مزیت رقابتی
مزیت رقابتی مجموعهای از تواناییهای منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازهی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آ ...
مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer Relationship Management که به صورت خلاصه CRM نوشته می شود، به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته م ...
تجارت و کسب و کار الکترونیک
تجارت الکترونیک به معنای تولید، بازاریابی، فروش و تحویل کالاها و خدمات با استفاده از ابزارهای الکترونیک است. تجارت الکترونیک بر ا ...
رفتار مصرف کننده
رفتار مصرف کننده را به طور کلی چنین تعریف می نمایند: تصمیم نهایی مصرف کننده با توجه به اکتساب، مصرف و خلاص شدن از کالاها، خدمات، ز ...
استراتژی قیمت گذاری
یک بنگاه اغلب باید تصمیم بگیرد که میخواهد قیمت خود را کاهش دهد یا افزایش، قیمت محصولات جدیدش بالا باشد یا پایین، قیمت محصول هموار ...
مدیریت برند و استراتژی برندینگ
برندینگ شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند یا Brand Positioning، نامگذاری برند، انتخاب رنگ و طراحی شخصی ...
مدیریت تبلیغات
مدیریت تبلیغات شامل تجزیه و تحلیل، طرح ریزی، اجرا و کنترل برنامه های تبلیغاتی یک سازمان به منظور برندسازی و افزایش سودآوری و ارزش ...
بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم نوعی از بازاریابی است که مستقیماً با مشتری مشکوک ارتباط برقرار میشود. در این روش، افرادی که بازاریابی میشوند مس ...
تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار از طریق جمع آوری اطلاعات مرتبط می کند. تحقیقات بازاریابی در پی شناسایی و گردآو ...
بازاریابی ویروسی
پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد که ممکن است، بدون این که پولی برای تبلیغات صرف شود. در واقع این نوع بازاریابی، مانند ویروس خود ...
رضایت مندی مشتری
رضایتمندی مشتری به عنوان احساس یا نگرش یک مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن تعریف می شود. در دنیای امروز اندازه ...
ارزش مشتری
ارزش مشتری عبارت است از مجموعة استفادههایی که مشتری از یک کالا یا خدمت دریافت میکند منهای هزینههای بدست آوردن آن. هزینه آن مقدا ...
هزینه یابی بر مبنای فعالیت
رشد تکنولوژی وصنعت در ابعاد مختلف وبه طبع آن پیچیدگی در فعالیتهای یک شرکت ایجاب می کندیک سیستم هزینه یابی مناسب که توانایی شناخت ف ...
توسعه محصول
توسعه محصول فرآیندی است که در آن محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه می شود. موفقیت این فرآیند را می توان با تعریف شاخص هایی که نشان ...
بازاریابی رابطه مند یا رابطه ای
بازاریابی رابطه مند به دنبال برقراری چنان روابطی با مشتریان هدف است که مجدداً در آینده از او (شرکت) خرید کنند و دیگران را نیز به ا ...
بازاریابی خدمات
صنایع خدماتی بسیار متنوع هستند. هر دو بخش دولتی و خصوصی از طریق دادگاه ها، اداره های کار بیمارستانها، مراکز مالی، بیمهها، آژانس ...
سیستم های توزیع
هدف از تولید سیستم توزیع هوشمند، انجام بهترین تخصیص برای کامیونهای حمل کالاهای توزیع شونده و ارائه بهترین مسیر به این ادوات میباش ...
استراتژی بازاریابی
طراحی استراتژی بازاریابی از طریق تجزیه و تحلیل موقعیت، فرصت های بازار را شناسایی و با تعریف بخش های مختلف بازار و تشخیص نقاط قوت و ...
فرانشیز یا فرنچایز
فرانچایز راهی برای انجام کسب و کار است که در آن فرانچایز گیرنده این حق را بدست آورده است که برای ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصول ...
فروشگاه های سوپرمارکت
سوپرمارکت شکلی از بقالی ولی بزرگتر از آن است که مشتری خودش محصولات را از قفسه برمی دارد یا به اصطلاح سلف سرویس است. در حدود ۷۵ تا ...
