگلیسی
Crisis of National Ethical Models – Implications on Learning Business Ethics in Romanian Universities ☆
کد مقاله | سال انتشار | تعداد صفحات مقاله انگلیسی |
---|---|---|
42657 | 2014 | 5 صفحه PDF |
منبع
Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)
Journal : Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 116, 21 February 2014, Pages 4416–4420
فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده
کلمات مهم
۱- مقدمه
۲- هدف این مطالعه
۳- استدلال اصلی
۴- نتیجه گیری
کلمات مهم
۱- مقدمه
۲- هدف این مطالعه
۳- استدلال اصلی
۴- نتیجه گیری
ترجمه کلمات کلیدی
آموزش کسب و کار - بحران اخلاقی - الگوی اخلاقی
کلمات کلیدی انگلیسی
Business teaching; moral crisis; moral model
ترجمه چکیده
با توجه به شاخص درک فساد که سازمان شفافیت بین المللی در سال 2011 محاسبه کرد رومانی از 183 کشور بررسی شده با رتبه 3.6 از 10 در مکان هفتاد و پنجم قرار دارد (در اتحادیه اروپا از 27 کشور در جایگاه 25ام قرار دارد که از بلغارستان و یونان جلوتر است). بر این اساس، بارومتر انحراف جهانی داده های نگران کننده دیگری را در سال 2010 ارائه داد: محیط تجاری/ بخش خصوصی به عنوان بخشی فاسد ( رتبه 3.6 از 5) در نظر گرفته می شود که تنها 2% پاسخ دهندگان به محیط تجاری/بخش خصوصی اعتماد دارند. در حال حاضر نمی توان مدل های اخلاقی زیادی را به ویژه از کسب و کار در این شرایط ارائه داد. بدتر از آن، هیچ یک از این دو سنت دیگر قوی به نظر نمی رسد، دو نمونه مرتبط برای حمایت از این اظهار نظر وجود دارد: قانون شکنی (درواقع نوعی سرقت) در رومانی به شدت مانند افسانه مبالغه می شود؛ در فرهنگ عامه، عناصری را می توان یافت که تعبیر برخی معایب ویژگی جمعی است (ضرب المثل رومانیایی «سارق دستگیر نشده تاجر درستکار»). در این زمینه سوالات زیر مطرح می شود: چگونه می توانیم به دانشجویانی که در چنین جامعه ای زندگی می کنند اخلاق تجاری را آموزش دهیم؟ زمانی که چیزهای کاملا متفاوتی پیرامون دانشجویان رخ می دهد چگونه می توانیم آنها را از ارتباط / کاربردپذیری مسائل اخلاق تجاری متقاعد کنیم؟
این مقاله با تلاش برای پاسخ به این سوالات سعی می کند این موضوع را بررسی کند که مدل های متناقض درطول زمان چگونه برای ایجاد برخی مدل های معتبر به کار روند...
ترجمه مقدمه
تاجران رومانی (به طور کلی، تجارت) اگر با ملایمت بگوییم با قید احتیاط درنظر گرفته می شوند، به ترتیب این نظریه شبه عمومی وجود دارد که ثروت خود را به روش های مخفی، فراتر از محدودیت های اخلاقی و حتی قانونی جمع آوری می کنند.
برای اینکه در سطح برخی ملاحظات ساده باقی نمانیم نتایج ترکیبی را به برخی مطالعات آماری مرتبط با این موضوع الحاق می کنیم.
بنابراین، بررسی جامعه شناسانه توسعه یافته در سال 2012 (دانکو، 2012) نشان داد که 61% پاسخ دهندگان درمورد ثروتمندان نظر بدی دارند. در عین حال، پاسخ دهندگان عوامل زیر را شناسایی کردند که ایجاد ثروت می کند: 62% قانون شکنی، 15% روابط، 8% شانس و تنها 10%از آنها معتقدند که کار و شایستگی فردی در پشت جمع آوری ثروت است.
مطالعه آماری دیگری که این اواخر (در ماه اوت 2012) بر روی نمونه ای از 1000 نفر (منحصرا از محیط شهری) به دست آمد جنبه های مشابهی را نشان داد که به یک اندازه نگران کننده است: 65% پاسخ دهندگان تصور می کنند که کارآفرینان به بهای کارکنان ( 74% افراد دارای تحصیلات ابتدایی و تنها 53% از آنها دارای آموزش عالی هستند) ثروتمند می شوند؛ 56% از پاسخ دهندگان تصور می کنند که در رومانی تنها افرادی که دزدی می کنند ثروتمند می شوند (احتمالا اگر فردی چنین بگوید رضایت بخش است که تنها 51% پاسخ دهندگان بین 18 و 34 سال و 41% پاسخ دهندگان دارای آموزش عالی هستند). براساس این نتایج ترکیبی، آنگل انسکو، رئیس اتحادیه ارتباط سه جانبه، یکی از شرکای برنامه « قهرمانان در تجارت» که هدف را شناسایی کارآفرینانی با عملکرد درست اعلام کرد، می گوید: «اکثر مدل های بیننده عمومی این تفاوت ادراک را توضیح می دهد که تنها آنهایی که خوب صحبت می کنند جلو می آیند و آنهایی که کار می کنند دور هستند، آنها با آستین های بالا زده پیراهن خود کار می کنند».
دقیقا باید علت ها را برای تغییر این بازنمودهای اجتماعی تشخیص داد. در مطالعه آماری که قبلا مطرح شد این نگرش تدوین شد که در رومانی که در آنجا فرمان کتاب مقدس بسیار شناخته شده است با فرهنگ مسیحی داد و ستد می کنیم: « عبور یک شتر از سوراخ سوزن برای یک مرد ثروتمند آسانتر از ورود به ملکوت آسمان است».
