دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 32123
ترجمه فارسی عنوان مقاله

تأثیر سنّ و آموزش بر خلاقیت: روش نظریه ی طراحی برای مطالعه ی آثار تثبیت

عنوان انگلیسی
The impact of age and training on creativity: A design-theory approach to study fixation effects
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
32123 2014 9 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Thinking Skills and Creativity, Volume 11, March 2014, Pages 33–41

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

کلید واژه ها

1. مقدمه 

2. اثر تثبیت، پدیده شناختی در طراحی

تصویر 1 :  ویژگی های نظریه C-K : گسترش دو فضا

3. نظریه طراحی- چارچوب نظری حاصل برای مدل سازی تثبیت 

3. 1 مبانی نظریه ی C – K

3. 2  استفاده از نظریه C-K  به عنوان چارچوبی نظری برای مدل سازی آثار تثبیت

تصویر 2 : مدل اثر تثبیت به صورت مجموعه ای از روش حل مسأله اکتشافی محدود کننده

4. آزمایش درباره اثر تثبیت

4. 1 مدلسازی توزیع جایگزین های احتمالی برای مسأله خلاق 

تصویر3.  مدلسازی استدلال گسترش دهنده و محدود کننده در « مسأله تخم مرغ»

جدول 1. ترکیب گروه ها در منطقه 1

4. 2 مطالعه 1 : تأثیر سن و سال بر تثبیت طراحی 

4 . 2 .1 شرکت کنندگان و روش 

4. 2. 2 نتایج و بحث 

تصویر 4. تکامل نتایج درصد جواب ها در هر دسته محدود کننده به مرور سنّ. 

تصویر 5.  مدل سازی تفاوت های تثبیت بسته به سنّ و سال با استفاده از چارچوب C-K حاصل شده

جذول 2. ترکیب گروه ها در منطقه 2

4. 3 مطالعه 2 : تأثیر آموزش بر تثبیت طراحی

4. 3. 1 شرکت کنندگان و روش 

4. 3. 2  نتایج و بحث و بررسی

تصویر 6 :  تکامل نتایج درصد پاسخ ها در هر دسته محدود کننده بسته به سوابق و آموزش. 

تصویر 7. مدلسازی تفاوت های تثبیت برای افراد بالغ بسته به ماهیت آموزش آنان با استفاده از چارچوب C-K

