ترجمه فارسی عنوان مقاله
معضلات دانش در درون سازمان ها: راه حل هایی از نظریه ی بازی
عنوان انگلیسی
Knowledge dilemmas within organizations: Resolutions from game theory
کد مقاله | سال انتشار | تعداد صفحات مقاله انگلیسی |
---|---|---|
7641 | 2013 | 14 صفحه PDF |
منبع
Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)
Journal : Knowledge-Based Systems, Volume 45, June 2013, Pages 100–113
فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده
واژگان کلیدی
1. مقدمه
2. جریان های دانش درون سازمان ها
2.1. سیلوهای دانش
2.2. تراژدی مشترکات دانش
3.2. سایش دانش
4.2. سمیت دانش
3. مرور مختصر کارهای پیشین
4. مدل دهی معضلات دانش
1.4. رویکرد پژوهشی
2.4. چارچوبی برای تحلیل
3.4. سناریوهای پیشنهادی برای مدل سازی
1.3.4. سناریوی الف – فقدان اقدام جمعی و بهره وری بی هزینه از طرح های دانش
1.1.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی)
2.1.3.4. عناصر بازی.
3.1.3.4. تحلیل
4.1.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
2.3.4. سناریو ب – عدم تقارن مخازن دانش بین واحدهای سازمانی
1.2.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.2.3.4. عناصر بازی
3.2.3.4. تحلیل
4.2.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
3.3.4. سناریوی ج – عدم تقارن اطلاعات در جریان های دانش درون اکوسیستم
1.3.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.3.3.4. عناصر بازی
3.3.3.4. تحلیل
4.3.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
4.3.4. سناریوی د – عدم قبول دانش سازمانی
1.4.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.4.3.4. عناصر بازی.
3.4.3.4. تحلیل
1.3.4.3.4. مورد 1
2.3.4.3.4. مورد 2
3.3.4.3.4. مورد 2الف
4.3.4.3.4. مورد 2ب
4.4.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
5.3.4. سناریوی ه – استفاده ی نامناسب از دانش (یا سوءاستفاده از دانش)
1.5.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.5.3.4. عناصر بازی.
3.5.3.4. تحلیل
4.5.3.4. پیامدهای راهبرد دانش.
5. اظهارات نهایی
پیوست الف. ماده ی مکمل
جدول 1. چهار معضل دانش کلیدی
جدول 2. خلاصه ی چارچوب PARTS.
جدول 3. نقشه پردازی سناریوهای دارای معضل برای مدل سازی بازی
جدول 4. ابعاد سیاست دانش سازمانی.
شکل 1. بازی چند نفره ی معضل زندانیان. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 2. بازی چند نفره ی ترسوها. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 3. بازی چند نفره ی هماهنگی. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 4. درخت بازی با بازده های مدیر و کارمند.
شکل 5. ماتریس بازده برای بازیکن X
شکل 6. چارچوب سیاستی دانش سازمانی تجویزی.
واژگان کلیدی
1. مقدمه
2. جریان های دانش درون سازمان ها
2.1. سیلوهای دانش
2.2. تراژدی مشترکات دانش
3.2. سایش دانش
4.2. سمیت دانش
3. مرور مختصر کارهای پیشین
4. مدل دهی معضلات دانش
1.4. رویکرد پژوهشی
2.4. چارچوبی برای تحلیل
3.4. سناریوهای پیشنهادی برای مدل سازی
1.3.4. سناریوی الف – فقدان اقدام جمعی و بهره وری بی هزینه از طرح های دانش
1.1.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی)
2.1.3.4. عناصر بازی.
3.1.3.4. تحلیل
4.1.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
2.3.4. سناریو ب – عدم تقارن مخازن دانش بین واحدهای سازمانی
1.2.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.2.3.4. عناصر بازی
3.2.3.4. تحلیل
4.2.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
3.3.4. سناریوی ج – عدم تقارن اطلاعات در جریان های دانش درون اکوسیستم
1.3.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.3.3.4. عناصر بازی
3.3.3.4. تحلیل
4.3.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
4.3.4. سناریوی د – عدم قبول دانش سازمانی
1.4.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.4.3.4. عناصر بازی.
