دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 47007
ترجمه فارسی عنوان مقاله

هستی‌شناسی برای مدیریت دانش در نگهداری نرم‌افزار

عنوان انگلیسی
Ontology for knowledge management in software maintenance
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
47007 2014 7 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : International Journal of Information Management, Volume 34, Issue 5, October 2014, Pages 704–710

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده


کلمات کلیدی


۱- مقدمه


2. نگهداری نرم‌افزار 


3. هستی‌شناسی 


4. هستی‌شناسی پیرامون نگهداری نرم‌افزار 


1.4. هستی‌شناسی غیررسمی برای نگهداری نرم‌افزار   (Kitchenham et al., 1999)


2.4. رویکرد مفهوم محور (Deridder, 2002)


3.4. هستی‌شناسی دانش‌محور (Oliveira, Anquetil, de Sousa, & Batista, 2003b)


4.4. MANTIS: محیط یکپارچه نگهداری نرم‌افزار  (Ruiz, 2003)


5.4. هستی‌شناسی مبتنی بر استفاده مجدد از اطلاعات (Vizcaino, Soto, Garcia, Ruiz, & Piattini, 2006)


6.4. هستی‌شناسی مفاهیم مهندسی نرم‌افزار (Hyland, Carrington, & Kaplan, 2006)


7.4. هستی‌شناسی مبتنی بر دانش سیستم (April, Desharnais, & Dumke, 2006)