5. بحث کلی
ترجمه کلمات کلیدی
اثرات تثبیت - تئوری طراحی - آموزش خلاقیت - شناخت طراحی -
کلمات کلیدی انگلیسی
Fixation effects; Design theory; Creativity training; Design cognition
ترجمه چکیده
با وجود مطالعات گوناگونی که جوانب مختلف فرآیند تثبیت را در خلاقیت و استدلال طراحی بدست می-آورند، ساز و کارهای مبنایی تثبیت یعنی فرآیندهایی که در طی استدلال خلاق دخالت دارند و منجر به تثبیت شدن در تعداد اندکی از راه حل های نامتغیر می شوند، هنوز مبهم هستند. بویژه، باید به منظور مدل-سازی تثبیتی که در طی استدلال طراحی اتفاق می افتد،پیوند بین برخی شناخت های فعال شده و راه حل-هایی که متعاقباً کشف می شوند به طور دقیق درک شود. هدف این مقاله بررسی ماهیت تثبیت در بافت های خلاق و تأثیر سنّ و سال و آموزش بر مهارت های خلاقانه است. در این مقاله، چارچوبی نظری را برای مدل-سازی تثبیت بر اساس نظریه طراحی C–K پیشنهاد می دهیم که در آن تثبیت به عنوان مجموعه ای از روش های حل مسأله ی اکتشافی محدود کننده ( با استفاده از تجارب گذشته)شناخته می شود که در استدلال خلاق فعال شده است. چارچوب مان را در کار خلاقانه اعمال می کنیم و این رویکرد نظری را با مجموعه ای از تجارب روبرو می کنیم. در دو مطالعه نشان دادیم که چگونه سنّ و آموزش در رابطه با تثبیت به طرق مختلف بر افراد تأثیر می گذارند و چگونه روش پیشنهادی امکان معنا دادن به این نوع تثبیت را در فرآیندهای طراحی فراهم می کند. با پیشنهاد دادن سه قابلیتی که برای درک تثبیت و غلبه بر آن لازم هستند، یعنی توسعه روش های حل مسأله ی اکتشافی محدود کننده، کنترل بازداشتی و گسترش به نتیجه گیری پرداختیم.
ترجمه مقدمه
امروزه انتظارات زیادی نسبت به نوآوری و خلاقیت وجود دارد. تأثیر سنّ و سال و آموزش بر شکل گیری مهارت های خلاق به مسأله ای مهم تبدیل شده است، زیرا خلاق بودن کیفتی است که در جامعه ما بیشتر و بیشتر جستجو می شود. به هر حال، ایجاد و توسعه ی ایده های جدید ممکن است آن طور که به نظر می رسد آسان نباشد و افراد اغلب در تعیین مجموعه های خلاق به مشاجره می پردازند. خلاقیت کیفتی ذاتی نیست و نیازمند شکل گیری مهارت های استدلالی پیچیده است. فرآیندهای شناختی که از تولید ایده پشتیبانی می-کنند هنوز هم باید هر چه بیشتر به طور دقیق تعیین شوند طوری که هر دو فرآیند هوشیار و ناهوشیار بتوانند رخدهند ( ریتر، وان بارن و دیکسترهویس، 2012 ). به طور دقیق تر، مطالعات نحوه ی مواجهه ی احتمالی افراد را با مشکلات شناختی در وضعیت های خلاق به طور برجسته نشان داده اند.جانسون و اسمیت (1991) با توجه به یکی از جوانب بسیار زیاد مربوط به خلاقیت نشان داده اند که اولین راه حل کشف شده در کار طراحی به شدت بر کشف راه حل های جدید تأثیر می گذارد. این پدیده به عنوان اثر تثبیت شناخته می شود، یعنی « تبعیت کور، گاهی اوقاتمضر، از مجموعه ای محدود کننده در فرآیند طراحی». اگر اغلب اوقات آثار پیشین در این باره بر اساس این تصور از تثبیت در فرآیندهای طراحی ایجاد شوند ( کریسیکو و وایسبرگ، 2005؛ لینسی، تی سنگ، فو، کاگان و وود، 2009 ؛ پرتولا و لیکانن، 2006؛ پرسل و گرو، 1996 ) و حتی روش شناسی های کاربردی را برای غلبه بر آثار تثبیت پیشنهاد دهند ( هاچوئل، لی ماسون و ویل، 2011 ؛ لینسی و همکاران 2009؛ ون در ولات و وایرینگا، 