دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 124831
ترجمه فارسی عنوان مقاله

ده دلیل برای پذیرفتن علم گرایی

عنوان انگلیسی
Ten reasons to embrace scientism
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
124831 2017 11 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Studies in History and Philosophy of Science Part A, Volume 63, June 2017, Pages 11-21

ترجمه چکیده
یک نسخه قوی از علم گرایی، مانند الکس روزنبرگ، تقریبا می گوید که علم طبیعی به طور قابل اعتماد اعتقاد و دانش عقلانی را به ارمغان می آورد، در حالی که منابع عقلایی باور، مانند ذهنیت اخلاقی، حافظه و خودآزمایی، به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. در این مقاله ده دلایلی را مطرح می کنم که طرفداران علم گرایی در دفاع از علم گرایی به آن پرداخته اند. هدف این است که نشان دهیم کدام ملاحظات به نفع علم گرایی قابل اعتماد است و این به این معنی است که علم گرایی باید شکل بگیرد. من استدلال می کنم که تنها سه مورد از این ده دلیل به طور بالقوه آب را حفظ می کنند و بنابراین وزن اثبات شده بر روی شانه هایشان است. این سه دلیل برای پذیرفتن علم گرایی، به ترتیب، استدلال های تجربی خاصی است به این دلیل که توضیحات خوبی برای برخی باورهای عقلانی وجود دارد که در نتایج خروج از معرفت دینی برخی از باورهای عقلانی وجود دارد و باورهایی که مسئله ای که از منابع معرفت شناختی خاص وجود دارد، دلگرم کننده است. از آنجاییکه من استدلال می کنم، به این معناست که فقط یک نسخه از علم گرایی که به طور قابل توجهی ضعیف تر از نسخه های بسیاری از علم گرایی است که در ادبیات یافت می شود، بالقوه قابل اعتماد است. من این مقاله را با بیان اینکه چنین نسخه ای از علم گرایی به مراتب ضعیف تر می تواند به نتیجه برسد، نتیجه می گیرم.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  ده دلیل برای پذیرفتن علم گرایی

چکیده انگلیسی

A strong version of scientism, such as that of Alex Rosenberg, says, roughly, that natural science reliably delivers rational belief or knowledge, whereas common sense sources of belief, such as moral intuition, memory, and introspection, do not. In this paper I discuss ten reasons that adherents of scientism have or might put forward in defence of scientism. The aim is to show which considerations could plausibly count in favour of scientism and what this implies for the way scientism ought to be formulated. I argue that only three out of these ten reasons potentially hold water and that the evidential weight is, therefore, on their shoulders. These three reasons for embracing scientism are, respectively, particular empirical arguments to the effect that there are good debunking explanations for certain common sense beliefs, that there are incoherences and biases in the doxastic outputs of certain common sense sources of belief, and that beliefs that issue from certain common sense doxastic sources are illusory. From what I argue, it follows that only a version of scientism that is significantly weaker than many versions of scientism that we find in the literature is potentially tenable. I conclude the paper by stating what such a significantly weaker version of scientism could amount to.