5. پیشنهاد روش‌شناختی برای طراحی هستی‌شناسی 


1.5. تعیین حوزه و بازه


2.5. ملاحظه استفاده مجدد از هستی‌شناسی‌های دیگر


3.5. ذکر عبارت‌های مهم برای هستی‌شناسی 


4.5. تعریف گروه‌ها و سلسله‌مراتب گروه


5.5. تعریف ویژگی‌های گروه


6.5. تعریف وجوه شکاف‌ها


7.5. ایجاد نمونه‌ها و اعداد اصلی


6. نتیجه‌گیری و آثار آتی
ترجمه کلمات کلیدی
مدیریت دانش - هستی شناسی - تعمیر و نگهداری نرم افزار
کلمات کلیدی انگلیسی
Knowledge management; Ontology; Software maintenance
ترجمه چکیده
مفهوم هستی‌شناسی به شکلی گسترده در منابع گزارش شده و طرح‌های مختلف هستی‌شناسی شرح داده شده است، اما آثار کمی تلاش کرده‌اند تا شرایط عملی نحوه طراحی هستی‌شناسی را تبیین کنند. از سوی دیگر، اگرچه اهمیت نگهداری محصولات نرم‌افزاری کاملاً پذیرفته شده است، اما تعداد کمی از طرح‌های هستی‌شناسی برای رسیدن به آن به اجرای تکنیک برای مدیریت دانش پرداخته‌اند. این مقاله هستی‌شناسیِ پیشنهادی را با هدف تحلیل نیاز به ارائه اطلاعاتی مطرح می‌کند که می‌تواند به سازمان‌های توسعه نرم‌افزار در آثار مشابه کمک کند. علاوه بر این، فرایند روش‌شناختی برای ساختاربندی هستی‌شناسی شرح داده می‌شود که برای مدیریت دانش در نگهداری نرم‌افزار اجرایی است.
ترجمه مقدمه
برای اجرای اثری کارآمد در مدل‌های مهندسی نرم‌افزار و اجرای آنها برای هرکدام از مرحله‌هایش، دانش الزامی پراکنده، در مقیاس بزرگ و مستمر بیشتر شده است. تحقیقات در زمینه مهندسی نرم‌افزار به سمت مدیریت روی آورده است، و تلاش می‌کند تا بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهد و اطلاعات لازم را به شرکت‌ها برای توسعه این مرحله‌ها بدهد (Lindvallv, 2002). مرحله نگهداری نرم‌افزار فعالیتی است که در آن دانش نقشی مهم ایفا می‌کند؛ سطح دانش افراد مسئول برای تحقق این مطلب در حوزه‌های ذیل پیچیده، مفصل و فشرده‌ هستند: از این میان می‌توان به این حوزه‌ها اشاره کرد، حوزه برنامه، شرکتی که از آن استفاده می‌کند، شیوه‌های گذشته و فعلی مهندسی نرم‌افزار، چند زبان برنامه‌‌نویسی، روش برنامه‌‌نویسی استفاده شده، روابط بین ماژول‌های متفاوت، ابزارهای لازم (Pigoski, 1996). اغلب، اطلاعات لازم برای توسعه این نقش یافت نمی‌شود یا جانمایی و بازسازی‌اش خیلی دشوار است؛ بنابراین، مدیران برای انجام کارشان باید اسناد محدود در دسترس را بررسی کنند یا با همکاران مشورت کنند که باعث می‌شود این بخش از دانش موجود در گروه‌های نگهداری از بین برود یا استفاده نشود (Walz, Elam, & Curtis, 1993). مدیریت دانش تکنیک‌ها و روش‌هایی فراهم می‌کند که به کاهش اتلاف دانش کمک می‌کند و اجازه می‌دهد نگهدارندگان نرم‌افزار بتوانند دانش را به اشتراک بگذارند (Rodriguez, Martinez, Favela, Vizcaino, & Piattini, 2004)؛ و سازمان‌های توسعه نرم‌افزار و نگهداری از آن بتوانند از بهبود کیفیت محصولات و فرایندهای‌شان بهره ببرند و منجر به کاهش هزینه‌ها و خطاها شود (Dingsyr & Conradi, 2002). با این حال، قبل از شروع فرایندهای توسعه سیستم‌های مدیریت دانش، شناسایی دانشی که قرار است کنترل شود، محل ذخیره و محلی که لازم است در آن قرار بگیرد اهمیت دارند. علاوه بر این، چون سازمان عموماً نمی‌داند چگونه شخص را مستقر کند یا شخص دارای دانش لازم برای حل مسئله را نمی‌شناسد، این مطلب به فعالیتی الزامی برای اجرا تبدیل خواهد شد (Nebus, 2001). برای کمک به مدیریت این دانش، محققان بر روی مفهوم‌سازی هستی‌شناسی به عنوان مدل‌های حوزه‌ای کار می‌کنند که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای مناسب‌تر مدیریت برای پشتیبانی از نمایش، پردازش، ذخیره‌سازی و بازیابی دانش ظهور کرده است و این ابزار قرار است به تمام مرحله‌های مهندسی نرم‌افزار تعمیم یابد. در رابطه با نگهداری، و ملاحظه انواع دانش موجود در هستی‌شناسی پشتیبانِ آن، توسعه هستی‌شناسی از محل تجربه‌ها و دستاوردهای گوناگون تقویت می‌شود، اما تعداد کمی به مدل‌سازی و اجرای هستی‌شناسی نمایشگر این حوزه می‌رسند. این مقاله مروری بر موضوع مطرح شده است و به شرح ذیل ساختاربندی شده است: (بخش 2) تعریف نگهداری نرم‌افزار؛ (بخش 3) تعریف هستی‌شناسی؛ (بخش 4) تحلیل هستی‌شناسی پیرامون نگهداری نرم‌افزار؛ (بخش 5) شرح پیشنهاد روش‌شناسی برای خلق هستی‌شناسی برای قادرسازی مدیریت نگهداری نرم‌افزار؛ و (بخش 6) نتیجه‌گیری و آثار آتی که از تداوم این تحقیق اطمینان می‌دهند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  هستی‌شناسی برای مدیریت دانش در نگهداری نرم‌افزار

چکیده انگلیسی

The concept of ontologies has been widely reported in the literature, and has been described various ontological designs, but few works try to explain in practical terms how to design an ontology. On the other side, although it is widely accepted the importance of maintenance of software products, few ontological designs focus on applying techniques to manage knowledge to get it. This paper analyzes the ontologies proposed to address this need, in order to present information that can help to software development organizations in similar works. Besides, is described a methodological process to structure an ontology that can be applied to manage knowledge in software maintenance.