2002)، ماهیت سازوکارهای واقعی که افراد را به تثبیت در برخی از ایده ها یا راه حل ها رهنمون می شوند هنوز کشف نشده باقی می مانند. مدلسازی مفهوم اثر تثبیت همچنان مبهم باقی است: این مفهوم عمدتاً به عنوان فعالسازی ناهوشیار و خودبخودی مقداری شناخت در رابطه با روش های حل مسأله ی طراحی معینی توصیف می شود ( اسمیت، وارد و فینکه، 1995 ). با وجود مطالعات گوناگونی که جوانب گوناگون تثبیت را در خلاقیت و استدلال طراحی بدست می آورند، ساز و کارهای مبنایی تثبیت یعنی فرآیندهایی که در طی استدلال خلاقانه دخالت دارند و فرآیندهایی که منجر به تثبیت در تعداد اندکی از راه حل های نامتغیر(ثابت) می شوند، هنوز مشخص نیستند. بویژه، باید به منظور مدل سازی تثبیتی که در طی استدلال طراحی اتفاق می افتد، پیوند بین شناخت فعال شده و راه حل هایی که نتیجتاً کشف می شوند به طور دقیق درک شود. در واقع، اگر تحقیق چشم اندازهایی درباره وجود پدیده تثبیت فراهم آورد، باید سازوکارهای مبنایی تثبیت نیز مشخص شود. در واقع، مطالعات درباره تثبیت نیازمند چارچوبی نظری است تا بتواند مسیر کمترین مقاومت یعنی مسیر تثبیت و همچنین مسیرهای خارج از تثبیت را مدلسازی کند. علاوه بر این، چارچوب نظری تثبیت طراحی باید علت تثبیت های مختلفی را توضیح دهد که می توانند اتفاق بیفتند و مدلی را ارائه دهد که ویژگی های تثبیت را توضیح دهد. این مقاله در نظر دارد تا ماهیت تثبیت را در بافت خلاق و تأثیر سنّ و سال و آموزش را بر تثبیت طراحی بررسی کند. برای مدلسازی تثبیت چارچوبی نظری را بر اساس نظریه طراحی C– Kپیشنهاد می دهیم. در واقع، نظریه C-K مدلسازی استدلال خلاق را با جدا کردن دو جنبه یعنی فضای شناخت و فضای مفهوم ارائه می دهد که امکان توضیح علت پیوندهای بین مبانی شناخت مختلف و مسیرهای احتمالی طراحی را فراهم می کند که می توان آنها را با استفاده از بسته های شناخت کشف کرد. در این مقاله چارچوبی نظری را نشان می دهیم که به ما امکان می دهد تا ماهیت ساز و کارهای تثبیت را مشخص کنیم. سپس از مسأله ای خلاق استفاده می کنیم که در آن هدف طراحی روشی برای انداختن تخم مرغ از ارتفاع 10 متری است به طوری که تخم نشکند. این تکلیف آشنا را انتخاب می کنیم زیرا نیازمند کمترین تخصص مهندسی است و امکان راه حل های احتمالی زیاد را فراهم می کند. چارچوب مان را در این تکلیف اعمال می کنیم تا آثار احتمالی تثبیت را مشخص کنیم. دو مطالعه را انجام می دهیم تا تأثیر سنّ و سال و آموزش را بر تثبیت بررسی و کشف کنیم. در هر مطالعه، به جمعیت های مختلف ( با سن های گوناگون در مطالعه اول و سوابق آموزشی مختلف در مطالعه دوم) ده دقیقه فرصت داده می شود تا هر قدر که ممکن است راه حل هایی برای مسأله خلاقانه« تخم مرغ» ارائه کنند. نشان می دهیم که چگونه جمعیت های مختلف بر حسب سنّ و آموزش می توانند در روش های مختلف تثبیت شوند و چگونه چارچوب نظری پیشنهادی امکان معنا دادن به این نوع از تثبیت را در فرآیندهای طراحی فراهم می آورد. با پیشنهاد سه قابلیتی که برای درک تثبیت و غلبه بر آن لازم هستند، به نتیجه گیری می پردازیم: توسعه راه حل های اکتشافی محدود کننده،کنترل بازداشتی و گسترش.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  تأثیر سنّ و آموزش بر خلاقیت: روش نظریه ی طراحی برای مطالعه ی آثار تثبیت