3.4.3.4. تحلیل
1.3.4.3.4. مورد 1
2.3.4.3.4. مورد 2
3.3.4.3.4. مورد 2الف
4.3.4.3.4. مورد 2ب
4.4.3.4. پیامدهای راهبرد دانش
5.3.4. سناریوی ه – استفاده ی نامناسب از دانش (یا سوءاستفاده از دانش)
1.5.3.4. موقعیت راهبردی (مدل بازی).
2.5.3.4. عناصر بازی.
3.5.3.4. تحلیل
4.5.3.4. پیامدهای راهبرد دانش.
5. اظهارات نهایی
پیوست الف. ماده ی مکمل
جدول 1. چهار معضل دانش کلیدی
جدول 2. خلاصه ی چارچوب PARTS.
جدول 3. نقشه پردازی سناریوهای دارای معضل برای مدل سازی بازی
جدول 4. ابعاد سیاست دانش سازمانی.
شکل 1. بازی چند نفره ی معضل زندانیان. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 2. بازی چند نفره ی ترسوها. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 3. بازی چند نفره ی هماهنگی. منبع: دیکسیت و اسکیت (30).
شکل 4. درخت بازی با بازده های مدیر و کارمند.
شکل 5. ماتریس بازده برای بازیکن X
شکل 6. چارچوب سیاستی دانش سازمانی تجویزی.
ترجمه کلمات کلیدی
- جریانهای دانش در سازمان - به اشتراک گذاری و جذب دانش - استراتژی دانش - عملکرد سازمانی - معضلات دانش -
کلمات کلیدی انگلیسی
Knowledge flows,Knowledge sharing and absorption,Knowledge strategies,Organizational performance,Knowledge dilemmas,
ترجمه چکیده
منابع پژوهشی مدیریت دانش حاکی از آنند که اکوسیستم دانش سازمان از موقعیت های راهبردی ای تشکیل شده که در آن رفتارهای فردی دانش ورزان با آنچه برای سازمان بهینه خواهد بود تعارض بالقوه ای دارد. این مقاله به دنبال این است که با استفاده از رویکرد نظری بازی نحوه ی مدل دهی و تحلیل این رفتارها را از نظر جریان های دانش بررسی کند. در حالی که پژوهش های پیشین تا حدی استفاده از نظریه ی بازی را در مدیریت دانش بررسی کرده اند، هنوز درک جامعی ازاکوسیستم سازمانی به دست نیامده است. بنابراین رویکرد القایی کیفی ای اتخاذ شد تا ماهیت اکتشافی مسئله ی پژوهش دنبال شود. بررسی های انتقادی منابع پژوهشی کلیدی مدیریت دانش و نظریه ی سازمان چهار معضل دانش سازمانی را شناسایی کردند - «سیلوهای دانش»، «نراژدی مشترکات دانش»، «سایش دانش» و «سمیت دانش». این معضلات در ترکیبات مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند تا پنج سناریوی متداول در سازمان ها ایجاد شوند. تحلیل این سناریوها بر اساس نظریه ی بازی با استفاده از چارچوب PARTS درک سودمندی از جریان های دانش درون اکوسیستم های سازمانی را ارائه داد. به طور خاص، این تحلیل به اصول هدایت کننده ی بینش ها و دیدگاه های مهمی در فرمول بندی سیاست ها و راهبردهای دانش برای مبارزه با معضلات دانش اصلی ای که مانع جریان های دانش اثربخش درون سازمان ها می شوند منجر شد.
ترجمه مقدمه
در اقتصاد بازار جهانی شده و پیچیده ی امروز، سازمان ها دانش را به عنوان یکی از باارزش ترین و راهبردی-ترین منابع در نظر گرفته و برای دستیابی به مزیت رقابتی به دنبال مدیریت آن هستند (91، 46، 32، 68، 89، 10، 84). بنابراین به اشتراک گذاری دانش به یکی از متمایزکنندگان کلیدی موفقیت تبدیل می شود. همان طور که بوئر و همکاران (9) اظهار می کنند: «(به اشتراک گذاری دانش) در ایجاد محصولات و خدمات جدید، اهرم بندی دارایی های دانش سازمانی و دستیابی به پیامدهای جمعی فرآیندی کلیدی است.»