فروشگاه های عمده فروشی
عمدهفروشى به مجموعه فعالیتهایى اطلاق مىشود که هدف از آن فروش کالا و خدمات به کسانى است که براى فروش مجدد یا مصارف تجارى کالا را ...
بازارهای لحظه ای
بازار معاملات لحظه ای و یا بازار نقدی یک بازار عمومی مالی است که در آن داد و ستد ابزارهای مالی یا کالا بصورت تحویل فوری انجام می ش ...
انتخاب تامین کننده
فرایند انتخاب تأمین کننده مناسب که قادر به فراهم کردن نیاز خریدار از نظر محصولات با کیفیت با قیمت مناسب و در یک زمان مناسب و در یک ...
بازارهای آینده
طبیعت بازارهای در حال تغییر و واقعیت در حال دگرگونی صنعت ایجاب می کند که خود کسب و کار برنامه های آنها در حال بررسی و بازنگری بوده ...
ارزش بازار
ز و در زمانی که می شنوند ارزش چیزی فراتر از این است، شگفت زده می شوند. ارزش هر دارایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در زمانهای م ...
بازارهای امنیتی
بازارهای امنیتی اوراق بهادار بخشی از بازار مالی گسترده تر هستند که در آن اوراق بهادار را می توان بین عناصر یک اقتصاد، بر اساس عرضه ...
تطبیق بازار
Matching Markets
کارایی بازار
نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت پساندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است، به گونهای ک ...
نقدینگی بازار
نقدینگی عبارتست از حجم پول، مجموع پول و شبهپول است. چون میزان کالا و خدمات در جامعه محدود است، پس باید میزان نقدینگی به اندازهای ...
تجربه بازار
Market Experience
بخش های بازار
شرکت ها با پیروی از تقسیم بندی و ایجاد بخش های بازار می توانند بازارهای تجاری مورد نظر خود را انتخاب کرده و بجای نگاه به کل بازار، ...
سهم بازار
بخشی از کل بازار که مؤسسه آن را به خود اختصاص داده و برنامه های بازاریابی خود را در راستای رفع نیازهای آن تهیه ، تنظیم و اجرا می ن ...
بازار کالا
یک بازار فیزیکی یا مجازی است که برای خرید، فروش و تجارت محصولات خام یا اولیه است. برای اهداف سرمایه گذاران در حال حاضر حدود 50 باز ...
خروجی بازار کار
Labor Market Outcomes
اصطکاک بازار کار
Labor Market Frictions
پویایی بازار کار
پویایی بازار کار با خروج کشورها از رکود اقتصادی اتفاق می افتد که کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ رشد و تولید ناخالص ملی و بازگشت ش ...
انعطاف پذیری بازار کار
فرآیند جهانی شدن، بنگاه ها را به کاهش انواع هزینه ها از جمله هزینه های نیروی کارشان تشویق کرده است. به طوری که بنگاه ها مایلند انو ...
بازار کار محلی
بازاری که در آن کارفرمان براحتی می توانند نیروی کار خود را با تعیین نرخ دستمزد انتخاب کنند و کارجویان نیز در تعیین نرخ دستمزد ، شر ...
شرایط بازار کار
Labor Market Conditions
موسسات بازار کار
Labor Market Institutions
استحکام بازار کار
Labor Market Rigidity
بخش بندی بازار کار
بخش بندی بازار روشی کارآمد برای افزایش اثربخشی برنامه بازاریابی است. حتی اگر شما برای فروش محصول یا خدمات خود در کلیه بخش ها برنام ...
بازار کار ناقص
Imperfect Labor Market
تنظیم بازار کار
Labor Market Adjustments
اثرات بازار کار
Labor Market Effects
بازارهای جدید
New Markets
نظم بازار
از اساسی ترین موضوعات بازار، مساله رقابت است، چرا که بازار بدون رقابت شکل نمی گیرد و حقوق مصرف کننده، تامین امنیت سرمایه گذار و تو ...
سناریو بازار
Market Scenarios
بازار مرزی
بازار مرزی محوطه ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا یا مکانهایی که طبق تفاهم نام ...