چکیده انگلیسی

Despite diverse studies grasping at different aspects of fixation in creativity and design reasoning, the underlying mechanisms of fixation, i.e. the processes that interfere during creative reasoning and that lead to being fixed on a small number of unvaried solutions, are still unclear. Specifically, there is a need to understand more precisely the link between some activated knowledge and the solutions that are consequently explored, in order to model the fixation that occurs during design reasoning. This paper aims at examining the nature of fixation in creative contexts, and the impact of age and training on creative skills. In this paper, we propose a theoretical framework to model fixation based on C-K design theory, in which fixation is characterized as a set of restrictive heuristics activated in a creative reasoning. We apply our framework to a creative task and confront this theoretical approach with a set of experiments. In two studies, we show how age and education impact individuals in different ways regarding fixation and how the proposed framework allows making sense of this variety of fixation in design processes. We conclude by proposing three capabilities that are required to both understand fixation and overcome it: restrictive heuristics development, inhibitory control and expansion.

مقدمه انگلیسی

There are today large expectations towards innovation and creativity. The impact of age and teaching on developing creative skills has become a crucial stake, as being creative is a quality that is more and more sought in our society. However, generating and developing new ideas might not be as easy as it seems, and people often struggle in creative settings. Creativity is not an innate quality and requires developing sophisticated reasoning skills. Those cognitive processes that support idea generation still need to be precised, all the more so as both conscious and unconscious processes can occur (Ritter, van Baaren, & Dijksterhuis, 2012). More precisely, studies have highlighted how people are likely to face cognitive difficulties during creative situations. Looking at one aspect of many regarding creativity, Jansson and Smith (1991) have shown that the first explored solution in a design task influences heavily the exploration of new solutions. This phenomenon is characterized as fixation effect, i.e. “a blind, sometimes counterproductive, adherence to a limited set of ideas in the design process”. If literature builds often on this notion of fixation in design processes ( Chrysikou and Weisberg, 2005, Linsey et al., 2009, Perttula and Liikkanen, 2006 and Purcell and Gero, 1996) and even proposes practical methodologies to overcome fixation effects ( Hatchuel et al., 2011, Linsey et al., 2009 and van der Vlugt and Wieringa, 2002), the nature of the very mechanisms that lead people to being fixed on some ideas or solutions still remains to be explored. The modelling of the concept of fixation effect remains vague: it is mostly described as the spontaneous and unconscious activation of some knowledge regarding ways of solving a given design task ( Smith, Ward, & Finke, 1995). Despite those diverse studies grasping at different aspects of fixation in creativity and design reasoning, the underlying mechanisms of fixation, i.e. the processes that interfere during creative reasoning and that lead to being fixed on a small number of unvaried solutions, are still unclear. Specifically, there is a need to understand more precisely the link between some activated knowledge and the solutions that are consequently explored, in order to model the fixation that occurs during design reasoning. Indeed, if research has provided insights on the existence of the phenomenon of fixation, there remains a need to clarify the mechanisms underlying fixation. Studies on fixation indeed require a theoretical framework to be able to model the path-of-least-resistance, i.e. the path of fixation, as well as paths out of fixation. Moreover, a theoretical framework of design fixation should account for the different fixations that can occur and provide a model explaining the specificities of fixation. This paper aims at examining the nature of fixation in creative contexts, and the impact of age and training on design fixation. We propose a theoretical framework to model fixation, based on C-K design theory. Indeed, C-K theory offers a modelling of creative reasoning by separating two spaces, the knowledge space and the concept space, which allows to account for the links between different knowledge bases and the possible design paths that can be explored using the pockets of knowledge. We expose in this paper such a theoretical framework that allows us to characterize the nature of fixation mechanisms. We then use a creative task where the aim is to design a way to drop a hen's egg from a height of 10 m so that it does not break. We choose this familiar task because it requires minimal engineering expertise and allows many possible solutions. We apply our framework on this task to characterize the possible fixation effects. We conduct two studies to explore the impact of age and education on fixation. In each study, different populations (with various age in the first study and different education background in the second study) are given ten minutes to generate as many solutions as possible to the creative ‘egg task’. We show how different populations in terms of age and training can be fixed in different ways and how the proposed theoretical framework allows making sense of this variety of fixation in design processes. We conclude by proposing three capabilities that are required to both understand fixation and overcome fixation: restrictive heuristics development, inhibitory control and expansion.