دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 39934
ترجمه فارسی عنوان مقاله

تأثیرات استفاده از روش طوفان مغزی بر دست‌یافته‌های آکادمیک دانش‌آموزان در رده پنجم مدارس ابتدایی تهران

عنوان انگلیسی
The Effect of the Using the Brainstorming Method on the Academic Achievement of Students in Grade Five in Tehran Elementary Schools ☆
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
39934 2013 4 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 83, 4 July 2013, Pages 230–233

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

جدول 1- پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر روی گروه کنترل

جدول 2: مقایسه امتیازات دست‌یابی آموزشی گروه‌های کنترلی و آزمایش در پیش و پس از آزمون

جدول 3: نتایج آزمون t برای مقایسه میانه‌های دست‌یابی آموزشی گروه‌های کنترل و آزمایشی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون

بحث و نتیجه‌گیری
ترجمه کلمات کلیدی
طوفان مغزی روش تدریس - سخنرانی روش تدریس - پیشرفت تحصیلی
کلمات کلیدی انگلیسی
brainstorming teaching method; lecturing teaching method; educational achievement
ترجمه چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش آموزش طوفان مغزی بر یادگیری آموزشی دانش‌آموزان رده پنجم در مدارس منطقه 7 شهر تهران در ایران، در سال تحصیلی 2010-2011 است. برای انجام این کار، 60 دانش‌آموز از طریق روش نمونه‌برداری خوشه انتخاب شدند، و سپس یک کلاس (n=30) در برابر متغیر مستقل (روش طوفان مغزی) قرار گرفت درحالی‌که کلاس دیگر (n=30) از طریق روش سنتی سخنرانی مدیریت شد. ابتدا، پژوهشگر یک پیش‌آزمون بر روی هر دو گروه انجام داد. پس‌ازآن متغیر مستقل به مدت 10 جلسه به کار گرفته شد که پس‌ازآن محقق دوباره آزمون را برگزار کرد. برای آزمودن فرضیات پژوهش، از یک تست t استفاده شد. نتیجه حاکی از تأثیرگذار بودن روش طوفان مغزی داشته و تفاضل میانه بین هر دو گروه کمتر از 0.001 بود. نتایج نشان دادن که استفاده از روش طوفان مغزی تأثیر مثبتی بر دست‌یافته‌های آموزشی دانش‌آموزان داشته است.
ترجمه مقدمه
آموزش تنها راه برای انسان است تا درک پیدا کند و جامعه به ایدئال‌های مطلوبش برسد. در چند دهه اخیر، بیشتر کشورهای دنیا نگرانی‌هایی در این مورد داشته‌اند که سیستم آموزش آن‌ها به‌اندازه کافی نتوانسته در شهروندان دانش و مهارت‌های موردنیاز برای زندگی موفق را در دنیای مدرن و پیچیده امروز فراهم کند. امروزه، برای مواجهه با پیشرفت‌های عجیب هزاره سوم، دانش‌آموزان باید مهارت‌های تفکر خلاق و بحرانی خود را به‌صورتی بهبود دهند که بتوانند تصمیمات مناسبی بگیرند و مشکلات پیچیده جوامع خود را حل کنند. مهم‌ترین سازمانی که می‌تواند راه را برای ظهور ایده‌های خلاق و یادگیری پایدار فراهم کند، سیستم آموزشی است (آقازاده، 1384). آموزش رفتاری متقابل بین دانش‌آموز و معلم است، که بر اساس طرحی نظام‌مند و هدفمند ارائه‌شده و معلم تغییرات مطلوب را در رفتار دانش‌آموزان ایجاد می‌کند (شعبانی،1384). هدف استفاده از روش‌های آموزشی متعدد در شرایط مختلف به وجود آورند یادگیری در دانش‌آموزان است(صفوی،1384). طوفان مغزی متشکل از پیاده‌سازی روشی از جمع‌آوری در کنار هم‌گروهی است که تلاش می‌کنند تا راه‌حلی برای یک مشکل با ایجاد مخزنی از ایده‌هایی فراهم کنند که در همان جلسه مطرح‌شده‌اند. این نوع جمع‌آوری کاملاً جدید نیست؛ روش مشابهی در هند کشف‌شده است، که توسط معلمان هندی‌ای استفاده می‌شود که با گروه‌های مذهبی کار می‌کنند و این روش به مدت بیش از 400 سال است که استفاده می‌شود. هیچ بحثی در این جلسات وجود ندارد. روش طوفان مغزی در سال 1938 درزمانی پایه‌گذاری شد که الکس اوسبورن جستجوی ایده‌ها را سازمان‌دهی کرد (حریر فروش و صادقی،1389). نشست طوفان مغزی قوانینی دارد که به‌صورت راهنما برای دانش خدمت گذاری می‌کنند و اصلاً محدود نیستند. معلمان باید به‌وضوح این قوانین را برای یادگیرنده‌ها توضیح دهند. بعد از یادگیری قوانین، یادگیرنده‌ها نباید خودسانسوری و وسواس داشته باشند. خودسانسوری آن‌ها در این جلسات آسیب نمی‌بیند (آقازاده، 1384). این قوانین به شرح زیر هستند: 1. ممانعت از انتقاد: درحالی‌که کسی ایده خود را مطرح می‌کند، هیچ‌یک از اعضا نیابد ایده ارائه‌شده توسط دیگران را موردانتقاد قرار دهد، حتی اگر کاملاً هم پوچ باشد. در انتهای جلسه، نظرات در مورد ایده‌های مختلف بررسی خواهند شد. 2. پرواز دادن آرزوها: این بدین معناست که در طول نشست، اعضا باید همه محدودیت‌های تفکری را کنار بگذارند. در حقیقت برای تفکر خلاق، فرد باید از منطق عادی و خطوط قرمز معمول استفاده کند. 3. بر کمیت تمرکز کنید:هرچقدر تعداد ایده‌ها بیشتر باشد، رده‌بندی آن‌ها ساده‌تر می‌شود. 4. مستندسازی هر ایده، هرچند پیش‌پاافتاده، باید ثبت شود و سپس به دیگران نشان داده شود تا آن را ببینند. 5. ایده‌ها را ترکیب کنید و بهبود بخشید: قبل از ارزیابی ایده‌ها، آن‌ها باید کامل شوند. با این کار، ایده‌هایی که بی‌پروا نشان داده‌شده‌اند، اصلاح و کامل می‌شوند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  تأثیرات استفاده از روش طوفان مغزی بر دست‌یافته‌های آکادمیک دانش‌آموزان در رده پنجم مدارس ابتدایی تهران

چکیده انگلیسی

The present study aimed at examining the effect brainstorming teaching method on the educational achievement of grade-five students in the schools of district 7 of the city of Tehran, Iran in the educational year 2010–2011. In order to do so, 60 students were selected via cluster sampling method, and then one class (n=30) was exposed to the independent variable (brainstorming method), while another class (n=30) was administered through the traditional method of giving lectures. At first, a researcher- made pre-test was administered upon both groups. After that, the independent variable was applied for 10 sessions after which the researcher-made test was administered again. In order to test the research hypothesis, a t-test was used. The result was indicative of the effect of the brainstorming method, and the difference of means in both groups was significant at <0.001. The results showed that using brainstorming method had a positive effect on the students’ educational achievement.