بازار اوراق قرضه
بازار اوراق قرضه که همچنین با نام بازار درآمد ثابت نیز شناخته میشود، بازار مالی است که در آن مشارکت کنندگان میتوانند قرض جدید من ...
بازار محور
Market-Oriented
بازار آزاد
یک بازار آزاد، بازاریست که در آن قیمت یک کالا یا خدمت، در تئوری، از طریق عرضه و تقاضا تعیین میشود تا از طریق سیاستگذاری دولتی. یک ...
بازار خانه
Homes Market
بازار ارز خارجی
ارز خارجی همانند پول ملی یک کالا محسوب میشود، و دارای بازاری است که از دو طرف، عرضه و تقاضا تشکیل میشود بازار ارز خارجی عبارت ا ...
بازار املاک و مستغلات
به کلیه اموال منقول و غیر منقول مستقر در یک ملک گفته میشود، که بهطور کلی از زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد مع ...
عملکرد بازار
در چارچوب مبانی و اصول بازارامنیت دارایی در بازار و رونق کسب و کارسازمان منوط به عملکرد آن است یکی از مهمترین مفاهیم هر سازمانی ...
تجزیه و تحلیل بازار
با تجزیه و تحلیل بازار می توان راهبردها و سازوکارهای مناسب برای ادامه فعالیت یک بنگاه اقتصادی را طراحی کرد. تجزیه و تحلیل بازار بد ...
بازارهای انرژی
بازارهایی هستند که بطور خاص در عرضه و تجارت انرژی فعالیت می کنند خرید و فروش محصولات نفتی ، گاز و برق از عمده محصولات مورد معامله ...
تامین تجهیزات
تامین تجهیزات به کلیه فعالیت های هماهنگی اطلاق می شود که جهت بررسی ، تحقیق ، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسای ...
پیمان سرمایه گذاری دو طرفه
معاهدات دوجانبه از دیرباز بمنظور حمایت از منافع تجاری وجود داشته است. اسلاف معاهدات دوجانبه سرمایه گذاری معاصر، معاهدات مودت، بازر ...
توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی
نفتا یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی یکی از قدرتمندترین و گستردهترین معاهدههای جهانی است که سبب ایجاد همکاریهای وسیعی در سراس ...
سازمان کشورهای صادرکننده نفت
سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، یک کارتل نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، ...
نتیجه رابطه مبادله بازرگانی
بر اساس مفاهیم و تعاریف ارائه شده در نظام حسابداری ملی نتیجه رابطه مبادله بازرگانی مفهومی است ناظر بر تجارت خارجی کالاها و خدمات و ...
قیمت گذاری انتقالی
در مؤسسات غیر متمرکز واحدهای فرعی یک سازمان بعنوان واحدهای مستقل فعالیت می کنند. در این مجموعهها، سیستم کنترلی مدیریت اغلب از قیم ...
صندوق بین المللی پول
صندوق بینالمللی پول یک نهاد پولی مستقل جهانی است که در سال ۱۹۴۷ بوجود آمد و هیچ ارتباط تشکیلاتی با سازمان ملل ندارد. این سازمان ا ...
مالکیت معنوی
اصطلاح مالکیت معنوی معادل Intellectual Property در زبان انگلیسی است. واژه Property در زبان انگلیسی هم به معنای «حق مالکیت» به کار ...
حل اختلاف
Dispute resolution
رهبری قیمت
هدف استراتژی رهبری قیمت تصاحب کل بازار است. رهبری قیمت در بازار آشناترین استراتژی است. هدف این استراتژی رسیدن به موقعیت ارزانترین ...
تبعیض قیمت
تبعیض قیمت وقتی رخ میدهد که کالایی مشابه با قیمتهای متفاوت (نسبت به هزینهٔ نهایی تولید کالا) به مشتریان مختلف به فروش میرسد. بر ...
قانون رقابت
جستجو قانون رقابت قانونی است که رقابت در بازار را از طریق تنظیم عملکردهای ضد رقابتی شرکت ها گسترش داده یا حفظ می کند. در ایالات مت ...