بنابراین، در دو دهه ی اخیر، مدیریت دانش (KM) به عنوان رشته ی درسی ای در عرصه ی دانشگاهی و کار در سازمان ها علاقه ی قابل توجهی را به خود جلب کرده است. علی رغم پیشروی موفق KM در سازمان های پیشرو، دانشمندان بسیاری به چالش های مختلف مربوط به بهرده برداری اثربخش از دانش اشاره کرده اند (4، 5، 8، 18، 24، 26، 35، 41، 42، 47، 63-61، 72، 79، 91، 92، 95). همچنین در منابع پژوهشی توافق قابل توجهی در مورد این موضوع وجود دارد که در حالی که سازمان ها سرمایه گذاری های مهمی بر فن-آوری و ابزارها می کنند تا به اشتراک گذاری دانش ارتقا یابد، این امر نه ضرورتی دارد و نه کافی است زیرا جنبه های رفتاری، فرهنگی و ساختاری تعیین کننده های اصلی موفقیت هستند. در حقیقت یافته های مطالعه-ی مهمی بر روی 431 سازمان آمریکایی و اروپایی که توسط شرکت مشاوری انجام شد (و توسط راگلز نقل شده (78))، نشان می دهد که مشکل سازترین تکلیف KM تغییر رفتارهای مربوط به ایجاد و مصرف دانش است. همان طور که برخی استدلال کرده اند، به اشتراک گذاری دانش اغلب «غیرطبیعی» انجام می شود (23). به طور خاص، بررسی منابه پژوهشی KM حاکی از آن است که تراکنش های دانش سازمانی به تنش های بین نفع شخصی ادراک شده ی فرد و دستاورد مشارکتی گروه یا اجتماع وابسته است (60، 14، 20). سازمان-هایی که این تنش های موجود در جریان های دانش را نادیده می گیرند از دست یابی به اهداف KM خود باز خواهند ماند (100).
جریان های دانش به پیوندهای بین ایجاد و مصرف دانش اشاره داشته و در دو سطح روی می دهند – جریان-های درون سازمانی محدود به مرزهای سازمان و جریان های دانش بین سازمانی که از شرکت فراتر رفته و نهادهای خارجی نظیر تأمین کنندگان، موئتلفان،شرکای تجاری، رقبا و ناظران صنعت را درگیر می کنند. ماهیت روابط، انگیزه های راهبردی، و موقعیت های استفاده در جریان های دانش بین سازمانی و درون سازمانی از هم جدا هستند و بنابراین مطالعه ی این دو اکوسیستم دانش ملاحظات مختلفی را در پی دارد. برای مدیریت دامنه ی مقاله، این مطالعه به جریان های درون سازمانی محدود شده و پژوهش های آینده با دید جریان دانش بین سازمانی به شدت توصیه می شوند.
در این مقاله، به مسئله ی تنش های موجود در جریان های دانش درون سازمان ها می پردازیم. به ویژه، برخی از معضلات عمومی دانش را شناسایی کرده و سعی می کنیم با استفاده از لنز تحلیلی نظریه ی بازی آن ها را حل کنیم.بخش بعد به معرفی مفهوم جریان های دانش درون سازمان و شرح چهار معضل دانش می پردازد. بخش سه مرور پس زمینه ی نظریه ی بازی و کاربست آن در KM است. در بخش چهار، چهار سناریوی سازمانی معمول، که از ترکیب معضل ها ایجاد می شوند، معرفی شده و با استفاده از نظریه ی بازی حل می شوند. مقاله با ارائه ی یافته ها و پیامدهای کلیدی مطالعه و با تجویز برخی قوانین طراحی برای راهبرد مدیریت دانش سازمانی در بخش پنج پایان می یابد.