این فرایند برای شروع درک عللی که به ترتیب مغایرت (حداقل در سطح اخباری) پیش روی ثروتمندان، و تصویر بد تاجران را تعیین می کند موضوع مهمی است.
در مطالعه ای مشابه گفته شد که تصور منفی فراتر از تاثیرات مذهبی با درک خویشتن از مقام پایین تر مشخص می شود که با آمادگی افراد از طریق عوامل بیرونی ( سرنوشت، انحراف عمومی) توضیح داده می شود.
تصور نمی کنیم که این ها تنها دلایل باشند. تاحدودی براساس مختصات یکسانی که دارای علت اولیه مذکور در بالا است، حداقل به عنوان فرضیه کاری (درست است که این موضوع مسئله حساسی است که نیازی به بحث مفصل تری ندارد) می توانیم درمورد کاستی های ویژگی جمعی موجود در جامعه رومانی صحبت کنیم (برای حمایت از این فرضیه می توان عناصر فرهنگ مردمی را به ارمغان آورد: اسطوره سازی بیش از حد رویداد قانون شکنی، درحقیقت نوعی سرقت، وجود ضرب المثل های رومانی مانند « سارق دستگیر نشده، تاجری صادق») (بالاسا، 2007؛ جورگسکو، 2010؛ اوگارکا، 2012).
تبلیغات کمونیستی علیه ابتکارعمل خصوصی علت دیگری است که به مدت 40 سال بسیار فعال بود. توضیح احتمالی دیگر برای بدبختی عمومی پیش روی کارآفرینان که تا حدودی با این موضوع در ارتباط است می تواند با بیوگرافی بحث برانگیز آغازگران اولین کسب و کار خصوصی پس از انقلاب سال 1989 ( به عنوان راه اندازها و یا خصوصی سازی سوال برانگیز شرکت های دولتی سابق) در ارتباط باشد که تا حد زیادی کم و بیش مرتبط با نظام قدیمی است( تحلیل دقیق رویداد تحقق یافته توسط استویکا، 2004؛ دیوارنگاره آن در فیلم مستند « کاپیتالیسم: فرمول بهبود یافته ما» به کارگردانی الکساندرو سلیمان رومانیایی نشان داده شد، در محیط اروپایی نیز شناخته شده است، که در سال 2009 در شبکه آرته پخش شد).
سرانجام، علت نهایی می تواند سطح بالایی از فساد جامعه رومانی در سال های اخیر باشد. باتوجه به شاخص استنباط فساد محاسبه شده توسط سازمان شفافیت بین المللی در سال 2011 رومانی درمیان 183 کشور بررسی شده با رتبه 3.6 از 10 در مکان 75ام قرار دارد ( در اتحادیه اروپا در میان 27 کشور مکان 25 ام را اشغال کرده است که تنها از بلغارستان و یونان فراتر است). بارومتر جهانی فساد در سال 2010 اطلاعات نگران کننده دیگری را با همان مختصات ارائه کرد: محیط تجاری/بخش خصوصی به عنوان یک بخش فاسد در نظر گرفته می شود (رتبه 3.5 از 5)؛ که تنها 2% پاسخ دهندگان به محیط تجاری / بخش خصوصی اعتماد دارند.
گابریل لیسنو، فیلسوف معروف معاصر، دو عنصر آخر را به روشی جالب و استعاری پیوند داد: «امروزه نظام کمونیستی در نسخه چائوشسکو – در نگاه اول وضعیت توهم زایی – است که تنها در زمینه فساد جدیدی تاسف می خورد که فرزندانی آن را ایجاد و تشدید کردند که اجازه دارند زنده بمانند و به صورت گروهی از شکم هیولای کشته شده بیرون آیند. بازگردانی آنها در دو جهت دقیق – تاجران و سیاستمداران – در عین حال تجارت و سیاست را بی اعتبار و احساس دوگانگی کاذب ایجاد می کند: الف) یا خود تجارت منجر به فقر زدگی اکثریت می شود و اینکه سیاست چیز کثیفی است؛ ب) و یا اینکه سرقت، رشد و فساد دارای مضمون قومی – متافیزیکی است و در جامعه رومانی اجتناب ناپذیر است.» (لیسنو، 2006، ص. 70).
برای حفظ عینیت خود و نرسیدن به نکته جبری باید توجه داشت که اکثر رویدادهای ذکر شده در بالا مختص رومانی نیستند تمام کشورهای کمونیستی سابق با افق زمانی گذرا با آن مواجه می شوند.
دانشجویان رومانی که در این محیط رشد می کنند و آموزش می بینند نمی توانند تحت تاثیر این بازنمودهای عمومی قرار گیرند. مطالعه اخلاق تجاری در دانشگاه ها تحت این شرایط در زندگی اقتصادی واقعی به راحتی می تواند به عنوان روشی بیهوده، فاقد کاربرد پذیری و سودمندی در نظر گرفته شود ( گفتیم که نظرات مطرح شده در این مقاله نتایج حاصل از یافته های به دست آمده در طول آموزش یک دوره اخلاق تجاری به دانشجویان سال دوم دوره درجه علمی در دانشکده اقتصاد و مدیریت کسب و کار از کرایوا است).
استدلال واحدی را مطرح کردیم که از اظهارات قبلی حمایت می کند. بارومتر جهانی فساد در سال 2010 نشان داد که جوانان بیشتر از افراد مسن مستعد پرداخت رشوه هستند: 35% پاسخ دهندگانی که اعلام کردند درطول سال گذشته رشوه دادند زیر 30 سال هستند که تنها با 21% از پاسخ دهندگانی که 65 سال و بیشتر از آن را دارند هستند قابل مقایسه هستند.