بازاریابی کسب وکار
Business Marketing
ساختار بازار
در علم اقتصاد، منظور از ساختار بازار، تعداد شرکتهایی است که در حال تولید محصول یکسانی هستند. در واقع عناصر اصلی ساختار بازار، تعد ...
بازار گرایی (بازار محوری)
بازارگرایی عبارت است از ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان دربارهی نیازهای جاری و آیندهی مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاع ...
آمیخته بازار
Market Mix
نفوذ در بازار
معنی و مفهوم نفوذ در بازار و همچنین هدف اصلی از اجرای این استراتژی، افزایش سهم بازار می باشد. نفوذ در بازار به معنى فروش بیشتر به ...
دامپینگ
دامپینگ عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت د ...
استراتژی رشد
استراتژی رشد باعث می شود تا سرمایهگذاری در توسعه محصولات جدید و همچنین فروش به منظور مواجهه هرچه بیشتر با بازارهای در حال ظهور قر ...
استراتژی رقابتی
در حال حاضر شرایط فعلی اقتصاد جهانی به گونه ای است که اغلب کشورها به دنبال دستیابی به جایگاهی رقابتی در سطح بین المللی هستند. به ط ...
استراتژی قیمت گذاری
به فرایند اعمال قیمت به سفارشات خرید و فروش خواه بصورت دستی یا خودکار، قیمتگذاری گفته میشود. ارائه محصولات بهتر نسبت به سایر رقب ...
اطلاعات تجاری
Business Information
بازار سیاه
بازار سیاه یا اقتصاد زیر زمینی یک بازار کالا و خدمات است که خارج از حیطه ی حمایت شده توسط دولت کار می کند.چنین فعالیت هایی به طور ...
بازاریابی اینترنتی یا بازار اینترنتی
بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ...
بازاریابی صنعتی
بازاریابی صنعتی به عنوان آن دسته از عملکردها و فعالیتهای تجاری و بازرگانی تعریف شدهاست، که فرایندهای مبادله را بین تولید کنندگان ...
بازاریابی سبز
بازاریابی سبز به توسعه و بهبود قیمتگذاری، ترفیع و توزیع محصولاتی اطلاق میشود که به محیط آسیب نمیرسانند. بازاریابی سبز یا محیطی ...
بازاریابی با تلفن همراه
فن آوری و تکنولوژی در عرصه تجارت نیز رخنه کرده است . این توسعه و پیشرفت باعث پدید آمدن تجارت الکترونیکی گردید . یکی از شاخه های تج ...
بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم نوعی از بازاریابی است که مستقیماً با مشتری مشکوک ارتباط برقرار میشود. در این روش، افرادی که بازاریابی میشوند مس ...
مسئله پسر روزنامه فروش
امروزه بسیاری از کسب و کارهای نیمه کوچک و متوسط به فروش مواد یکبار تولید یا فاسد شدنی میپردازند و شرکتهایی که کالا یا خدمات فاسدشد ...
علامت تجاری
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها با اشخاص ...
تجارت بنگاه با بنگاه
تجارت بنگاه با بنگاه یا اصطلاحاً Business-to-Business به معنای «معاملات تجاری بین تجار» مانند «تولیدکنندگان» با «بنکداران و فروشند ...
تجارت بنگاه با مصرف کننده
این نوع تجارت شامل معاملات تجاری بین بنگاه (Business) و مصرف کننده نهایی (Consumer) است. در این مدل، در یک طرف معامله، فروشنده محص ...
استراتژی تبلیغات
هدف هر تبلیغ تغییر دادن میزان آگاهی ، نوع برداشت و ترجیحات مصرف کننده یا مخاطب می باشد و استراتژی تبلیغ چگونگی دستیابی به این هدف ...
قابلیت های بازاریابی
Marketing Capabilities
رفتار خرید
خرید کردن فرایندی است که فقط مرحله عملی را شامل نمی شود، بلکه خرید مرحله نهایی این جریان است. رفتار خرید شما شامل مراحل تصمیم گیری ...
رفتار فروش
به طور یقین رشد سودآوری در بازار یکی از اهداف اصلی مؤسسات و بنگاه های اقتصادی است و یکی از عوامل مهم در ارزیابی میزان رشد و س ودآو ...
تجزیه تحلیل رقابتی
Competitive Analysis
تصویر ذهنی از برند
هدف نهایی از فرایند بازاریابی ایجاد روابط قوی با مشتریان وفادار و تبدیل مشتریان بیتفاوت به مشتریان وفادار است. بنابراین تصویرذهن ...
ارتباطات بازاریابی
شرکت ها محصولاتشان را تولید می کنند اما برندشان را می فروشند. برند فقط نام و نشانی بر روی بسته بندی محصول نیست؛ بلکه عبارت است از ...
وفاداری به برند
وفاداری مشتریان به نام تجاری می تواند باعث افزایش سهم بازار شرکت شود و سهم بازار رابطه نزدیکی با نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری شرکت ...
بازاریابی آنلاین
Online marketing
پویایی بازار
market dynamics
تعادل بازار
تعادل بازار وضعیتی است که عرضه و تقاضا در تناسب با یکدیگر به سر می برند. به عبارت دیگر نقطه تعادل بازار نقطه ای است که مقدار عرضه ...
بازار خرسی
بازار خرسی بازاری است که قیمت اوراق بهادار در حال سقوط است و بدبنی باعث تشدید کاهش قیمت ها می شود. در تعریف عام، به بازاری بازار خ ...
ناتوانى بازار
Market Failure
اطلاعات نامتقارن
اطلاعات نامتقارن وقتی اتفاق می افتد که معامله گر، در یک طرف بازار، به اطلاعاتی دسترسی دارد که معامله گر در طرف دیگر بازار، به آن د ...
ارزش ویژه برند
یکی از مشهورترین و مهمترین مفاهیم بازاریابی که امروزه محققان و صاحب نظران بازاریابی به طور گسترده دربارة آن بحث می کنند ارزش ویژه ...
انعطاف پذیری دستمزدها
زمانی که دولت اجازه نمیدهد دستمزدها ازسطح تعادلی پایینتر بیایند، دستمزدها انعطاف ناپذیر میشوند. قوانین مربوط به حداقل دستمزدها، ...
چسبندگی قیمت
چسبندگی قیمتها مانع از حرکت راحت و بلا مانع قیمتها در بازار با تغییر شرایط اقتصادی و تغییر در عرضه و تقاضای بازار است و عمدتا نشان ...
قیمت سایه
قیمت سایه قیمتی است که از تقاطع منحنی های عرضه و تقاضای کالا حاصل نمی شود اما به نوعی میتواند بر اساس محدودیت منابع تعیین شود. قی ...
شدت تجارت
شدت تجارت به نسبت سهم یک بلوک یا گروهی از کشورها از سهم تجارت جهانی گفته می شود. ...
ریسک بهینه یا مطلوب
ریسک بهینه یا مطلوب، احتمال یا پتانسیل افزایش بازدهی یک دارایی یا سرمایه گذاری، بر اساس درصد یا مبلغ را نشان می دهد که می تواند مع ...
رقابت فضایی
Spatial competition
تورم صفر
وجود تورم آن هم به صورت کنترل شده و بدون شوک ها و نوسان های برهم زننده ی تعادل بازار، برای حرکت رو به جلوی یک اقتصاد ضروری است. تو ...
صرف ریسک
صرف ریسک، در علوم مالی به بهره اضافی و بهایی که بابت ریسک از سوی سرمایهگذاران، با در نظر گرفتن میزان ریسک اوراق بهادار و درجه ریس ...
بازارهای ناقص
بازاری که برای انجام دادن اقدام های لازم ، محدودیت هایی دارد مانند وجود خریداران اندک در برابر فروشندگان بسیار، یا وجود موانعی برا ...
برنامه بازاریابی
برنامه بازاریابی صحیح به ما امکان میدهد با یک ملاحظة منسجم و جامعنگر نسبت به تمامی امکانات مادی و درونی یک محصول و به کارگیری ...
بازار گاوی
بورس نیویورک در وال استریت بنا شده است که چند متر مانده به درب ورودی آن دو مجسمه بزرگ دیده می شود. مجسمه برنزی یک گاو بزرگ که در م ...
پس انداز احتیاطی
Precautionary savings